117 läst · 5 svar
117 läst
5 svar
Dimensionera stenkista/kassett utifrån backspolning av filter
Hej!
I vår ska vi bygga en teknikbyggnad, för hydropress och vattenfilter.
För det järn-/manganfilter vi överväger just nu anges att det kräver ca 20 liter/min vid backspolning.
Jag hittar dock inte någon uppgift från tillverkaren om hur lång tid det ska spolas per tillfälle.
För ett annat (dyrare) filter anger tillverkaren att backspolningen normalt tar 10-15min.
Vid KRAFTIG backspoling på förekommen anledning (endast vid behov) pågår spolningen i 25-30min.
Om jag utgår från 20L/min och att spolning ska pågå i 30min så blir det 600L (0,6m3) vatten.
Rätt mycket vatten, uppfattar jag det som.
Vi behöver anlägga en stenkista för backspolningsvattnet, men jag vet helt ärligt inte vad det är jag håller på med. 😅
Ca 5m från den plats där teknikbyggnaden ska uppföras står garaget, men åt andra hållet ligger en stor plan äng (på vår fastighet). Min tanke var att där anlägga en stenkista eller vattenkassett.
Det finns ju riktigt smidiga grejer, som inte kostar multum. T.ex. den här från Biltema:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...a/stenkista-med-fiberduk-256-liter-2000052040
Finns det någon uppenbar nackdel med lösningar så som den från Biltema, om man inte har behov av att kunna framför tunga fordon rakt över den?
Ängsmarken består till stor andel av lera (tyvärr med en del inte allt för små stenar inblandad).
Jag antar att det medför att avrinningen blir lidande.
Bör jag dimensionera en kassett eller stenkista så att den rymmer hela den backspolade volymen vatten (0,6m3), eller ännu mer?
Har kikat på den här kassetten, som rymmer 750L (byggs ihop av mindre enheter). Den känns väl tilltagen...
https://www.avloppscenter.se/vara-p...lpKtnRFzjCooCYpeRbcFw0xsyfWCvYWKbGvbj4PS1-ZZj
Behöver jag säkerställa att på något sätt har tillgång till en ev. kassett (typ genom en brunn)?
Hittar inget om det nu, men tror mig ha läst att någon tillverkare skrev det.
Tacksam för all input jag kan få!
I vår ska vi bygga en teknikbyggnad, för hydropress och vattenfilter.
För det järn-/manganfilter vi överväger just nu anges att det kräver ca 20 liter/min vid backspolning.
Jag hittar dock inte någon uppgift från tillverkaren om hur lång tid det ska spolas per tillfälle.
För ett annat (dyrare) filter anger tillverkaren att backspolningen normalt tar 10-15min.
Vid KRAFTIG backspoling på förekommen anledning (endast vid behov) pågår spolningen i 25-30min.
Om jag utgår från 20L/min och att spolning ska pågå i 30min så blir det 600L (0,6m3) vatten.
Rätt mycket vatten, uppfattar jag det som.
Vi behöver anlägga en stenkista för backspolningsvattnet, men jag vet helt ärligt inte vad det är jag håller på med. 😅
Ca 5m från den plats där teknikbyggnaden ska uppföras står garaget, men åt andra hållet ligger en stor plan äng (på vår fastighet). Min tanke var att där anlägga en stenkista eller vattenkassett.
Det finns ju riktigt smidiga grejer, som inte kostar multum. T.ex. den här från Biltema:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...a/stenkista-med-fiberduk-256-liter-2000052040
Finns det någon uppenbar nackdel med lösningar så som den från Biltema, om man inte har behov av att kunna framför tunga fordon rakt över den?
Ängsmarken består till stor andel av lera (tyvärr med en del inte allt för små stenar inblandad).
Jag antar att det medför att avrinningen blir lidande.
Bör jag dimensionera en kassett eller stenkista så att den rymmer hela den backspolade volymen vatten (0,6m3), eller ännu mer?
Har kikat på den här kassetten, som rymmer 750L (byggs ihop av mindre enheter). Den känns väl tilltagen...
https://www.avloppscenter.se/vara-p...lpKtnRFzjCooCYpeRbcFw0xsyfWCvYWKbGvbj4PS1-ZZj
Behöver jag säkerställa att på något sätt har tillgång till en ev. kassett (typ genom en brunn)?
Hittar inget om det nu, men tror mig ha läst att någon tillverkare skrev det.
Tacksam för all input jag kan få!
Du kan lägga ner hur många som helst i fyrkant eller efter varandra och det duger med den billigare. Med duk på sidorna och ett par lager med byggplast på topp och en duk som skydd dito. För att inte det ska komma jord och annat skit ner i kassunen uppifrån. Hur gör du med takvattnet då, bara rakt ut på backen eller med rör bort från huset. Avvattningarna bör inte ligga för nära varandra.
Bostadshuset ligger en bra bit bort, och takavvattningen är omhändertagen. Den behöver inte beaktas. Vattnet från garagetaket leds bort till närliggande dike. Inte heller det kommer att vara ett problem.J jonaserik skrev:Du kan lägga ner hur många som helst i fyrkant eller efter varandra och det duger med den billigare. Med duk på sidorna och ett par lager med byggplast på topp och en duk som skydd dito. För att inte det ska komma jord och annat skit ner i kassunen uppifrån. Hur gör du med takvattnet då, bara rakt ut på backen eller med rör bort från huset. Avvattningarna bör inte ligga för nära varandra.
Vi har övervägt att lägga rör till nämnda dike från teknikbyggnaden, men det är långt >20m) och vi vet inte om vi kan få till lutningen.
Någon åsikt om dimensioneringen om vi kör på kassetter?
Det med lutning är inget att fundera på, det är ju vattentryck som kommer, så en 25 mm eller 32 PEM-slang duger gott för transport av vattnet. Klart den måste vara på frostfritt djup, Sen med att dra till ett dike inte fel, men då ska det vara ett som kan ta emot volymen, samt att det inte går in på en grannes mark och fyller upp een trädgård eller liknande. Då är en slang bra. Är det även lite nerförsbacke sista biten till diket är det ytterligare bra. Mer info från dig.
Jag gjorde från början en stenkista för att lösa problemet men då backspilningrn var med rätt hög intensitet och jorden mest lera så blev volymen för liten hos mig med stenkista.
Hade behövt mycket större kista - wavin gånger två - dock har jag inte plats för storlek som behövs.
Fick lösa det med att gräva en mycket längre avlopp och ansluta till dagvatten som rinner ut i en slänt.
Tänk på volymen inte bara till en backspolninh. Allt beror på hur ofta det kommer att bsckspola - alltså din förbrukning av vatten.
Hade behövt mycket större kista - wavin gånger två - dock har jag inte plats för storlek som behövs.
Fick lösa det med att gräva en mycket längre avlopp och ansluta till dagvatten som rinner ut i en slänt.
Tänk på volymen inte bara till en backspolninh. Allt beror på hur ofta det kommer att bsckspola - alltså din förbrukning av vatten.
Liknande trådar
-
Stenkista/dagvattenkassetter under altan - påverkar det tjälfritt djup?
Vatten & Avlopp -
Riskerar den underdimensionerade stenkistan att hela bygget går i stöpet?
Grund & Markarbeten -
Om dagvattenkassett/stenkista blir full?
Grund & Markarbeten -
Stenkista (dagvattenkassetter) när vägdike, problem!?
Vatten & Avlopp -
Dagvattenkassetter eller stenkista för dagvatten?
Grund & Markarbeten