Hej

Om man tänker skaffa Boxer & vill kunna spela in temporära saker på hårddisk med "progressive scanning" (eller vad det nu heter när man kan spela in o börja titta på inspelat material medan inspelning av fortgår o alltså inte behöver vänta på inspelning går klart o backa....) och även kunna bränna ut program/filmer på DVD skiva för mer permanent lagring. Vilket alternativ är bäst ?

- Digitalbox med inbyggd hårddisk och även ha en DVD (läs/skriv) ansluten.

- Digitalbox utan hårddisk och ha en DVD (läs o skriv) som dessutom har en hårddisk.

Finns det några tekniska/prismässiga argument för dessa alternativ. Eller finns det något annan alternativ som jag missat?

Tacksam för hjälp.

Trevlig helg

stensture skrev:
Om du vill behålla det digitala ljudet/bilden är detta den enda lösningen (om du inte hittar någon med HDMI/DVI in/utgång på inspelaren).

Men troligtvis hittar du bara det andra alternativet på marknaden.... Om du mot förmodan hittar ett sådant alternativ meddela gärna forumet.

Mvh
Peter

Varför skulle man inte hitta det första alternativet på marknaden?

Force 1188T och Force 530T har båda hårdddisk
http://www.boxer.se/?page=991

/Gojan

En kompis köpte en force 530T i fredags
(digitalbox med 80G disk) , boxer hade et erbjudande för 1500 om man köpte nytt abonemang + tvillingkort. Det var en bra affär för annars kostar burken 3800:-

Han är supernöjd. Tyvärr tog jag ner honom när jag sa att inte kunde spelar in en kanal och kolla på en annan samtidigt:) Men har ju en box till så...

Läs nr 11/2004 av ljud&bild. (finns på bibliotek) där testar dom bl.a digitalboxar med Hd.

Ett mediacenter (som körs på den dator) men dom funkar ännu inte med kodade digiatalkanaler riktigt ännu.

Ett bra ställe att läsa på med på är www.dvdforum.nu

Gojan skrev:
Varför skulle man inte hitta det första alternativet på marknaden?

Force 1188T och Force 530T har båda hårdddisk
[länk]

/Gojan

Det man bör veta är att Force 1188T är den Gammla modellen som blev utbytt av 530T.. :)

Frågan var:

stensture skrev:
Vilket alternativ är bäst ?

- Digitalbox utan hårddisk och ha en DVD (läs o skriv) som dessutom har en hårddisk.
Force 7-Series har (Satellit) en Firewire utgång vilket innebär att man skulle kunna hämta ut mpeg filen och skapa en DVD därefter, men ingen vill certifiera denna box = inget abonnemang.
Anledning är självklart att ingen vill att man skall spela in och skapa DVD skivor med den digitala kedjan kvar!

Där av att det inte skulle gå att hitta en sådan kombination.
Har själv en FORCE T530.

Mvh
Peter

Benny_Steen skrev:
En kompis köpte en force 530T i fredags
(digitalbox med 80G disk) , boxer hade et erbjudande för 1500 om man köpte nytt abonemang + tvillingkort. Det var en bra affär för annars kostar burken 3800:-

Han är supernöjd. Tyvärr tog jag ner honom när jag sa att inte kunde spelar in en kanal och kolla på en annan samtidigt:) Men har ju en box till så...

Läs nr 11/2004 av ljud&bild. (finns på bibliotek) där testar dom bl.a digitalboxar med Hd.

Ett mediacenter (som körs på den dator) men dom funkar ännu inte med kodade digiatalkanaler riktigt ännu.

Ett bra ställe att läsa på med på är www.dvdforum.nu

Vet du vilken återförsäljare som hade det erbjudandet?

perese skrev:
Frågan var:

Har själv en FORCE T530.
Nöjd med den? Hur snabba kanalbyten? Fortfarande buggig programvara?

aiskylos skrev:
Nöjd med den? Hur snabba kanalbyten? Fortfarande buggig programvara?
Hyfsat nöjd. Snabba programbyten, enkel att hantera inspelningar mm sedan uppdateringen.
Nackdelar: Textningen kan försvinna i bland vid inspelning och att den vid ett fåtal gånger hängt sig och man måste dra strömen för att starta om den.

Annars helt OK, kan rekommendera den även med ovan svagheter. Har dock ingen erfarenhet av andra spelare/boxar

Peter

Hej,

Håller med ovanstående. Har 2st 530 från force och är helt nöjd. Har inte haft några problem med att textningen försvunnit vid inspelning. Iofs inte helt säker på att jag hade märkt om så skedde.

Helt nöjd med kanalbytet. Lite tråkig i GUI om man jämför med vad man kunde ha gjort. Den är också lite småbökig att programmera. Har ex. inte hittat någon "quick record specifik tid." Inte heller alltid man får rätt titel på programmet vid inspelning. Märks att man inte riktigt har börjat ta till vara på möjligheterna med digitaltv.

aiskylos skrev:
Vet du vilken återförsäljare som hade det erbjudandet?
Det var på en Expert butik. men jag tror alla återförsäljare av boxers abm. har samm vilkor. Dock så gick erbjudandet ut samma dag. Men gå och fråga vet jag .

Är det ingen här som kör dreambox???

Jag är rätt sugen på att skaffa en, men har inte satt mig in riktigt i det.
Verkar ju bli en del "programmerande" som jag förstått det.

Men någon här kanske vet mer?
Lite info skulle ju inte skada i så fall.
Lekmannainfo alltså, blir mörkrädd bara av att gå in på www.dreambox.se ;)

Okej, okej.
jag är lite seg efter att varit frånvarande ett tag...
Upptäckte frågan när jag scrollade lite och har postat frågan där istället.

"Skammens rodnad sprider sig över kinderna på den stressade tvåbarnsfadern med en halvfärdig sommarstuga och ett hus som inte renoverats sedan -77 på väg in..."

/Nix;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.