K
Tänker också att kommunerna måste se till så att alla kan betala på ett eller annat sätt. Att sälja eller riva hus kan ju knappas vara meningen. Sen att det förmodligen är väldigt dåliga avtal på sådana krediter det kan ju diskuteras i ett annat forum..
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag har väl inte skyllt på MP. Miljötalibaner finns det tyvärr i de flesta partierna. Hade det bara varit MPs 5% så hade det nog inte varit ett så stort problem.




Finns det undermåliga anläggningar är det väl bättre att inspektera dessa och ålägga dem förbättringar. Nu görs ju ingen skillnad mellan dåliga och bra anläggningar, alla måste ansluta sig till kommunala avloppet (eller åtminstone betala).
När kommunen väl drar fram kommunalt, så vill de väl ha på alla. Annars kan det ju bli en orimlig kostnad för att få fram för några få.
Kommer ihåg våra grannar åkte på kommunalt avlopp till sin sommarstuga i Halland för ca 30 år sen. Det kostade 120000:- . Motsvarade nog 1/3 av hela värdet på fastigheten. De hade ganska kass ekonomi. Löste det genom att låna av sina vuxna barn, Gräva på egna tomten själva, för hand för att hålla nere kostnader.

Så som nämnts varken belopp eller tillvägagångssätt är någon ny företeelse. Med det sagt tycker jag ändå att det är för djävligt att beloppen för vara så höga. Borde regleras någon form av takpris..
 
  • Gilla
jalle_h och 5 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
De som inte vill ansluta sig har förmodligen en avloppsanläggning som ändå bör bytas ut. Merkostnaden är inte så dyr.
De allra flesta som drabbas lär ju ha godkända lösningar på avloppet. Jag har t.ex. en trekammarsbrunn med infiltration och det som någon gång i framtiden behöver göras är att byta infiltration och det kostar inte i närheten av de avgifter för anslutning som det handlar om. Personligen får jag vara tacksam att jag troligen bor så till att det inte kommer att vara aktuellt för kommunen att tvångsansluta mig, men man vet ju aldrig vad de hittar på.
 
  • Gilla
Razmataz och 4 till
  • Laddar…
Det inses ju lätt att det inte blir billigare för att det sätts ett takpris, det är i så fall skattekollekivet som subventionerar VA-taxan vilket förvisso är tillåtet, men det innebär i så fall att man antingen måste höja kommunalskatten eller skära någonstans i den kommunala servicen. Det kan inte uppstå pengar i systemet.
 
  • Gilla
Razmataz och 7 till
  • Laddar…
I Itaka skrev:
och de tvångsanslutna villaägarna (oftast äldre) tvingas sälja sina hus.
Jag vet inte var TS fick detta ifrån. Varken texten eller klippet talar om gamla som tvingas sälja.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
engs
B b8q skrev:
Vad skulle alternativen vara? Höja kommunalskatten eller VA-taxan för ALLA invånare, så att några få får bli påkopplade på kommunala ledningar och därmed höja sitt fastighetsvärde?
Hur gick det till när VA-systemet byggdes i början? Dvs har folk närmare stan / fått det indragit i ett tidigt skede, fått det av skattebetalarna, eller har det alltid varit en inkopplingsavgift av något slag? Dvs inte för att anlägga rör på egna tomten utan enbart för själva anslutningen.

Om det är det första, kan jag inte riktigt förstå varför man ska göra skillnad på folk.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
6 § vattentjänstlagen är ett bra ställe att börja på om man vill sätta sig in i det hela. Kommunerna är tvingade, det handlar inte om att de vill något alls. Skulle tro att de flesta kommuner helst skulle slippa allt vad VA heter.
 
  • Gilla
saltis99 och 9 till
  • Laddar…
A
I Itaka skrev:
Sundsvalls kommun genomför just nu ett avloppsprojekt med diktatoriska metoder:

[länk]

Av någon anledning gick det inte att kopiera länken direkt, så du får kopiera.

Det handlar om att kommunen i praktiken (och endast av s.k. "miljöskäl") bygger nya avloppsledningar söder om stan och de tvångsanslutna villaägarna (oftast äldre) tvingas sälja sina hus.
Kommunen kräver nämligen anslutningsavgifter på flera hundra tusen kronor utan pardon.

Bor vi i Sundsvall eller i Putin-Ryssland?
Så funkar det överallt alltid. Vi anslöts för två år sidan, till sams pris.

Bit i kudden, bryt ihop och gå vidare.
 
  • Gilla
Liljencrantz och 5 till
  • Laddar…
Tror man alltid kommer ha olika åsikter om rimligheten i detta. Man kan ju resonera likadant med fjärrvärmenät och tvinga villaägare att ansluta sig trots att de har en bra värmepump e.d.

Det är bara olyckligt när man som villaägare känner sig någorlunda trygg i sin ekonomi med tanke på status på hus inkl. avlopp och så trillar det in 200tsek. Jag skulle känna att 200tsek är rätt mycket cash även om man sitter med en buffert men jag kanske är fattig...
 
  • Gilla
matsgran och 3 till
  • Laddar…
A
Jag läste att i Finland så får man skjuta upp anslutningskostnaden om man är pensionär. Då läggs kostanden på fastigheten när den säljs, så riskerar inte gamla människor att behöva lämna hus och hem för att de blir anslutna till avloppsystemet. Jag vet inte om det stämmer och vad det finstilta säger, men jag tycker att det är en väldigt sympatisk tanke.
 
  • Gilla
Lennstorm och 29 till
  • Laddar…
N
För 1,5 år sedan fick jag göra en ny avloppsanläggning. Kostnad 145 000:-.
Detta då det var aktuellt med avloppsinventeringar i mitt område och jag visste/förstod att min anläggning från 1962 inte skulle bli godkänd. Sökte tillstånd för ny anläggning innan inventeringen påbörjades och sparade de drygt 4000:- den skulle ha kostat.

Att en ny anläggning skulle behövas hade jag varit medveten om i ett antal år och därför hade jag finansieringen klar.

Min poäng är att oavsett vilken avloppsanläggning man har kostar det pengar förr eller senare.

Kommunalt avlopp kommer aldrig bli aktuellt där jag bor mitt ute på vischan. Vi har förvisso kommunalt vatten men det är genom en samfällighetsförening som för 35 år sedan byggde ett ledningsnät som sedan anslöts till kommunens ledning.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
N
Scouten skrev:
Jag läste att i Finland så får man skjuta upp anslutningskostnaden om man är pensionär. Då läggs kostanden på fastigheten när den säljs, så riskerar inte gamla människor att behöva lämna hus och hem för att de blir anslutna till avloppsystemet. Jag vet inte om det stämmer och vad det finstilta säger, men jag tycker att det är en väldigt sympatisk tanke.
Det stämmer att man i Finland tar hänsyn till t.ex. äldre när det gäller krav på ny avloppsanläggning.
Ett mycket sunt system!
 
  • Gilla
Per Stenvall och 6 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det logiska är väl att de som vill ansluta sig betalar. Då har de ett val. Antingen betala eller hitta på en annan lösning ifall det blir för dyrt. Det sjuka är ju att tvinga folk att betala för något de inte vill ha. Du tycker alltså det är rätt att tvinga bort folk från sina hem ifall de inte har råd/lust att betala för något de inte behöver. Vilken härlig människosyn.
Vilken annan kommunal/statlig/regional kostnadspost ska vara frivillig att betala? Vägar? Sjukvård? Skola? Eller ska det bara gälla just VA?
 
  • Gilla
skogaliten och 13 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vilken annan kommunal/statlig/regional kostnadspost ska vara frivillig att betala? Vägar? Sjukvård? Skola? Eller ska det bara gälla just VA?
Din jämförelse haltar. Om jag är rätt informerad (det var några år sen jag rev i det här) så är VA rent ekonomiskt inte en kommunal angelägenhet. VA-kollektivet får inte belasta den kommunala budgeten med en krona. Om jag minns rätt.
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Det logiska är väl att de som vill ansluta sig betalar. Då har de ett val. Antingen betala eller hitta på en annan lösning ifall det blir för dyrt. Det sjuka är ju att tvinga folk att betala för något de inte vill ha. Du tycker alltså det är rätt att tvinga bort folk från sina hem ifall de inte har råd/lust att betala för något de inte behöver. Vilken härlig människosyn.
Vi kan ta ett hypotetiskt exempel.

Kommunen går ut med en förfrågan om vilka som vill ansluta sig till deras nät.
Hälften nappar och dessa får dela på kostnaden för hela utbyggnaden av nätet eftersom det är så du tycker att det ska vara.
Ett år senare är det en fastighet som byter ägare och den nya ägaren vill inte reparera sin egen anläggning utan ansluta sig till kommunens.
Eftersom då hela utbyggnaden redan är betald så behövs det bara några få timmars jobb för att fixa anslutningen till denna nya kund.
Den nya kunden behöver bara betala några få tusenlappar för att ansluta sig.

Tror du på allvar att någon då skulle nappa i första omgången när de vet att om de efteransluter sig så blir det mycket billigare?
Det tror inte jag och därmed blir det ingen utbyggnad.

Hade det varit enligt ditt förslag tidigare hade det inneburit att det inte skulle finnas något kommunalt vatten och avlopp någonstans.
Tycker du att det hade varit vettigt?
 
  • Gilla
skogaliten och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.