5 787 läst · 4 svar
6k läst
4 svar
Dimension på matarrör till golvvärme
Tjena.
Jag håller på att lägga ner matarrören till golvvärmefördelaren (Thermotech). På den medföljande ritningen står det att dimensionen ska vara 25x2,3 på röret.
När jag hämtade det beställda röret hos VVS-firman sa de att den dimensionen inte fanns utan hade beställt 28x4,0 istället. Tyvärr hämtade jag på fredag eftermiddag och Thermotech svarade inte i telefon så jag kunde höra om det verkligen är ok.
Vad säger ni på forumet... Är det bra att lägga 28x4,0 istället för 25x2,3?
Rören borde helst ligga på plats imorgonbitti då armeringskillarna kommer.
/Adrian
Jag håller på att lägga ner matarrören till golvvärmefördelaren (Thermotech). På den medföljande ritningen står det att dimensionen ska vara 25x2,3 på röret.
När jag hämtade det beställda röret hos VVS-firman sa de att den dimensionen inte fanns utan hade beställt 28x4,0 istället. Tyvärr hämtade jag på fredag eftermiddag och Thermotech svarade inte i telefon så jag kunde höra om det verkligen är ok.
Vad säger ni på forumet... Är det bra att lägga 28x4,0 istället för 25x2,3?
Rören borde helst ligga på plats imorgonbitti då armeringskillarna kommer.
/Adrian
Är ju samma dimension invändigt nästan på båda så det spelar ingen roll, nackdelen är att 28*4 är något stelare och svårare att få upp i en bra böj till fördelaren. Men jag använde oxo 28*4 till mitt system, om det är rör i rör vi pratar om iaf.
mvh daniel
mvh daniel
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 578 inlägg
Det finns fixturer till PEX som ger snygga och tvära krökar. Även i dessa dimensioner.gb79 skrev:
Skillnaden blir ju bara anslutningen till fördelaren. Finns övergångar.
Problemet är att Uponor använder dimensionerna; 15, 18, 22, 28, 32 mm
medans LK använder 16, 20, 25
Och det kan man bli ganska irriterad på .. Speciellt som det är olika kopplingar för i princip samma flöde. (och man måste ha två olika förbaskat dyra svetsar för att kunna svetsa båda "tillverkarna")
Problemet är att Uponor använder dimensionerna; 15, 18, 22, 28, 32 mm
medans LK använder 16, 20, 25
Och det kan man bli ganska irriterad på .. Speciellt som det är olika kopplingar för i princip samma flöde. (och man måste ha två olika förbaskat dyra svetsar för att kunna svetsa båda "tillverkarna")