3 656 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Diffspärr i golvet?
Jag bygger ett helt nytt golv inkl. allt med traditionell torpargrund.
Hur gör jag med diffspärr i golvet?
Huset är från mitten 1800 och är av timmer som är tillläggsisolerat utvändigt 1982 av tidigare ägare.
(gips+ plast+ 200mm timmer + 200mm isolering+ vindpapp+panel.
Även vinden är isolerad 1982 med 250mm inkl diffspärr.
Golvet däremot var dragigt/grunt med sten uppe i golvnivå (nästan) och behövde en allmän upprustning/urgrävning därav mitt projekt.
Jag tänker bygga enligt detta:
28mm golvplank 200mm glasulls isolering på blindbotten av asfaboard. under detta ca 700mm ventilerat kryputrymme.
Spärr eller inte..?
Hur gör jag med diffspärr i golvet?
Huset är från mitten 1800 och är av timmer som är tillläggsisolerat utvändigt 1982 av tidigare ägare.
(gips+ plast+ 200mm timmer + 200mm isolering+ vindpapp+panel.
Även vinden är isolerad 1982 med 250mm inkl diffspärr.
Golvet däremot var dragigt/grunt med sten uppe i golvnivå (nästan) och behövde en allmän upprustning/urgrävning därav mitt projekt.
Jag tänker bygga enligt detta:
28mm golvplank 200mm glasulls isolering på blindbotten av asfaboard. under detta ca 700mm ventilerat kryputrymme.
Spärr eller inte..?
Ska du ha plast, vilket jag tycker du ska, ska den ligga på marken och vara så tät det bara går. Fukten från marken är ofta hög, och får du nu ett välisolerat bjälklag kommer miljön i grunden att bli kallare, och i och med detta finns större risk att fuktig luft kondenserar mot undersidan av bjälklaget. Ingen plast inbyggd i bjälklaget.
Tartan
Tartan
Spärr på marken ska jag absolut ha, och jag är nog inne på din linje med att skippa plasten i bjälkaget.tartan skrev:Ska du ha plast, vilket jag tycker du ska, ska den ligga på marken och vara så tät det bara går. Fukten från marken är ofta hög, och får du nu ett välisolerat bjälklag kommer miljön i grunden att bli kallare, och i och med detta finns större risk att fuktig luft kondenserar mot undersidan av bjälklaget. Ingen plast inbyggd i bjälklaget.
Tartan
Finns det någon nackdel igentligen med att skippa plasten i bjälklaget?
Markplasten kommer att glipa naturligt mot grundstenarna pga ojämnhet men det är väl ingen nackdel?
Debatten om plast eller inte (i golv eller grund), och dess biverkningar/effekter verkar lite svajig?
Ju fler man frågar ju fler olika svar får man, finns det ingen pålitlig statistik/källa för detta, eller är det ett för ungt fenomen än?
Kanske inte statistik över hur det har fungerat, men lite statistik över hur hustillverkarna bygger i det här examensarbetet från KTH:TorpAnders skrev:
http://www.infra.kth.se/BYFA/publikationer/examensarbeten/2003/222.pdf
(på sid.76 och 78 visas tabeller över bl.a. användande av plast i mellan- och golvbjälklag)
Hjälp oss gärna att besvara Lantmatarens fråga i den här tråden också:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50224
TorpAnders. Ju tätare du kan få plasten mot stenarna i grunden, ju mindre markfukt stiger upp. Med andra ord, så tätt det bara går. Plasten i bjälklaget ska du inte ha alls, för plast ska ju ligga på varma sidan har vi lärt oss. Och varma sidan i ett bottenbjälklag är ovansidan mot rummet. Vart kommer då den markfukt som stiger i grunden att ta vägen? Jo den stannar innuti bjälklaget, även om den inte kondenserar, för du har ju en varm yta den träffar, så kommer du att få en hög relativ fuktighet inuti bjälklaget. Detta tillsammans med värme skapar en fin grogrund för mögelpåväxt och det vill vi inte ha i bjälklaget.
Tartan
Tartan
Det låter som riktigt sunt bondförnuft det du säger!tartan skrev:TorpAnders. Ju tätare du kan få plasten mot stenarna i grunden, ju mindre markfukt stiger upp. Med andra ord, så tätt det bara går. Plasten i bjälklaget ska du inte ha alls, för plast ska ju ligga på varma sidan har vi lärt oss. Och varma sidan i ett bottenbjälklag är ovansidan mot rummet. Vart kommer då den markfukt som stiger i grunden att ta vägen? Jo den stannar innuti bjälklaget, även om den inte kondenserar, för du har ju en varm yta den träffar, så kommer du att få en hög relativ fuktighet inuti bjälklaget. Detta tillsammans med värme skapar en fin grogrund för mögelpåväxt och det vill vi inte ha i bjälklaget.
Tartan
Så skulle jag också göra om jag bara skulle fråga mig själv innan...och det blir nog denna lösning till slut.
Spontant så känns plast (förutom på mark) helt onaturligt
Men..
Det pratas ju om 20-30cm ickeplast mot sockeln samt plast eller frigolit på undersida trossbotten?
Samt diverse andra varianter..med isolering på mark osv..
Lyssna inte på allt prat. Plasten ska gå så tätt som möjligt ut mot grunden. För ett antal år sedan så tyckte en del att man skulle dra in plasten för att fukt som kom utifrån skulle kunna rinna av? Det ska inte komma fukt utifrån, då är det ett konstruktionsfel och ska åtgärdas.
Frigolit på undersidan av bjälklaget kan man ha som trossbotten. Det skall då vara den typen som är till för ändamålet.
Varianterna med isolering på mark byggerr på typen varmgrund, och då ska du inte isolera bjälklaget med mer än för lite resonansljud. Detta alternativ är nog inget för dig, då grunden ska vara anpassad efter denna typ av isolering och det är inte en gammal grund.
Tartan
Frigolit på undersidan av bjälklaget kan man ha som trossbotten. Det skall då vara den typen som är till för ändamålet.
Varianterna med isolering på mark byggerr på typen varmgrund, och då ska du inte isolera bjälklaget med mer än för lite resonansljud. Detta alternativ är nog inget för dig, då grunden ska vara anpassad efter denna typ av isolering och det är inte en gammal grund.
Tartan