3 534 läst · 17 svar
4k läst
17 svar
Dimension reglar innervägg med el?
Sida 1 av 2
Ska sätta upp en innervägg för att få ett extra barnrum. Kommer ha OSB och gips på båda sidor men funderar på reglarna. Hade först tänkt ha 45x70 men sen hörde jag att 45x45 räcker. Men hur gör man då med elen? Känns lite klent att borra hål för er i en 45x45, blir väl inte mycket kvar då?
Hur har ni andra gjort som byggt med 45x45?
Hur har ni andra gjort som byggt med 45x45?
Det funkar. Reglarna förstärks rejält av OSB skivan.
Lim behövs inte. Peta in isolering i väggen.
Jag har en innervägg som är byggd av 45x45 reglar med OSB och gips på bägge sidor. Den väggen är stum och fin. Visst märker man en skillnad mot badrumsväggen som är 45x70 på cc 45 med 15mm plyfa men det känns inte vekt eller sladdrigt. Så länge man skruva OSB:n som man ska så behövs inget lim. Använd också riktigt 13mm gips och ingen 6mm-variant. Det påverkar stumheten en del det med.
vad ska jag ha för lim? Något speciellt? Sätter jag det på sidorna på reglarna innan jag lyfter upp osb:n och skruvar fast denna eller hur går jag till väga?M maverik skrev:
Vad betyder "som man ska"? särskild täthet mellan skruvarna eller nått mer jag ska tänka på?Janus82 skrev:Jag har en innervägg som är byggd av 45x45 reglar med OSB och gips på bägge sidor. Den väggen är stum och fin. Visst märker man en skillnad mot badrumsväggen som är 45x70 på cc 45 med 15mm plyfa men det känns inte vekt eller sladdrigt. Så länge man skruva OSB:n som man ska så behövs inget lim. Använd också riktigt 13mm gips och ingen 6mm-variant. Det påverkar stumheten en del det med.
A Annalundqvist skrev:
Förresten, hur blir det om OSB:n "sväller" om den är limmad? dvs rörelse p.g.a. fukt/temperatur?? fast den sitter ju fast även om den är skruvad tänker jag iofs… ??M maverik skrev:
Jag har alltid skruvat mina skivor (både OSB och gips) med cc på ca 20-30 cm. Nu snabbgooglade jag och såg att Gunnebo hävdar att enligt Hus AMA ska man skruva OSB med cc 15cm i ytterkant och cc 30cm i mitten av skivan. Jag har kanske varit lite slarvig förr men än så står huset kvar.A Annalundqvist skrev:
Jag kanske räddas av att jag använder 55mm gipsskruv som går igenom OSB:n och fäster i regeln.
Du kommer inte få in en pocketkarm i en 45mm vägg. Jag har en skjutdörr mot köket och om jag minns rätt så krävs det 70-reglar i väggen för att det ska funka.R Robin Wahlman skrev:
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Åh tack för svar!! då behöver jag alltså 45x70 reglar och en dörrkarm för väggbredd 122 om jag ska få plats med osb och gips på bägge sidor? Eftersom det inte går in isolering där så tänker jag att det blir klent med bara gips, men jag kanske har fel?Janus82 skrev:Jag har alltid skruvat mina skivor (både OSB och gips) med cc på ca 20-30 cm. Nu snabbgooglade jag och såg att Gunnebo hävdar att enligt Hus AMA ska man skruva OSB med cc 15cm i ytterkant och cc 30cm i mitten av skivan. Jag har kanske varit lite slarvig förr men än så står huset kvar.
Jag kanske räddas av att jag använder 55mm gipsskruv som går igenom OSB:n och fäster i regeln.
Du kommer inte få in en pocketkarm i en 45mm vägg. Jag har en skjutdörr mot köket och om jag minns rätt så krävs det 70-reglar i väggen för att det ska funka.
Jag tror, med betoning på *tror*, att du ska välja en pocketkarm för väggbredd 96mm. Den pocketkarm som jag använde räknade med att man satte endast en gipsskiva på utsidan om pocketkarmen och det är med denna gipsskiva som det färdiga måttet blir 96mm.
Jag ville ha en plywood-skiva först för att ha en möjlighet att skruva upp något i väggen där dörren göms även om det betyder att man måste ha korta skruvar. Dessutom så är pocketkarmen lite ranglig så det är skönt att styva upp den med en plywoodskiva i botten. När man gör på det viset så får man addera bredden på de yttersta gips-skivorna utanpå den angivna tjockleken för karmen och då får man 96+13+13=122.
Kolla monteringsanvisningarna på den pocketkarm som du vill köpa och klura lite på hur den är konstruerad. Jag tror nämligen att den karm som är 122mm tjock endast har mer luft vid sidan av dörren och inte erbjuder bättre möjligheter att montera en extra träskiva innan gipset. Men jag kan ha fel.
Jag ville ha en plywood-skiva först för att ha en möjlighet att skruva upp något i väggen där dörren göms även om det betyder att man måste ha korta skruvar. Dessutom så är pocketkarmen lite ranglig så det är skönt att styva upp den med en plywoodskiva i botten. När man gör på det viset så får man addera bredden på de yttersta gips-skivorna utanpå den angivna tjockleken för karmen och då får man 96+13+13=122.
Kolla monteringsanvisningarna på den pocketkarm som du vill köpa och klura lite på hur den är konstruerad. Jag tror nämligen att den karm som är 122mm tjock endast har mer luft vid sidan av dörren och inte erbjuder bättre möjligheter att montera en extra träskiva innan gipset. Men jag kan ha fel.