vi bor i en gammal skola och ska nu tilläggsisolera på övervåningen/vinden. Det här är ett projekt som redan var påbörjat när vi flyttade in så vill gärna fortsätta på det som ligger så långt det går....

Tanken är att höja taket till nock, eller så nära det går.

Det är redan läktat för luftspalt och på en vägg sitter det asfabord ovanpå läkten. En del av utrymmet är dessutom färdigisolerat med glasull, vindpapp och spont på insidan. Det är förutsättningarna, men helst skulle vi vilja ha helt diffusionsöppet och insprutad cellulosa. På ena sidan yttertaket sitter det diffusionsöppen duk, men det kvittar pga luftspalten antar jag.

Så till min fråga. Kan det finnas nåt som helst problem att bara låta glasullen ligga, fortsätta med luftspalten och köra cellulosa på resten? Har hört nånstans att det är antingen luftspalt och "tätskikt" eller diffusionsöppet och då utan luftspalt. (men det ligger som sagt redan vindpapp och den är knappast tät).

Komplettera med asfabord där det inte sitter nåt nu? Eller kanske masonit eller nån slags papp eller duk istället?

och om vi ska ha luftspalt är det kanske inte nån idé att höja taket hela vägen till nock, antar att luften inte cirkulerar fritt då? hur mycket yta behöver vi spara mellan taknock och isolering isf?

Slutligen, vilken tjocklek på isolering är det bra att sikta på? Huset håller knappast modern standard i övrigt med otäta fönster , väggar och tak både här och där. Samtidigt är det väl lika bra att framtidssäkra något när vi ändå håller på…
 
tompax
T Tony Dahlgren skrev:
Det är redan läktat för luftspalt och på en vägg sitter det asfabord ovanpå läkten.
T Tony Dahlgren skrev:
Komplettera med asfabord där det inte sitter nåt nu?

Man skall inte använda asfaboard inomhus.

Vad gäller luftspalt eller inte, så är det alltid svårt. Det finns inget rätt eller fel när det kommer till cellulosaisolering direkt mot råspont. Ibland är luftspalt rätt, ibland är luftspalt fel.
Ett sätt är att sätta luftspalt så finns det där. Man kan alltid stänga igen det ifall det visa sig bli fel.

Jag tycker du bör köra på cellulosaisolering. Men det fungerar säkert fint med mineralull också förutsatt att man gör rätt och plastar ordentligt på insidan.
Med cellulosaisolering är det inte så känsligt. Då skall du istället ha en ångbroms, till skillnad från ångspärr.

Jag hade gjort på följande sätt, utifrån och in:
  1. Takbeläggning
  2. Ev. läkt
  3. Underlagspapp
  4. Råspont
  5. Luftspalt ca. 38 mm (25x38 läkt eller dyl.)
  6. Masonit som frigör luftspalten
  7. Cellulosaisolering
  8. Ångbroms
  9. Invändig beklädnad, plyfa + gips eller liknande
 
tompax tompax skrev:
Man skall inte använda asfaboard inomhus.

Vad gäller luftspalt eller inte, så är det alltid svårt. Det finns inget rätt eller fel när det kommer till cellulosaisolering direkt mot råspont. Ibland är luftspalt rätt, ibland är luftspalt fel.
Ett sätt är att sätta luftspalt så finns det där. Man kan alltid stänga igen det ifall det visa sig bli fel.

Jag tycker du bör köra på cellulosaisolering. Men det fungerar säkert fint med mineralull också förutsatt att man gör rätt och plastar ordentligt på insidan.
Med cellulosaisolering är det inte så känsligt. Då skall du istället ha en ångbroms, till skillnad från ångspärr.

Jag hade gjort på följande sätt, utifrån och in:
  1. Takbeläggning
  2. Ev. läkt
  3. Underlagspapp
  4. Råspont
  5. Luftspalt ca. 38 mm (25x38 läkt eller dyl.)
  6. Masonit som frigör luftspalten
  7. Cellulosaisolering
  8. Ångbroms
  9. Invändig beklädnad, plyfa + gips eller liknande
tompax tompax skrev:
Man skall inte använda asfaboard inomhus.

Vad gäller luftspalt eller inte, så är det alltid svårt. Det finns inget rätt eller fel när det kommer till cellulosaisolering direkt mot råspont. Ibland är luftspalt rätt, ibland är luftspalt fel.
Ett sätt är att sätta luftspalt så finns det där. Man kan alltid stänga igen det ifall det visa sig bli fel.

Jag tycker du bör köra på cellulosaisolering. Men det fungerar säkert fint med mineralull också förutsatt att man gör rätt och plastar ordentligt på insidan.
Med cellulosaisolering är det inte så känsligt. Då skall du istället ha en ångbroms, till skillnad från ångspärr.

Jag hade gjort på följande sätt, utifrån och in:
  1. Takbeläggning
  2. Ev. läkt
  3. Underlagspapp
  4. Råspont
  5. Luftspalt ca. 38 mm (25x38 läkt eller dyl.)
  6. Masonit som frigör luftspalten
  7. Cellulosaisolering
  8. Ångbroms
  9. Invändig beklädnad, plyfa + gips eller liknande

Ok, då verkar vi var inne på samma spår. För att förtydliga. Inget kommer att göras åt yttertaket, det ligger där det ligger. Luftspalten är ju redan på plats i stora delar så om det inte visar sig vara en superdålig idé så får den vara kvar.

Plast är inte ett alternativ, och jag föredrar ändå cellulosa, så då lär jag komplettera med sådan.Men hur menar du att jag skulle stänga igen luftspalten sedan? Hur är det möjligt med mindre än att göra om hela projektet igen?

och det här med att asfaboard inte ska användas inomhus, skulle gärna ha en second opinion på det. Ingen av de hantverkare som har sett detta har haft några invändningar, tvärtom hävdar de att asfa isolerar. Han som lagt asfaboard i taket var inte heller direkt okunnig. Skulle det kunna vara nån annan slags oljehärdad board som är lämplig för inomhusbruk?
Men oavsett så menar du att jag lägger masonit istället för asfa...
 
tompax
T Tony Dahlgren skrev:
Men hur menar du att jag skulle stänga igen luftspalten sedan? Hur är det möjligt med mindre än att göra om hela projektet igen?
Luftspalten går från takfot till takfot. Ibland är den luftad i nock, ibland går den bara rätt igenom från takfot-nock-takfot, från ena till andra sidan.
Behöver du av någon anledning stänga den, om det visar sig bildas mögel, så kan du bara sätta för öppningarna i takfoten, så enkelt är det. Möjligen även luftningen i nock om det nu finns sådana.
Att det finns en icke-ventilerad luftspalt sen, det gör ingenting, det är bara bra.

Jag vill påstå att en icke-ventilerad luftspalt är bättre än ingen luftspalt alls. Ibland kan den ju också vara bättre än en ventilerad, det är från fall till fall och det finns en del forskning kring detta.
Det finns dock inget rätt och fel och båda metoderna kan vara rätt, och fel. Beroende på var huset ligger, i vilket väderstreck, klimat, nära kust eller i inlandet osv. Inget hus är det andra likt.

T Tony Dahlgren skrev:
och det här med att asfaboard inte ska användas inomhus, skulle gärna ha en second opinion på det. Ingen av de hantverkare som har sett detta har haft några invändningar, tvärtom hävdar de att asfa isolerar. Han som lagt asfaboard i taket var inte heller direkt okunnig. Skulle det kunna vara nån annan slags oljehärdad board som är lämplig för inomhusbruk?
Men oavsett så menar du att jag lägger masonit istället för asfa...
Asfaboard är en produkt dränkt i bitumen skulle man kunna säga, och skall därför inte användas inomhus. Det finns en del info kring detta, här är ett:

"Asfaltboard är träfiberskivor impregnerade med bitumen. Asfalt är en produkt från oljeraffinering och bör inte användas inomhus på grund av risk för emissioner av polyaromatiska kolväten."

Källa: http://www.ekobyggportalen.se/byggmaterial/byggskivor/

Asfaboard används på utsidan som vindskyddsskivor, alternativt som trossbotten. Alltså aldrig inomhus.

Så om du har asfaboard invändigt, ta bort det, annars kan du få problem med lukt och eventuellt hälsofarliga problem.

Oljehärdad masonit går fint att sätta som luftspalt, och då skall du sätta den blanka sidan utåt.

I övrigt stämmer det att asfaboard isolerar. Ungefär till samma grad som mjuk träfiberskiva eller som det också har kallats: treetex.
 
tompax tompax skrev:
Luftspalten går från takfot till takfot. Ibland är den luftad i nock, ibland går den bara rätt igenom från takfot-nock-takfot, från ena till andra sidan.
Behöver du av någon anledning stänga den, om det visar sig bildas mögel, så kan du bara sätta för öppningarna i takfoten, så enkelt är det. Möjligen även luftningen i nock om det nu finns sådana.
Att det finns en icke-ventilerad luftspalt sen, det gör ingenting, det är bara bra.

Jag vill påstå att en icke-ventilerad luftspalt är bättre än ingen luftspalt alls. Ibland kan den ju också vara bättre än en ventilerad, det är från fall till fall och det finns en del forskning kring detta.
Det finns dock inget rätt och fel och båda metoderna kan vara rätt, och fel. Beroende på var huset ligger, i vilket väderstreck, klimat, nära kust eller i inlandet osv. Inget hus är det andra likt.



Asfaboard är en produkt dränkt i bitumen skulle man kunna säga, och skall därför inte användas inomhus. Det finns en del info kring detta, här är ett:

"Asfaltboard är träfiberskivor impregnerade med bitumen. Asfalt är en produkt från oljeraffinering och bör inte användas inomhus på grund av risk för emissioner av polyaromatiska kolväten."

Källa: [länk]

Asfaboard används på utsidan som vindskyddsskivor, alternativt som trossbotten. Alltså aldrig inomhus.

Så om du har asfaboard invändigt, ta bort det, annars kan du få problem med lukt och eventuellt hälsofarliga problem.

Oljehärdad masonit går fint att sätta som luftspalt, och då skall du sätta den blanka sidan utåt.

I övrigt stämmer det att asfaboard isolerar. Ungefär till samma grad som mjuk träfiberskiva eller som det också har kallats: treetex.
tack för mer utförligt svar! Så du menar att det är trial and error för att se om det funkar med luftspalten eller inte? Hur upptäcker jag ev mögel framöver?

Det kanske är oljehärdad board jag har i väggarna. hur kan jag se skillnad?
 
tompax
T Tony Dahlgren skrev:
tack för mer utförligt svar! Så du menar att det är trial and error för att se om det funkar med luftspalten eller inte? Hur upptäcker jag ev mögel framöver?
Lite så är det ju tyvärr eftersom det inte finns några garantier.
Ja, hur upptäcker man det. Antingen när det är försent och det är stora problem, eller vid inspektion med kamera in i luftspalten.
Nu låter ju detta lite high tech, för att inte säga skrämmande. Men ärligt talat tror jag inte du ens behöver tänka på detta.

Kör på en luftspalt med begränsad ventilation. Så tror jag du går rätt säker.
Jag har själv byggt med cellulosaisolering och luftspalt mellan isolering och råspont. Ingen luftning i nock utan jag låter det blåsa rätt igenom. Dock är luftflödet begränsat i nock vilket jag tror är bra, så ventilationen blir långsammare. Den är också lite begränsad i takfoten med dubbla insektsnät. Sådant håller nere farten lite på luftflödet.
Jag tror det viktiga är att det kan luftas ut ifall det bildas kondens.
Samtidigt så kan just högt luftflöde och ventilation bidra till att det bildas kondens. Därför är det lite knepigt.

Men jag valde ändå att sätta luftspalt, för då har jag det åtminstone och skulle kunna sätta för i takfot om det behövs.

Ang. asfaboard/oljehärdad board. Ta ett bra och tydligt kort och släng upp här, så får du svar.
 
tompax tompax skrev:
Lite så är det ju tyvärr eftersom det inte finns några garantier.
Ja, hur upptäcker man det. Antingen när det är försent och det är stora problem, eller vid inspektion med kamera in i luftspalten.
Nu låter ju detta lite high tech, för att inte säga skrämmande. Men ärligt talat tror jag inte du ens behöver tänka på detta.

Kör på en luftspalt med begränsad ventilation. Så tror jag du går rätt säker.
Jag har själv byggt med cellulosaisolering och luftspalt mellan isolering och råspont. Ingen luftning i nock utan jag låter det blåsa rätt igenom. Dock är luftflödet begränsat i nock vilket jag tror är bra, så ventilationen blir långsammare. Den är också lite begränsad i takfoten med dubbla insektsnät. Sådant håller nere farten lite på luftflödet.
Jag tror det viktiga är att det kan luftas ut ifall det bildas kondens.
Samtidigt så kan just högt luftflöde och ventilation bidra till att det bildas kondens. Därför är det lite knepigt.

Men jag valde ändå att sätta luftspalt, för då har jag det åtminstone och skulle kunna sätta för i takfot om det behövs.

Ang. asfaboard/oljehärdad board. Ta ett bra och tydligt kort och släng upp här, så får du svar.

toppen, tack! Ska ta en bild vid tillfälle. Så (möjligtvis) sista frågan. Hur gör jag då vid nock enligt ditt förslag, isolerar hela vägen upp? Kan luften byta riktning där och fortsätt ner på andra sidan? har du möjligtvis en bild eller en skiss på hur det skulle kunna se ut?
 
tompax
T Tony Dahlgren skrev:
toppen, tack! Ska ta en bild vid tillfälle. Så (möjligtvis) sista frågan. Hur gör jag då vid nock enligt ditt förslag, isolerar hela vägen upp? Kan luften byta riktning där och fortsätt ner på andra sidan? har du möjligtvis en bild eller en skiss på hur det skulle kunna se ut?
Det viktiga i ditt fall, om du isolerar med cellulosaisolering, är att där finns en luftspalt, och gärna med någon form av ventilation. Huruvida luftflöde byter riktning eller inte, spelar mindre roll. Det viktigaste är att du har en luftspalt. Luften kommer att cirkulera ändå, lite grand.

Ungefär så här kan du göra, men då får du så att säga koppla ihop båda sidor av taket invändigt, istället för att låta luften ventileras vid nock.
Om du önskar kan du säkert borra hål i taket i nock också och sätta mögelstoppers. Jag hade nog inte gjort det, tror det blir för hög ventilation.

Illustration av snedtak med angivet luftspalt, vindskydd, isolering och yttertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källa: https://www.rockwool.se/konstruktioner/tak-och-vind/snedtak/inredd-vind/
 
tompax
Problemet med sådant här är att det inte finns något standardsvar, som är rätt eller fel. Eftersom det är beroende från objekt till objekt.

Sen kan du få en snickare som är helt säker på sin sak och säger det ena till dig. Dagen efter har du en annan, lika kunnig, snickare som säger precis tvärtemot. Olika skolor.

Därför är mitt råd att gå "halvvägs" och sätta luftspalt och ventilera, dock med måtta. Då har man ändå vidtagit åtgärder utan att överdriva.
 
tompax tompax skrev:
Problemet med sådant här är att det inte finns något standardsvar, som är rätt eller fel. Eftersom det är beroende från objekt till objekt.

Sen kan du få en snickare som är helt säker på sin sak och säger det ena till dig. Dagen efter har du en annan, lika kunnig, snickare som säger precis tvärtemot. Olika skolor.

Därför är mitt råd att gå "halvvägs" och sätta luftspalt och ventilera, dock med måtta. Då har man ändå vidtagit åtgärder utan att överdriva.
stort tack! och vad tror du om mängden isolering? Betänk att det är ett gamalt dragigt hus och vi har sällan över 20 grader inne på vintern. men det kommer säkert bli 3,5-4m upp till nock.
 
tompax
T Tony Dahlgren skrev:
stort tack! och vad tror du om mängden isolering? Betänk att det är ett gamalt dragigt hus och vi har sällan över 20 grader inne på vintern. men det kommer säkert bli 3,5-4m upp till nock.
Du bör sätta minst det som takstolarna tillåter.
Om det är ett gammalt hus så är kanske ca. 120mm rätt gissat. Då sätter du 120 isolering, minst.
Har du ca. 165mm reglar i taket, då sätter du 170 mm isolering. osv.

Om du har riktigt gott om plats, och har exempelvis 120mm reglar i taket, så kan du lugnt bygga på med en 45x45, eller 95x45 på flatan, möjligen 120x45 beroende på originalregelns bredd, och på så vis kunna isolera med 170mm.

Har du ont om plats, så maxa helt enkelt vad reglarna tillåter. Enklast så också.

Hoppas mina svar är det bästa svar du har fått :) Och Lycka till!
 
  • Gilla
Tony Dahlgren
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Luftspalten går från takfot till takfot. Ibland är den luftad i nock, ibland går den bara rätt igenom från takfot-nock-takfot, från ena till andra sidan.
Behöver du av någon anledning stänga den, om det visar sig bildas mögel, så kan du bara sätta för öppningarna i takfoten, så enkelt är det. Möjligen även luftningen i nock om det nu finns sådana.
Att det finns en icke-ventilerad luftspalt sen, det gör ingenting, det är bara bra.

Jag vill påstå att en icke-ventilerad luftspalt är bättre än ingen luftspalt alls. Ibland kan den ju också vara bättre än en ventilerad, det är från fall till fall och det finns en del forskning kring detta.
Det finns dock inget rätt och fel och båda metoderna kan vara rätt, och fel. Beroende på var huset ligger, i vilket väderstreck, klimat, nära kust eller i inlandet osv. Inget hus är det andra likt.



Asfaboard är en produkt dränkt i bitumen skulle man kunna säga, och skall därför inte användas inomhus. Det finns en del info kring detta, här är ett:

"Asfaltboard är träfiberskivor impregnerade med bitumen. Asfalt är en produkt från oljeraffinering och bör inte användas inomhus på grund av risk för emissioner av polyaromatiska kolväten."

Källa: [länk]

Asfaboard används på utsidan som vindskyddsskivor, alternativt som trossbotten. Alltså aldrig inomhus.

Så om du har asfaboard invändigt, ta bort det, annars kan du få problem med lukt och eventuellt hälsofarliga problem.

Oljehärdad masonit går fint att sätta som luftspalt, och då skall du sätta den blanka sidan utåt.

I övrigt stämmer det att asfaboard isolerar. Ungefär till samma grad som mjuk träfiberskiva eller som det också har kallats: treetex.

Så tog en bild sent om sider, nån slags board som sagt, men antagligen inte asfa. vad tror du det är?

Närbild på en fiberskiva ansluten till trädetalj i ett byggprojekt, täckt av damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej identifierbart byggmaterial, möjligen en typ av board, med skruvar i ett träramverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.