Jag har googlat lite på forumet, men jag tycker inte jag får något vettigt svar på hur man egentligen skall dimensionera huvudsäkringar. Jag har ett fritidshus som är eluppvärmt och så ska det förbli även om jag tänker sätta in en pelletspanna för uppvärmning när jag väl är där. För tillfället är det väldigt omodernt, det saknas i princip det mesta som kan sluka el förutom elelementen som är på sammanlagt 7 kW.

Nu måste jag renovera med nytt kök, nytt badrum med tvättmaskin. Det är lätt att googla upp att en tvättmaskin slukar 2000 W, precis som diskmaskinen, vattenkokaren och mikrovågsugnen. En spis drar 10 kW om man sätter på alla plattor och ugnen samtidigt. Visst, det är ju ganska osannolikt att man brakar på alla apparater samtidigt, så frågan uppstår ju hur stor säkring man egentligen behöver.

Hur tänker man?

Vad sitter det idag? Du borde klara dig långt på 16 amp huvudsäkring.

Börja med 16 och se till att fördela lasterna mellan faserna. Skulle det ändå bli problem så är det ju bara att säkra upp till 20 (dyrare) senare. Det är ju ett lättare beslut att säkra upp än ner.

Erfarenhetsmässigt brukar det räcka med 16 A till ett fritidshus med elvärme. Det räcker också till ganska precis enligt de schabloner för förväntad belastning som finns elvärme + VVB + ca 40 W/m². Vattenkokare, spis, micro mm kan ju få strömmen att trilla över 16 A på en fas, men det räknas som tillfälligt.

Just nu har jag 16 A.

Ett inte helt osannolikt scenario är ju en svinkall vinterdag då alla elementen går samtidigt (7 kW), tvättmaskinen går (2 kW), varvmvattenberedaren (2 kW) på och sedan lagar man mat på halva spisen (5 kW), då är man ju uppe i 16 kW. Det är ju tillfälligt, och strömmen trillar ju över 16 A och då borde ju huvudsäkringen gå.

Du kan tillfälligt ta ut mer effekt än 16A utan att säkringen löser ut. Tvättmaskinrn drar ju bara sina 2kw under tiden den värmer vattnet undrr resterande del av tvättprogrammet drar den betydligt mindre.

magnetens skrev:
Du kan tillfälligt ta ut mer effekt än 16A utan att säkringen löser ut. Tvättmaskinrn drar ju bara sina 2kw under tiden den värmer vattnet undrr resterande del av tvättprogrammet drar den betydligt mindre.
Jo, det fattar jag ju. Men vad är tillfälligt? Det känns som mitt scenario ovan inte är orimligt under säg 5 minuter och då borde ju säkringen gå.

Det här ämnet borde ha ett klart svar.

AndreasElin skrev:
Det här ämnet borde ha ett klart svar.
Det har det inte.

Men om det kanske händer 1-2ggr/år att en huvudsäkring går pga temporär överbelastning.... so what.
Se bara till att ha några i reserv.

AndreasElin skrev:
Just nu har jag 16 A.

Ett inte helt osannolikt scenario är ju en svinkall vinterdag då alla elementen går samtidigt (7 kW), tvättmaskinen går (2 kW), varvmvattenberedaren (2 kW) på och sedan lagar man mat på halva spisen (5 kW), då är man ju uppe i 16 kW. Det är ju tillfälligt, och strömmen trillar ju över 16 A och då borde ju huvudsäkringen gå.
Jag vill hävda att det faktiskt är ett osannolikt scenario. Det kan inträffa om du kommer till ett utkylt hus och drar igång värme, VVB, spis, tvätt mm samtidigt. 16 kW är inga större problem för 16 A smältsäkringar i praktiken, du behöver ta i lite mer, och då har du ändå typ 5-20 minuter på dig innan de löser.

Nyfniken skrev:
Det har det inte.
Det har det visst, det finns väldigt tydliga svar på när en säkring löser.
http://www.ifoelectric.com/Ifo_D-sak_TD_2006.pdf

Nimajneb skrev:
Men om det kanske händer 1-2ggr/år att en huvudsäkring går pga temporär överbelastning.... so what.
Se bara till att ha några i reserv.
Detta skulle jag betrakta som ett skäl till att säkra upp.

Bo.Siltberg skrev:
Det har det visst, det finns väldigt tydliga svar på när en säkring löser.
[länk] />
.
Intressant länk. Men nu var väl ämnet vilken huvudsäkring TS ska välja, inte olika utlösningsvillkor för säkringar.

Och det hävdar jag att det inte finns något rakt svar på.

Inlägget du svarade på handlade om vad som är tillfälligt för en smältsäkring.

Bo.Siltberg skrev:
Detta skulle jag betrakta som ett skäl till att säkra upp.
Men grejen är ju att istf att teoritisera om det här och nu så låt tiden och verkligheten svara på frågan. Om det skulle visa sig att säkringen går någon gång per år så får väl TS ta ställning då, säkra upp eller planera bättre eller leva med att säkringen går någon gång då o då.
Jag har bott i ett hus med 10A enfas som huvudsäkring, då fick man verkligen planera även om värme o spis var gasdrivna.

Skulle 16A inte räcka så finns ju också alternativet att installera en effektvakt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Men grejen är ju att istf att teoritisera om det här och nu så låt tiden och verkligheten svara på frågan. Om det skulle visa sig att säkringen går någon gång per år så får väl TS ta ställning då, säkra upp eller planera bättre eller leva med att säkringen går någon gång då o då.
Jag har bott i ett hus med 10A enfas som huvudsäkring, då fick man verkligen planera även om värme o spis var gasdrivna.
Det krävs ganska kraftig överlast för att lösa en smältsäkring, typ dubbla strömmen i mer än 5 minuter. Det är en överbelastning av ledningar dimensionerade för denna säkring, och onormal värmeutveckling i säkringen etc. Så om säkringen håller är ett dåligt mått på om det är rätt dimensionerat.

Man behöver dels bedöma vilken normal belastning man har, t.ex med schablonen i #4, och dels reagera ifall säkringen löser då och då, t.ex genom att dimensionera upp eller ändra på vanorna. Eventuella problem visar sig visserligen först efter många år, och tillfällig överbelastning får man förmoda visar sig först efter husets livslängd. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.