Jag ska dra ny installation efter vattenmätaren.
Efter vattenmätaren sitter det stump 28mm koppar och jag tänker gå vidare från den med 28mm PEX.
Jag ska även montera en motorstyrd ventil och frågan är vilken dimension man ska välja, G25 eller räcker G20 för bibehållet flöde...?
Innerdiametern på 28mm PEX är ju 20mm men frågan är vad den är på t.ex. en rak koppling med dimensionen G20x28? (Bl.a. Vatette har ju inte ens rak koppling med dimensionen G25x28 så G20 underlättar ju...)
Så, för inkommande vatten med 28mm PEX innan avgreningar och avstick - komponenter med dimension G25 eller G20?
Efter vattenmätaren sitter det stump 28mm koppar och jag tänker gå vidare från den med 28mm PEX.
Jag ska även montera en motorstyrd ventil och frågan är vilken dimension man ska välja, G25 eller räcker G20 för bibehållet flöde...?
Innerdiametern på 28mm PEX är ju 20mm men frågan är vad den är på t.ex. en rak koppling med dimensionen G20x28? (Bl.a. Vatette har ju inte ens rak koppling med dimensionen G25x28 så G20 underlättar ju...)
Så, för inkommande vatten med 28mm PEX innan avgreningar och avstick - komponenter med dimension G25 eller G20?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 488 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 488 inlägg
Vattenmätaren stryper också flödet. Så om du kör med 20 eller 25-delar spelar ingen roll. Dessutom blir det så kort sträcka så det är ytterst marginellt.
Och jodå, visst finns det 25x28 vatette!
Tryckfelsnisse har varit framme, i fortsättningen underlättar det om du kikar i katalogen direkt!
https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/2019_VatetteKatalog_web.pdf
Och jodå, visst finns det 25x28 vatette!
Tryckfelsnisse har varit framme, i fortsättningen underlättar det om du kikar i katalogen direkt!
https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/2019_VatetteKatalog_web.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har 32pem in till mätaren och sedan 28mm ut. Men det är mest för att jag har bevattningen direkt efter och vill ha så höga flöden jag bara kan. Upplever inte några tryckfall när det går igång och man spolar.
Liknande trådar
-
Fixa läckage på en bit inkommande galvat. Koppar eller Pex?
Vatten & Avlopp -
pexrör-dimensionering för dubbeldusch
Vatten & Avlopp -
Dimensionering alupex 16 eller 20mm
Vatten & Avlopp -
Dimensionering vattenrör PEX
Vatten & Avlopp -
Vad är det för dimensioner som gäller för PEX egentligen?
Vatten & Avlopp