Hej
Håller på med ett fasadprojekt på en av våra gavlar.
I framtiden har vi planer på solpaneler på taket. Då jag förstått att det vanligaste verkar vara att dra kabeln/kablarna för solpanelerna ner och in i huset över vindskiva eller vid takfot bakom hängränna. Måste säga att jag är lite tveksam till det estetiska i en sådan lösning.

Min förhoppning är att faktiskt göra hål i taket och gå med kabeln i något rör innuti fasaden. Hål i taket är ju alltid en dum idé kan man ju lungt säga. Men jag skulle tro att med en svanhals-genomföring kan det nog bli tillräckligt tätt.
Den enklaste verkar vara denna modell.
https://www.amazon.se/Takgenomförin...cphy=9077372&hvtargid=pla-1294034279171&psc=1
Men då är frågan vilken dimension på flexslang eller VP-rör bör jag förlägga innuti fasaden?
Tacksam för svar.
Jag kan även fråga om kabeln från en solpanelsanläggning, mynnar den ut i nederkant på anläggningen eller i ovankant mot nock? Kan ju vara bra att förlägga t ex flexslangen på rätt ställe i fasaden tänker jag.
Mvh
Fredrik

Hej
Har mailat med elsäkerhetsverket om vad som gäller för infälld kanalisation för solpanelskabel. De svarar att det ska utföras av auktoriserad firma, där stannar mitt kontrollansvar.
Frågade om de ändå kan klämma ur sig vad som gäller så man vet. Men ICKE! Handläggare vägrar ge mig de uppgifterna.
Även om jag förstår att det måste göras av behörig installatör, blir jag mer och mer förbaskad att det inte går att få reda på vad som gäller, i synnerhet inte av självaste Elsäkerhetsverket som jag antar jag är med och betalar för på skatten.
I slutändan är det jag som ska sova i huset, då skulle det kännas bra att veta att den behöriga installtören installerat enligt den standard som gäller. Det verkar ju vara extra tuffa regler för infälld kanalisation för DC-strömförande kabel. Då vill man ju själv veta att det är bra.
Vad tycker ni, var det inte lite tråkig inställning från handläggaren?
Mvh
Fredrik

E
Alla typer av elinstallationer regleras i lag. Under lagen finns förordningar och föreskrifter. Dessa ger sällan några detaljerade svar. De detaljerade svaren finns däremot i ett antal standarder och råd, ofta uppdelat beroende på typ av installation.

Gällande standard för just solel är SS4364000, som kompletteras och förtydligas i Handbok 457.

Samtliga standarder finns tillgängliga för allmänheten att införskaffa.

E Emil_K skrev:
Alla typer av elinstallationer regleras i lag. Under lagen finns förordningar och föreskrifter. Dessa ger sällan några detaljerade svar. De detaljerade svaren finns däremot i ett antal standarder och råd, ofta uppdelat beroende på typ av installation.

Gällande standard för just solel är SS4364000, som kompletteras och förtydligas i Handbok 457.

Samtliga standarder finns tillgängliga för allmänheten att införskaffa.
Jo tjena. Till det facila priset av 949 kronor kan jag dubbelkolla att installatören gjort rätt. För ytterligare 359 kronor får jag även läsa handboken.
Eftersom jag dessutom är anläggningsansvarig så behöver jag ha kunskapen som finns i dessa texter, eftersom jag inte kan lita på att personen som gjorde installationen egentligen har någon utbildning alls.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
E
Den som inte vill betala pengar för en publikation kan låna den på biblioteket. Det är helt gratis och tillgängligt för alla med svensk identitetshandling, eller i sällskap (vid första besöket) av vårdnadshavare.

Om inte det lokala biblioteket har just den publikationen som söks kan de fjärrlåna den av andra bibliotek.

E Emil_K skrev:
Den som inte vill betala pengar för en publikation kan låna den på biblioteket. Det är helt gratis och tillgängligt för alla med svensk identitetshandling, eller i sällskap (vid första besöket) av vårdnadshavare.

Om inte det lokala biblioteket har just den publikationen som söks kan de fjärrlåna den av andra bibliotek.
Hej
Tackar för tipset! Jag ska genast kolla med biblioteket.
Men visst borde Elsäkerhetsveket kunna stndaraden och klämma ur sig vad som gäller?
Hur som helst tackar för tipset!

F fredand44 skrev:
Hej
Tackar för tipset! Jag ska genast kolla med biblioteket.
Men visst borde Elsäkerhetsveket kunna stndaraden och klämma ur sig vad som gäller?
Hur som helst tackar för tipset!
Att de inte svarar på detta är för att då faller projekteringsansvaret på dem.

Förut var författningen skriven i detalj vad som gällde för förläggning, dimensioner osv. När det hände saker kunde installatören inte bli belagd med ansvar, den kunde bara säga att de följt ESV regler.

Det går inte heller att ESV kontrollerar sin egen projektering. Därför får du inget svar på dina frågor om hur det skall dimensioneras eller förläggas från ESV.

Verkar ju vara trist situation om det inte funkade med ansvar om olyckan var framme.

Men det låter ju konstigt om vi har ett elsäkerhetsverk som inte kan tydligt kan förklara vad standarden är. Känns ju nästa som om de snarare försvårar situationen nu.

Hur ESV skulle kunna bli ansvariga för att beskriva det de väl är satta att säkra dvs standarderna låter ju minst sagt konstigt. Om olyckan är framme och installatören kan visa att man följt standarden borde ju det vara en väckarklocka att arbetet med standarden borde ses över, om olyckor ändå kan ske menar jag.

Mvh
Fredrik

F fredand44 skrev:
Verkar ju vara trist situation om det inte funkade med ansvar om olyckan var framme.

Men det låter ju konstigt om vi har ett elsäkerhetsverk som inte kan tydligt kan förklara vad standarden är. Känns ju nästa som om de snarare försvårar situationen nu.

Hur ESV skulle kunna bli ansvariga för att beskriva det de väl är satta att säkra dvs standarderna låter ju minst sagt konstigt. Om olyckan är framme och installatören kan visa att man följt standarden borde ju det vara en väckarklocka att arbetet med standarden borde ses över, om olyckor ändå kan ske menar jag.

Mvh
Fredrik
Nej, de är inte sätta att definiera standarden. Det gör en extern kommitté. SEK översätter EU och internationellt standard så våra svenska harmoniserar med dem.

ESV är en myndighet vars uppdrag från regeringen är att utöva kontroller.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
En solcellskabel har en diameter på ca 6 mm. Man behöver inte använda en så mycket grövre slang än så, för 1 kabel. Jag tror 10 mm är vanligt. Har du flera strängar så kanske du vill ha flera plus-kablar i samma rör ned till växelriktaren.

Lantbruksreglerna kräver separata rör, med 10 cm avstånd, för plus / minus vid genomföringar. Dolda ledningar tillåts inte. Men det gäller lantbrukets lokaler.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Hej Bo,
Jag pratade med en kompis som misstänker att kanalisation för DC-ström förmodligen har mycket höga krav. Jag har ingen aning om vad det kan vara. Hoppas att någon av böckerna beskriver allt.
Tänkte på det du skrev att installationen inte får vara dold. Även om det gällde lantbrukare så, kanske det betyder att man helt enkelt inte får förlägga kanalisation i inne väggen även för bostadshus.
Mvh
Fredrik

Jag har inte sett nåt förbud mot dolda nedledare i vägg, annat än i lantbruksbyggnader. Men DC från solceller är lite speciellt i att de inte går att frånskilja. Lyser solen så producerar solcellerna. Och det är svårt att få en säkring att lösa vid kortslutning mellan kablarna. Man vill mao skydda sig mot kortslutning mellan plus och minus lite extra än det skydd man har för dolda AC-ledningar i huset. En enda spik får inte orsaka kortslutning, och gnagare får inte orsaka att plus och minus kommer i kontakt med varandra.

Men jag ser egentligen inget större problem med dolda nedledare bara man separerar dem. Måttet 10 cm nämns vid genomföringar. Men detta är fortfarande ett nytt område. Man vet inte idag vad som kommer att funka i 40 år. Nya rön kan göra gamla lösningar "felaktiga". Utanpåliggande kablar, visserligen bakom galvade skydd om det är på fasaden, är bättre för man ser begynnande skador på dem.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Tackar för svaret, ja där är ju utanpåliggande bättre för att snabbt se om det händer något eller så man inte spikar just för i alla fall.

Du nämnde 10 mm i första inlägget och 10 cm i andra, eller blandar jag ihop siffrorna?

Kan det vara så att en DC-kabel alltid har en ledare? Det borde väl i så fall kräva två kanalisationer, en för kabel upp till solpanel och en för ned från solpanel. Då borde man väl tex kunna förlägga dessa med en halvmeter mellanrum?

Ska bli väldigt intressant att försöka få reda på vad som gäller.
Mvh
Fredrik

Mikael_L
Vad du behöver för rör/slang beror främst på hur många strängar du ska ha.
En sträng klarar sig med dubbla 16-slang, två strängar kräver 20mm slang minst.
Ska man förbereda utan vetskap om vad som komma skall så skulle jag dra minst 20mm slang, kanske 25mm.
Ja varför inte 25, det är ju ingen större merkostnad.

Det ska vara dubbla rör/slangar, man sätter plus och minus-ledarna i varsitt rör. Jag vet inte om det är något riktigt krav, men så brukar det göras, och tar du ut en firma sen för installation är det troligt att de kräver att få montera ett rör till ifall det bara finns ett.

Genomföringen genom taket måste läggas en del möda på, det får ju inte skadas kablar där, men det måste samtidigt vara byggnadsmässigt tätt.
Ev kan rören/slangen läggas i detta skede på ett sådant sätt att man kommer åt ändarna och kan förlänga med ytterligare slang med en skarvmuff och ordna sig upp på taket i senare skede.

Solcellskablarna är i sig dubbelisolerade och med spänningstålighet för DC-likspänningen som kan komma ifråga, så rören/slangen behöver i sig inte vara av någon speciell sort, förutom vara UV-stabila där solljus kommer åt.
Behövs det någon DC-brytare?
Det kan kanske din lokala räddningstjänst svara på. Kolla deras hemsida, många har börjat ha något skrivet om ang deras krav på solcellsinstallationer.
Grejen är ju att vad man än sätter för DC-brytare kommer det ju ändå vara full spätta på taket så fort solen lyser, så det löser inte så mycket.
Den installation jag gjort, där satt vi överspänningsskydd på DC-sidan nära invertern, och där blir det en DC-brytpunkt ifall man tar ur "patronerna" som utgör skyddet (de är bytbara då stora överspänningar kan förstöra dem), och det andra sättet att bryta DC är att ta ur kablarna ur växelriktaren. Men taket i sig kan vi inte få strömlöst.
(Det var inte dom på bilden, de här var tydligen bara på 500VDC, men bilden illustrerar skydden ifråga)

F fredand44 skrev:
en för kabel upp till solpanel och en för ned från solpanel. Då borde man väl tex kunna förlägga dessa med en halvmeter mellanrum?
Du kan lägga slangarna kloss bredvid varandra, det behöver inte vara något avstånd. Med dubbla av kablarnas egen isolering samt 2 isolerande rörväggar så är det tok-safe.

Kanske ev lite bättre att ha de jämsides så mycket och tätt som möjligt, åska har större chans att orsaka stora differensspänningar ifall kablar löper längre ifrån varandra. Men detta tror jag är mest ett överteoretisk resonemang, som inte tål kontakt med verkligheten . :D

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Du nämnde 10 mm i första inlägget och 10 cm i andra, eller blandar jag ihop siffrorna?
Minst 10 mm på slangens diameter och 10 cm mellan slangarna. Ja, det är separata plus- och minuskablar, enledare, var o en dubbelisolerad. Jag är dock osäker på den motståndskraften hos de UV-beständiga skyddsslangar som används. Jag får uppfattningen att de i huvudsak gör installationen enklare och snyggare och inte ger så mycket mekaniskt skydd.
F fredand44 skrev:
Ska bli väldigt intressant att försöka få reda på vad som gäller.
Det kommer nog att dröja ett antal år. Ännu så länge har vi några ospecifika grundregler plus en massa tyckande. Det kan vara bra att ta i lite mer än vad som rekommenderas idag.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.