Jag har läst nästan alla trådar i ämnet som finns, och det finns en del motsägelsefull information, så startar därför en sjuttielfte tråd om detta. Ber om ursäkt för detta, och ni som blir irriterade kan hoppa över.

Jag har rivit ner tre olika sorters tapet, på fyra olika underlag och alla med sitt eget beteende.

Vardagsrum: Väggarna var övermålad vävtapet som gick att dra loss rätt enkelt, men under sitter det kvar ett skikt med pappersludd, som sitter till mesta dels hårt. Denna "ludd" sitter i sin tur på något som ser ut att vara en tunn film av papper (kanske en gammal tapet" som i sin tur sitter på ett lager av spackel.
Hand skrapar bort tapetrester från vägg, exponerar underliggande lager med pappersludd och spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utmaning: Jag har ångat och försökt att skrapa bort "luddlagret" och på bilden ser ni vad jag fick bort på 15 minuter med metoden ånga-skrapa. Luddlagret gick att ta bort lite, medan den underliggande bruna, tunna, lagret med papper sitter ännu bättre. Det kommer alltså att ta alldeles för många veckor att få bort allt. Finns det en annan metod som är snabbare?

Tanke på lösning: Det sitter alltså på rätt ordentligt, och lossnar bara lite men kräver mycket ånga och hårt mekaniskt gnuggande. Sitter det tillräckligt bra fast för att man ska kunna köra på ett lager med spärrfärg och sen börja spackla?

Hallen: Sitter 4 lager tapet, och sen en målad vägg (turkos). Översta lagret med strukturtapet gick enkelt att dra loss. Under sitter 2-3 lager med tapet som sitter på rätt bra. Denna lossnar dock lite lättare med ånga. Mycket ånga och skrapande, så lossnar det i alla fall där jag skrapar. Kan få bort ca 1 kvm varje 15 min. (bild nedan är "före" bild)
Vägg med delvis borttagen tapet, exponerande lager av brunt papper och spackel. Synligt pappersludd och vävtapetens rester i vardagsrum.

Tankar kring lösning: Ska jag lägga ca 5-6 timmar på att få bort all tapet ner till där det är målat, eller kan jag även här spärrmåla och bredspackla?

Taket i vardagsrummet: Även denna hade målad vävtapet, dock ingen annan tapet under. Så när det dragits loss, så finns det inget ludd kvar, däremot "prickar" kvar från vävtapetens klister. Några tips på hur jag ska gå tillväga här?

hade nog testat rolla vävlim för våtrum över o torka innan annat.

För den som är nyfiken bad jag även chatGPT om tips:
Fråga: Jag ska måla om vardagsrummet men först ska jag ta bort tapet och bredspackla. Det sitter gammal vävtapet på betongväggen som är övermålad. Jag har avlägsnat vävtapeten, men bakom denna finns nu ett lager med ludd som jag har väldigt svårt att ta bort.

Jag har fått tips om att skrapa bort det som går att skrapa bort enkelt, men att låta resten vara kvar och sen måla över med ett lager spärrfärg innan jag bredspacklar. Ett annat tips jag har fått är att dra på ett lager med vävlim för våtrum först.

Om du tittar på alla olika alternativ som finns, inklusive dessa ovan, på engelska och svenska, och jämför, vad rekommenderar du mig att göra?

Svar:
Att förbereda väggarna ordentligt innan målning är avgörande för ett lyckat slutresultat. När du har tagit bort vävtapeten men har kvar ett lager ludd som är svårt att avlägsna, finns det flera metoder att överväga:

1. Skrapa bort det som enkelt går att ta bort och sedan måla med spärrfärg innan bredspackling:
    • Fördelar: Spärrfärgen kan binda luddet och förhindra att det lossnar senare. Den hindrar också eventuella fläckar eller missfärgningar från att tränga igenom den nya färgen.
    • Nackdelar: Om luddet är för tjockt kan spärrfärgen ha svårt att penetrera och binda allt material, vilket kan leda till ojämnheter.
  2. Applicera ett lager vävlim för våtrum över luddet:
    • Fördelar: Våtrumslim är starkt och kan effektivt binda lösa fibrer, skapa en stabil yta för spackling och målning.
    • Nackdelar: Det kan vara överflödigt att använda våtrumslim i ett vardagsrum, och det kan bli dyrare än nödvändigt.
  3. Använda en djupgrund eller primer som binder lösa partiklar:
    • Fördelar: Dessa produkter är speciellt utformade för att tränga in i underlaget och binda lösa fibrer, vilket skapar en solid bas för spackling.
    • Nackdelar: Kan kräva flera appliceringar om luddet är mycket löst.
  4. Fortsätta att mekaniskt avlägsna luddet:
    • Fördelar: Ger den renaste ytan möjligt innan spackling.
    • Nackdelar: Mycket tidskrävande och kan skada väggen om man inte är försiktig.
forts...

Rekommendation:

Jag rekommenderar att du:

• Skrapar bort så mycket ludd som möjligt utan att skada underlaget.
  • Applicerar en djupgrund (även kallad penetrerande primer) som är designad för att binda lösa fibrer och partiklar.
  • Bredspacklar väggen när grundfärgen har torkat ordentligt.
  • Slipar spacklet för att få en jämn yta inför målning.
  • Målar väggen med den färg du valt.
Varför denna metod?

• Effektiv bindning: En djupgrund tränger in och binder luddet, vilket ger en stabil yta.
  • Anpassad produkt: Djupgrund är designad för just detta ändamål och är ofta mer kostnadseffektiv än våtrumslim.
  • Förbättrad finish: Genom att bredspackla efter grundning får du en jämn och slät yta som är idealisk för målning.
Ytterligare tips:

• Använd skyddsutrustning som dammfiltermask och skyddsglasögon när du skrapar och slipar.
  • Testa på en liten yta först för att se hur underlaget reagerar på djupgrunden.
  • Konsultera en färghandel: Personalen kan rekommendera specifika produkter som passar ditt projekt och ge ytterligare råd.
Genom att följa denna metod får du en stabil och jämn vägg som ger ett professionellt resultat när du målar. Lycka till med ditt renoveringsprojekt!

Uppdatering (kanske finns folk med samma problem/utmaning som söker råd)

Jag skrapade bort så mycket jag kunde manuellt från betongväggarna i vardagsrummet. Tänkte att detta blir bra.

Köpte Djupgrund från Hornbach och började att pensla på, och snabbt så började det att bubbla. Tapet som tidigare satt stenhårt även svårt att få bort med ångmaskin gick nu enklare att skrapa bort.

Jag testa att pensla på varmt vatten med djupgrundspenseln, och ungefär samma effekt som med djupgrunden. Jag upptäckte att det effektivaste sättet att få tapeten att lossna var att först pensla på ett lager med vatten, låta det sugas in och nästan torka, och pensla på ett lager med vatten till.

Sen var det bara att skrapa. Det lossnade inte superenkelt, men mycket lättare än tidigare.

Jag tror att det hade blivit sämre att låta tapeten sitta kvar och sedan bredspackla ovanpå detta, trots att det kändes som att den gamla tapeten satt stenhårt.

Jag önskar jag hade gått på djupgrund/vatten direkt, istället för att tillbringat timmar med att skrapa bort så mycket som möjligt manuellt i början.

• Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
K Kanotisten skrev:

Jag skrapade bort så mycket jag kunde manuellt från betongväggarna i vardagsrummet. Tänkte att detta blir bra.

Köpte Djupgrund från Hornbach och började att pensla på, och snabbt så började det att bubbla. Tapet som tidigare satt stenhårt även svårt att få bort med ångmaskin gick nu enklare att skrapa bort.

Jag testa att pensla på varmt vatten med djupgrundspenseln, och ungefär samma effekt som med djupgrunden. Jag upptäckte att det effektivaste sättet att få tapeten att lossna var att först pensla på ett lager med vatten, låta det sugas in och nästan torka, och pensla på ett lager med vatten till.

Sen var det bara att skrapa. Det lossnade inte superenkelt, men mycket lättare än tidigare.

Jag tror att det hade blivit sämre att låta tapeten sitta kvar och sedan bredspackla ovanpå detta, trots att det kändes som att den gamla tapeten satt stenhårt.

Jag önskar jag hade gått på djupgrund/vatten direkt, istället för att tillbringat timmar med att skrapa bort så mycket som möjligt manuellt i början.
Föredömligt att du återkom med sina erfarenheter! Hatten av.

• Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
K Kanotisten skrev:

Bra tips, jag har själv rollat med vatten för att ta bort gamla tapeter

• Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
  • Ta bort allt som är löst och släpper för hand
  • Rolla med en lösningsmedelsbaserad utspädd grundfärg
  • Spackla

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.