Hejsan

Har ett plåttak i en loge som ska bli lägenhet. Nu finns det ingen form av kondensskydd på denna. Tänkte ta bort den och sätta dit ordentlig papp under och läkta om och sedan tillbaka med plåten igen med nya fräscha plåtskuv där gummipackningen håller...

Överväger att använda MONARPERM 900 från Icopal eller Tyvek Supro Grid som underlagstak för att sedan sätta strö och lite fetare bärläkt och slutligen på med plåttaket igen. Behöver inte heller någon luftspalt mot isoleringen som i detta fall är sprutad ekofiber.

Någon som har erfarenhet av något liknande eller någon som har något att tillägga/påpeka?

Alternativet är givetvis vindavledare/duk, luftspalt, råspont, takpapp, läkt och plåten igen....
Har ett tak på ca 180 kvadrat med 34 graders lutning.

Försöker även klura ut vad som är billigast, utöver snabbast. Har inte hittat priser/återförsäljare för Tyvek. Icopals variant tror jag kostar ca 60 kr per kvadrat.


Mer info på: http://www.icopal.se/upload/Product...72A5006AE285/Icopal_broschyr_Monarperm900.pdf

och

http://www.profile.dk/www/Pub1695.asp
 
Redigerat:
Tillägg från http://www.byggfaktadocu.se/10/pdcnewsitem/00/95/06/index_10.html

"- Taken har klarat sig från fuktskador tack vare underlagstaket DuPont Tyvek Supro Grid´s diffusionsöppna egenskaper - som medger uttorkning utåt"!

SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, genomförde den 7 mars 2000 fuktmätningar i tre tak på byggnader i Norge. Samtliga hus fullisolerade mellan takstolarna och med DuPont Tyvek Supro Grid som underlagstak. DuPont Tyvek Supro Grid är ett diffusionsöppet underlagstak som medger att takbalkarna fullisoleras ända upp till underlagstaket exklusive uteventilerade luftspalter.

Nu sju år senare har SP genomfört en uppföljning på den förra undersökningen och deras slutsats är:
"-Trots att husen hade övertryck, stort fukttillskott och brister/otätheter dör fuktig inneluft kunde läcka ut i takkonstruktionen så påträffades inga indikationer på fuktskador.
Dessutom gjordes mätningarna under en ovanligt fuktigt uteperiod vilket också förklarar de höga fuktvärdena i strö- & bärläkter. Allmänt sett kan fuktskador förväntas i tak med ovan noterade brister. Vår bedömning är att taken har klarat sig från fuktskador tack vare underlagstakets diffusionsöppna egenskaper som medger uttorkning utåt".
 
Kan även tillägga att jag pratar om ett tak utan luftspalt...
 
Hittade du någon återförsäljare för Tyvek suprogrid, jag letar i mälartrakten..
 
Beijer har Tyvek i viss mån, men jag har hittat ett husföretag som lägger ned verksamheten och har ett lager med Tyvek Supro Grid som de säljer till inköpspris....

Vill du även köpa så maila mig: andreas@motesfabriken.se
 
Dock måste jag ha tag även på lämplig ångbroms till insidan som passar Tyvek Supron när det gäller förhållandet 1:5 i ångmotstånd.... Tyvek har en egen så det kanske blir lite Beijer ändå.
 
Mäster, vart finns du i Mälartrakten. Jag bygger utanför Enköping.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.