Samma sak hände på Alnö i samma kommun där man tvångsanslöt 1500 fastigheter varav de flesta var sommarstugor. För vår del blev det ett lyft av standard då vi innan hade utedass och vattnet togs från bäcken. Det var givetvis förenat med höga kostnader då vi var tvungna att bygga ett badrum och gräva upp hela tomten. Men så här i efterhand så var det nog värt det. De löpande utgifterna för VA är däremot mycket högre nu än vad vi betalade innan.

Det var däremot många som var tvungna att sälja sina stugor på grund av kostnaderna. Många äldre och de med mindre pengar. Det känns väl inte helt ok då många hamnade i kläm. Området som sådant håller även på att ändra karaktär från sommarstugeområde till ett område där man bor permanent. Fastighetspriserna har på den här tiden ökat och då förmodligen mer än i övriga delar av kommunen.

Ser framför mig att det blir likadant ute i Njurunda. Varje fastighetsägare får avgöra hur dom ska göra. Och att strida mot kommunen är ingen ide av min erfarenhet av hur det gick till på Alnö. Några tog striden med att behålla sina system och vill minnas att de kunde få dispens men de var ändå tvungna att betala anslutningsavgiften.
 
M Mce1978 skrev:
Samma sak hände på Alnö i samma kommun där man tvångsanslöt 1500 fastigheter varav de flesta var sommarstugor. För vår del blev det ett lyft av standard då vi innan hade utedass och vattnet togs från bäcken. Det var givetvis förenat med höga kostnader då vi var tvungna att bygga ett badrum och gräva upp hela tomten. Men så här i efterhand så var det nog värt det. De löpande utgifterna för VA är däremot mycket högre nu än vad vi betalade innan.

Det var däremot många som var tvungna att sälja sina stugor på grund av kostnaderna. Många äldre och de med mindre pengar. Det känns väl inte helt ok då många hamnade i kläm. Området som sådant håller även på att ändra karaktär från sommarstugeområde till ett område där man bor permanent. Fastighetspriserna har på den här tiden ökat och då förmodligen mer än i övriga delar av kommunen.

Ser framför mig att det blir likadant ute i Njurunda. Varje fastighetsägare får avgöra hur dom ska göra. Och att strida mot kommunen är ingen ide av min erfarenhet av hur det gick till på Alnö. Några tog striden med att behålla sina system och vill minnas att de kunde få dispens men de var ändå tvungna att betala anslutningsavgiften.
Du sätter fingret på en viktig punkt här - fastighetsvärdet ökar om man har kommunalt VA. Jag gissar att de på Alnö som sålde pga anslutningsavgiften i många fall ångrat sig, då de på sikt hade tjänat på att betala den.
Förutom att det är skönt att slippa bry sig om latrintömning och frusna vattenpumpar och sånt.
 
B b8q skrev:
Du sätter fingret på en viktig punkt här - fastighetsvärdet ökar om man har kommunalt VA. Jag gissar att de på Alnö som sålde pga anslutningsavgiften i många fall ångrat sig, då de på sikt hade tjänat på att betala den.
Förutom att det är skönt att slippa bry sig om latrintömning och frusna vattenpumpar och sånt.
Ångra sig gör de nog men eftersom dom ofta sålde pga brist på kapital så vad skulle de göra. Tror mest att de är bittra. En till sak som en sån här utbyggnad av VA-nätet tillför i förlängningen är att området blir mer attraktivt för nybyggnation. Var byggs det flest hus i Sundsvall nu, vart flyttar hockeyproffsen och såna som Emil Forsberg. I de flesta fall väljer de Alnö. Samtidigt med VA utbyggnaden så ändrades samtliga detaljplaner och där man tidigare bara fick bygga 70kvm i 1 1/2 våning där får man nu bygga 200kvm med 8m i byggnadshöjd. Den standardhöjning som skett i området får anses som rätt spektakulär med norrländska mått. Kanske öppnar man upp detaljplanerna i Njurunda på samma sätt?
 
R
Scouten skrev:
Så funkar det överallt alltid. Vi anslöts för två år sidan, till sams pris.

Bit i kudden, bryt ihop och gå vidare.
Må vara sant. Och TS kanske överdriver något med jämförelser till Putinryssland.

Kan dock inte förstå hur det inte skulle vara auktoritärt bara för att "det alltid har varit så". Alla lagar som tvingar medborgare att köpa/betala, med argumentet att "det är för allas bästa", är ett övertramp.

Om det inte är värt att dra in VA ifall inte alla ansluter sig, så låt det vara.

Bit inte i kudden.
 
I Itaka skrev:
Bor vi i Sundsvall eller i Putin-Ryssland?
Riskerar du att bli hotad eller fängslad på grund av din skarpa kritik av styret? Om inte skulle jag säga Sundsvall.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
engs
M Mce1978 skrev:
Var byggs det flest hus i Sundsvall nu, vart flyttar hockeyproffsen och såna som Emil Forsberg. I de flesta fall väljer de Alnö.
Cancerön verkar ha fått bättre rykte numera.
 
Pellegnillot71
Det enda man kan säga är väl att folk som tror de bor i sommarstugeområden får passa sig väldigt nog. Förr eller senare så är det tillräckligt många som har byggt permanenthus i området, vilket gör att kommunen måste hantera vägar och vatten och annan infrastruktur. Och då måste ju alla vara med och betala. I Högmora i Huddinge resonerar kommunen så att tomterna där är så stora så att de boende kan finansiera sina kommande väg- och vattenavgifter genom att stycka av sina tomter, och alas, så har ytterligare ett område med gammal bebyggelse i Huddinge förstörts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.