T Television_Set skrev:
sen verkar du tro att din skit bara försvinner från brunnen och tänker inte på lastbilen som pumpar och transporterar ditt slam till reningsverket.
Suck vad du hittar på. Det kommer ingen lastbil och tar innehållet från min trekammarsbrunn till något reningsverk. Du har ingen aning om hur det fungerar märker jag ;) I förra inlägget hittade du på att mitt avlopp gick ut i en badsjö. Varför allt detta hittepå?
 
L lbgu skrev:
et kommer ingen lastbil och tar innehållet från min trekammarsbrunn till något renings
Menar du att du inte har någon tömning av din 3-kammsrbrunn?
 
L lat skrev:
Menar du att du inte har någon tömning av din 3-kammsrbrunn?
Givetvis har jag tömning, men det kommer en traktor med en gödselspridarvagn som suger upp skiten som sen sprids på någon åker.
 
I Itaka skrev:
Sundsvalls kommun genomför just nu ett avloppsprojekt med diktatoriska metoder:

[länk]

Av någon anledning gick det inte att kopiera länken direkt, så du får kopiera.

Det handlar om att kommunen i praktiken (och endast av s.k. "miljöskäl") bygger nya avloppsledningar söder om stan och de tvångsanslutna villaägarna (oftast äldre) tvingas sälja sina hus.
Kommunen kräver nämligen anslutningsavgifter på flera hundra tusen kronor utan pardon.
Se denna länk gällande anslutning till kommunalt vatten & avlopp, [länk]
 
L lbgu skrev:
Givetvis har jag tömning, men det kommer en traktor med en gödselspridarvagn som suger upp skiten som sen sprids på någon åker.
Hmm, får man göra så? Jag är rätt säker på att man inte får det av smittoriskskäl.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Givetvis har jag tömning, men det kommer en traktor med en gödselspridarvagn som suger upp skiten som sen sprids på någon åker.
Och detta är godkänt av kommunen?
 
R
I Itaka skrev:
Sundsvalls kommun genomför just nu ett avloppsprojekt med diktatoriska metoder:

[länk]

Av någon anledning gick det inte att kopiera länken direkt, så du får kopiera.

Det handlar om att kommunen i praktiken (och endast av s.k. "miljöskäl") bygger nya avloppsledningar söder om stan och de tvångsanslutna villaägarna (oftast äldre) tvingas sälja sina hus.
Kommunen kräver nämligen anslutningsavgifter på flera hundra tusen kronor utan pardon.
Skitrubrik, och till stor del skitinnehåll i detta inlägg. På vilket vis är det diktatur att folkvalda politiker tar beslut som kostar medborgarna pengar? Det är ju en stor del av deras jobb. Skola vård och omsorg? Ringer det någon klocka? Nästa val röstar du helt enkelt på ett parti som lovar att ingen ska bli tvingad till någonting och så hoppas du att det vinner.

I Itaka skrev:
Bor vi i Sundsvall eller i Putin-Ryssland?
Att jämföra med Putins ryssland är rent provocerande. Kommer du bli bortförd av Sundsvalls kommun för att du skrev detta inlägg? Skärp dig!
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hmm, får man göra så? Jag är rätt säker på att man inte får det av smittoriskskäl.
Jag har till och med fått betala en avgift till kommunen för att byta från deras hämtning till bonden. Finns väl vissa regler som bonden måste följa, vad jag sett så har alltid skiten lagts på ställen där det odlas vallgrödor, alltså djurmat. Så det är nog möjligt att det inte får användas vid odling av människomat.

Finns vissa kommuner som tillåter det, men det är inget de direkt gör reklam för, jag hittade det lite av en slump när jag kollade runt på kommunens VA-sida. Kan rekommendera det då det både blir billigare och man slipper kommunens fasta tömningsintervall utan kan tömma när det behövs. En annan fördel är att bönder inte är så kinkinga som kommunen och kräver vändplats och liknande. Till skillnad mot kommunens anställda så får de backa om det behövs ;)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nu är det väl normalt sett inte kommunen som gör tömningen, utan det är nån upphandlad.
Här kan jag inte klaga, trevliga människor som kommer & 1800:-/år för tömning är enligt mig billigt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag har till och med fått betala en avgift till kommunen för att byta från deras hämtning till bonden. Finns väl vissa regler som bonden måste följa, vad jag sett så har alltid skiten lagts på ställen där det odlas vallgrödor, alltså djurmat. Så det är nog möjligt att det inte får användas vid odling av människomat.

Finns vissa kommuner som tillåter det, men det är inget de direkt gör reklam för, jag hittade det lite av en slump när jag kollade runt på kommunens VA-sida. Kan rekommendera det då det både blir billigare och man slipper kommunens fasta tömningsintervall utan kan tömma när det behövs. En annan fördel är att bönder inte är så kinkinga som kommunen och kräver vändplats och liknande. Till skillnad mot kommunens anställda så får de backa om det behövs ;)
Avgiften är för den tid det tog för miljöförvaltningen att utreda lämpligheten, eller du kanske vill att skattekollektivet ska betala för att du ska slippa slamhämtning?

Fantasier…de får backa, och det som krävs är möjlighet att vända, inte en vändplan. Hos mig backar de 75 meter men vänder i ett T-kors på vår grusväg.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om man bräddar vid stora nederbördsmängder har man gjort fel och anslutit dagvatten till spillvattennätet. Dagvatten ska gå i separata rör och renas för sig.
Jo, men i Östergötland bräddar Motala, Linköping och Norrköping innan Motalaström når Bråviken så det är ett verkligt problem (även om man i dag inte ansluter dagvatten till avloppsnätet)
 
T Television_Set skrev:
Trams, metanet från en egen slambrunn under 30 år överstiger vida effekten av maskinernas utsläpp. Men bada du i bajsvatten så kan vi miljötalibaner (det ordet är ännu mera trams, juvenil nivå) bada där det är rent.
Metanet? De trekammarbrunnar som byggs är ju luftade från spridarledningarna till över fastighetens nock så vart menar du det skulle bildas nått metan?
 
L lat skrev:
Nu är det väl normalt sett inte kommunen som gör tömningen, utan det är nån upphandlad.
Här kan jag inte klaga, trevliga människor som kommer & 1800:-/år för tömning är enligt mig billigt.
Om det är kommunen eller någon på uppdrag från kommunen kan kvitta, det är ändå kommunen som ligger bakom. Angående priset är ju allting relativt, men jämfört med vad jag betalar så är 1800 om året väldigt dyrt. Gödsel var dyrt redan tidigare, men med dagens priser tror jag de flesta bönder är rätt glada för lite gratis gödsel.
 
T Television_Set skrev:
Avgiften är för den tid det tog för miljöförvaltningen att utreda lämpligheten, eller du kanske vill att skattekollektivet ska betala för att du ska slippa slamhämtning?

Fantasier…de får backa, och det som krävs är möjlighet att vända, inte en vändplan. Hos mig backar de 75 meter men vänder i ett T-kors på vår grusväg.
Nej, de får inte backa, någon arbetsmiljöregel. Enda gången de får backa är just för att de ska kunna vända i en T-korsning. Hade de fått backa hade de ju inte behövt kräva möjlighet att vända.

Angående priset så påstod jag väl inte att det skulle vara gratis, det var din tolkning. Samtidigt kan jag nog tycka att 800:- är rätt saftigt för ett jobb som för en normalbegåvad inte borde ta mer än en kvart. Fast för en kommunalanställd så kanske det förstås tar betydligt längre tid. Det är ju inte så att de precis åker ut och kontrollerar bonden.Det handlar väl bara om att skriva in hans personnummer i en sökruta på datorn och få fram de uppgifter de behöver för att bekräfta att han har ett jordbruk.
 
Jag bor också i Sundsvall och blir så avundsjuk på dessa som får kommunalt avlopp! Jag skulle lätt betala 200000, troligen mer för att slippa minireningsverk.
 
  • Gilla
Mats och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.