MultiMan MultiManOriginal skrev:
Ni som hoppar på dieselköpare, hur gamla är ni egentligen? Är ni helt historielösa?

Förr, läs 1960- 80-tal så var dieseln djävulens påfund för personbilar, vräkte ut sotpartiklar och dödade lika många som rökningen (nästan iaf) enligt dåtidens politiker, som straffbeskattade den mycket hårt. Ingen som körde bil då glömmer hur det var att ligga bakom en gammal Peugot eller Mercedes med virvelkammardiesel.

När det sattes fokus på koldioxiden för, vad är det nu, 15 år sedan kanske, så svängde helt plötsligt politikerna. Fordon som släppte ut minst koldioxid var bäst, och dieselmotorn är effektivare än bensinditon, därför mindre förbrukning och mindre koldioxid per kilometer. Med införda krav om partikelfilter ansågs sotbiten avklarad. Dieselbilen skattades som ett miljövänligt alternativ eftersom koldioxidutsläppen var låga och ny teknik kraftigt minskat sot- och kväveoxidutsläppen, och folk handlade därefter.

Att påstå att folk som köpt diesel senaste tio åren skulle vara okunniga miljöbovar är tvärt emot den officiella bilden och hur dieseln marknadsförts (lågt CO, partikelfilter, ad-blue mot NO bl a). Att miljöfolk och politiker är vindflöjlar som ändrar sig likt vindarna på hösten är knappast något vanliga människor kan krävas hålla reda på hela tiden, då skulle man inte ha något annat att göra. Det är väldigt kort tid som dieseln återigen hamnat i skamvrån, och tiden den var miljövalet nr1 pga låga koldioxidutsläpp mycket, mycket längre.
Fast det har ju inte helt saknats kritik mot dieselvågen. När etanol började bli stort så fick oljebolagen kalla fötter och började lobba för diesel. Usla journalister som Collin och Lasse Svärd köpte hela skiten och nu är de väldigt tysta.
 
C cpalm skrev:
Intressant att veta vad som kommer att gälla för lastbilar. Där finns det ju i praktiken inte något alternativ ens om man köper nytt idag.
För dessa finns ju redan miljözoner. Men det är mkt lägre krav på tunga fordon.
 
J Jarlsgård skrev:
I ärlighetens namn tror jag inte att dieseln är utdöende, det tror inte heller VWs VD.

Just nu är det extremt mycket fokus på hur dåligt diesel är och att siffrorna för utsläpp inte stämmer etc.

Diesel gate skandalen rullade igång någonting som jag tror bara kommer accelerera. Om dieselbilars siffror varit så felaktiga, hur är det då med bensinare egentligen.. Har svårt att tro att bara dieslar är de som har haft missvisande siffror.

Och hur miljövänlig är egentligen en hybrid? Batterierna behöver tillverkas och det är ingen direkt miljövänlig procedur. Och hur ska man hantera alla batterier när det är dags att byta om hela Sveriges maskinpark byta ut till hybrid/el?

Dagens hybrider där man har bensin tillsammans med batterier eller renodlade elbilar är inte framtidens lösning. Det är jag övertygad om.

Och tills dess att man hittar ett bra ekonomiskt alternativ så kommer jag fortsätta köra diesel! För mig innebär det en besparing på ca 1k i månaden. Nu kör jag förvisso en euro6 bil men hade jag inte gjort det och storstäderna förbjuder min diesel så hade jag så fint resonerat som så att de inte är värda mitt besök :)
Nja, en ottomotor som är katalysatorrenad är verkligen nästan helt ren.Det går inte att fuska på samma sätt som med dieslar.
 
A Avemo skrev:
Är det inte det man gör då? Det är väl ändå fakta att en majoritet av dieselbilar i verklig trafik släpper ut mångdubbelt mer kväveoxider än vad testerna visar? Givetvis hade det varit bättre om testerna varit mer rättvisande. Men om en hel bilindustri systematiskt släpper ut mer än politikerna avsett med sina regler är det väl självklart att det kommer skärpningar?
Bensinbilar slank visst med av bara farten...alla äldre än Eu5 förstod jag. Är det faktabaserat?
 
J Jarlsgård skrev:
Gamla diesel absolut, nya euro6.. Är inte så säker där.

Jag tror inte dieseln är först att dö ut, där har man biodiesel och nu läste jag något om hvo diesel.

Bensin och diesel är ju båda olja i grund och botten, skillnaden är att bensin är en finare och mer bearbetad produkt än diesel.

Det gör å andra sidan dieselbilarna mer komplitabla för alternativa bränslen.

Och ska diesel tas ur bruk pga värdena så får man nog ta hela proceduren i anspel, allt från när oljan pumpas upp tills dess att det nåe mackarna och sen i bilen. Gör man den jämförelsen och det visar sig att diesel fortfarande är en större miljöfara, då kanske jag överväger mitt bil val!

:)
Ottomotorn är lättare att hitta alternativa bränslen till. Och med en del kan man sänka förbrukningen under dieselnivå.
 
OXYD OXYD skrev:
Gillar det du skriver. Men sprit bilar är ju ändå 50% mindre utsläpp än bensin när man ser över hela kedjan. Fortfarande för mycket påverkan som du säger att man kunde använt käkat råvaran istället för att köra upp den. Men allt är energi. Tänker vi så,så hade oljan bidragit bättre för matproduktion än i tanken på bilen.

Själv är jag frustrerad att det inte satsas mer på lättare snabbgående elfordon som tex motorcyklar. Borde ju vara ett optimalt användningsområde. De få elmc som finns är snordyra.
Det finns många andra sätt att tillverka etanol än från "livsmedel".
 
K Kanna1978 skrev:
Kommer behålla min diesel bil ett tag till.
Man ska komma ihåg att oavsett hur vi vänder och vrider på oss så kommer vi alltid att vara en belastning för oss själva och miljön.
Etanol lanserades för några år sedan som den stora frälsaren för att sedan total floppa, elbilar innehåller många metaller där de stora fyndigheterna ligger i instabila områden.
Största problemet är att elen måste framställas miljövänligt också, vilket jag kan lova inte görs i någon stor omfattning idag. Detta är den största och svåraste frågan för elbilen. På något sätt ska elproduktionen höjas rejält för att klara alla elbilar, kärnkraft är inte miljövänligt, biobränsle är svårt att få att räcka som det är idag redan, vind/våg ger inga mängder. När man löst detta då är fossila bränslen hotade. Men vi snackar många, många år
Etanolen floppade inte. Det är fortfarande det enda alternativet som klarat att stå på egna ben utan gigantiska subventioner. (De som fanns kunde tagits bort.) Men el- och fossillobbyn samarbetade framgångsrikt och sedan kom Eu med nya tullar o skatter på sprit samtidigt som diesel lyftes fram som ett bättre alternativ.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K Kanna1978 skrev:
Nyckeln är inte så energieffektivt som möjligt, utan istället att kunna framställa energi i överflöd utan miljöpåverkan
Fast det går åt en massa el idag till att framställa vätgas.
 
K karlmb skrev:
Etanolen floppade inte. Det är fortfarande det enda alternativet som klarat att stå på egna ben utan gigantiska subventioner. (De som fanns kunde tagits bort.) Men el- och fossillobbyn samarbetade framgångsrikt och sedan kom Eu med nya tullar o skatter på sprit samtidigt som diesel lyftes fram som ett bättre alternativ.
CNG?
 
harry73
M maxmsm skrev:
CNG?
Cng = fossilt
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tror ju tyvärr en hel del av den "möjliga" besparingen man kunde göra mha. dieselteknik slösas bort på stora bilar med stora motorer ... Jag menar, både MB, BMW och Audi har ju dieselmotorer med stor slagvolym som levererar både 3 och 4 hundra hästar, allt till en marknadsförd förbrukning på nästan inget, blandad körning ...
(exempel saxat från BMWs hemsida; BMW X5 M50d: 381 hk
Bränsleförbrukning blandad körning (EU): 6,6 l/100 km)
Och ännu mer slösas bort på enorma frontareor som ger luftmotstånd som en laggårdsdörr.
En bil ska vara lång och låg, inte hög och kort.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
CNG?
Återvändsgränd dyrt och komplicerat med gasbränslen. Metan är dessutom svårt att rena i katalysatorer, därför sämre än bensin ur miljösynpunkt.
Och läckande metan är ett stort CO2-problem.
 
B Byggdjuret skrev:
Har inte funderat så mycket på hur processen går till och energiåtgången. Men håll med om att de vore nått om man bara kunde tanka upp med vanligt vatten.... Då skulle det va väldigt lätt att hitta ställen att tanka på.... Det behöver du inte med elbil men det går mycket fortare att tanka fullt med vatten.
Lite perpetum mobile där. Men tanken att tanka en vätska istf el eller gas är förstås framtiden.
 
T Thörre skrev:
När tillverkningen av ett batteri till en elbil motsvarar 25000 mil av en dieselbil i utsläpp så borde elbilar istället vara förbjudet. Förmodligen så blir elbilar straffskattade i framtiden också.

Och då dessutom en modern bensinbil släpper ut betydligt mycker mer farliga partiklar än en äldre diesel utan partikelfilter så är det bara ännu mer skrattretande.

Förbjud cigaretter eller passivrökning istället , det räddar fler liv.
Det där stämmer inte. Det är några bensinbilar (inte alla) som släpper partiklar men de är i återvändsgränd. Finns bättre sätt att bygga effektivare ottomotorer.
 
AdBlue i all ära, men det kommer bli mycket problem.
Mitt system frös i Lappland, och när filtret var fullt och inte kunde rengöras blev det spännande, -28 grader mitt ute i ingenstans och bilen gick sämre o sämre. Kul varningar på panelen " motorn kommer stanna om 750 km" jag hade 1070 kvar.
Väl på verkstad fick jag veta att jag inte var ensam "det kommer flera bilar per dag på bärgare nu när det är kallt"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.