2 397 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Digitalbox med Dolby Pro Logic eller DTS
Jag har en "Force 320T" för marksänd digital-tv. Den har digital ljudutgång. Kostade 1895:- på expert utan abbonemang. Finns även med hårddisk(530) men den kostar runt 5000:-
Gratiskanalerna man får in utan kort är: SVT1, SVT2, TV3, TV4, ZTV, Barnkanalen, SVT24 och snart TV8
SVT sänder de flesta? programen i DD2.0 men endast ett fåtal med DD5.1 tex "Så ska det låta" och "Melodifestivalen"
Gratiskanalerna man får in utan kort är: SVT1, SVT2, TV3, TV4, ZTV, Barnkanalen, SVT24 och snart TV8
SVT sänder de flesta? programen i DD2.0 men endast ett fåtal med DD5.1 tex "Så ska det låta" och "Melodifestivalen"
Jag menade marksänd digitalTV. Jag förstår faktiskt inte vitsen att ha parabolantenn när alla kanaler går att få in från en vanlig antenn. Jag är inte så intresserad av turkiska eller grekiska kanaler, o då räcker marksänd digital TV. Dessutom tycker jag att min parabolantenn är ful.
Jag har en surroundreciever med Dolby Pro Logic etc etcm men för att få äkta surround måste sändningarna vara i detta formatet. Att få äkta surround via sin surround reciever är verkligen något att sträva efter. TV-Upplevelsen blir mycket starkare. ;D
Jag ska kolla upp force 320T
Jag har en surroundreciever med Dolby Pro Logic etc etcm men för att få äkta surround måste sändningarna vara i detta formatet. Att få äkta surround via sin surround reciever är verkligen något att sträva efter. TV-Upplevelsen blir mycket starkare. ;D
Jag ska kolla upp force 320T
För den som är sportintresserad är det inte så bra med boxer, Viasat sport kör 2 kanaler på parabol, vidare finns inte ticket (allsvenskan i fotboll), Canal+ Zap finns ej heller på boxer, så att säga att ALLA kanaler finns på Boxer är att ta i....
Jag var o kollade på Sagem i helgen http://www.boxer.se/?page=879&display=2921:2363. Otroligt liten apparat. Den är ungefär halva storleken av nokian eller force apparaten. Vad jag förstod så hade den liknande funktioner.
Det lutar nog åt den just nu. Någon med erfarnhet av den?
Det lutar nog åt den just nu. Någon med erfarnhet av den?
Ursäkta en idiot i lägenhet...
Men hur fungerar det här???
Om jag köper en box, typ Sagem nämd ovan, är det bara att jacka in den i tv-uttaget i sommarstugan då för att få in
Eller är det något mer som behövs?
Och vidare fråga?
Vi har halvdålig bild på 1:an.
Är detta problem i digitalsändningarna?
Men hur fungerar det här???
Om jag köper en box, typ Sagem nämd ovan, är det bara att jacka in den i tv-uttaget i sommarstugan då för att få in
?
Eller är det något mer som behövs?
Och vidare fråga?
Vi har halvdålig bild på 1:an.
Är detta problem i digitalsändningarna?
Nu har ju jag inte marksänd digitaltv ännu och är därmed ännu novis, men jag svarar ändå.
I princip är det bara att plugga in boxen till din vanliga TV-antenn. Många antenner idag är både UHF (SVT 2) och VHF (SVT1). Till en digitalbox räcker det om du har en UHF antenn som klarar frekvensen 470-860 MHz. Alla dagens antenner klarar inte hela frekvensbandet så om du har problem med SVT1 kan det vara så att din antenn inte riktigt får in just de frekvenserna. Här hittar du frekvenserna för kanaler på just din ort.
http://www.teracom.se/?page=484
I princip är det bara att plugga in boxen till din vanliga TV-antenn. Många antenner idag är både UHF (SVT 2) och VHF (SVT1). Till en digitalbox räcker det om du har en UHF antenn som klarar frekvensen 470-860 MHz. Alla dagens antenner klarar inte hela frekvensbandet så om du har problem med SVT1 kan det vara så att din antenn inte riktigt får in just de frekvenserna. Här hittar du frekvenserna för kanaler på just din ort.
http://www.teracom.se/?page=484
Har du egen antenn på taket så funkar det säkert att bara plugga in boxen i TV-uttaget men har du, som jag har, kabel-tv så finns kanske inte mark-digital-signalerna där. Köpte istället en inomhusantenn, en rund tallrik diameter 20cm som sitter dold bakom en gardin. Funkar perfekt.
Det enda du behöver för sändningar i Dolby Pro Logic är en stereo-signal. Pro Logic och Pro Logic II är format för att få 4-5 kanaler från en källa med bara 2 kanaler. De extra kanalerna ligger matriskodade i stereo-signalen. Så Pro Logic kan man få från vanlig analog tv.lastkaj skrev:
Kolla här: LÄNK
Dolby Digital 5.1 får du bara från SVT och Canal+ Blå som det är nu. DTS har jag bara sett från DVD och Sveriges Radio.
212T heter den..! För marksända,, 210T är för Parabol..MathiasS skrev:
212T är nog den snabbaste boxen när det gäller o zappa mellan kanaler.. o ja den har digital ut.. Den är oxo en liten box..
naktdelen enligt mig med en liten box är att det inte går o ställa nån aparat ovan på! tex en DVD spelare (i framtiden) eller Videon osv.. Boxen måste alltid hamla högst up.. gäller bara o ha det i bak tanke..! Fast alla har väll inte som jag 17 aparater där framme.. 8)
Liknande trådar
-
Lurad från en byggfirma i Ale - många problem
Juridik -
Problem med stiga autoclip, klippmotorn startar inte.
Robotgräsklippare -
Digitalbox med plats för programkort
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
digitalboxproblem.
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Inbyggd digitalbox problem med dvd
Teknik