Hade i mellersta bärlinan tänkt lägga ihop dubbla 170x45 (för att kunna fästa balkskor till golvreglarna och ändå kunna skruva i raka rader). Inser nu att normaldimensionen på breda stolpskor är 96 mm (avsedda för 95x95-stolpar).
Finns det alls 91 mm breda stolpskor? Om inte, några tips?
Finns det alls 91 mm breda stolpskor? Om inte, några tips?
Jag klämde igår ihop två 45x95 reglar i 96 mm stolphållare. Det blir lite utrymme nertill men med franska skruv kläms hållaren lätt ihop och reglarna vilar ju på botten. Konstruktionsmässigt lär det ju hålla lika bra, och mina syns inte under altanen så det estetiska är oviktigt.
/stefan
/stefan
Produkter som diskuteras: "stolphållare"

Stolphållare PSU varmförzinkad FAST
För ingjutning i betong
69 kr inkl moms
Läs mer
OK, det ser ju i och för sig gediget ut. Man ska inte fundera på mellanlägg i någon form då? T.ex. bred bricka mellan stolpsko och bärlina?stefan_rk skrev:
Tänkte också ha mellanlägg först men provdrog en stolpsko med balk och det satt som berget. Men vill man ha det snyggare så visst kan man ha det. 2,5 mm mellanlägg per sida blir väl snyggast =)Maskot skrev:
Nu har jag skruvat bärlinan och gjutit. Inga problem att dra utan mellanlägg. Och de funderingar jag hade om det skulle finnas en risk att bärlinan lägger sig snett visar sig obefogade när jag drog fast de första golvreglarna mellan bärlinorna.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden