49 121 läst · 683 svar
49k läst
683 svar
Dieselbilarnas framtid
"Subventionerna" består i vissa fall av spannmålspriser som gått upp.K karlmb skrev:
I Sydamerika har det enligt rapporter påverkat folks förmåga att köpa mat.
Men det gör väl inget för det är ju så långt borta, typ.
Sen skövlas också en del regnskog för att odla sockerrör och spannmål som blir etanol.
Kanske läge att höja blicken och se den globala helheten lite?
Man har ofta tätare intervaller föt oljebyten som också bör tas med i kalkylen.A AndersS skrev:
Helt rätt. Fanns stora planer på att Sverige skulle kunna ta fram via skogen. Men blev inte mycket av det.K karlmb skrev:
Redigerat:
Du får du nog läsa på lite om etanolen.M MagHam skrev:"Subventionerna" består i vissa fall av spannmålspriser som gått upp.
I Sydamerika har det enligt rapporter påverkat folks förmåga att köpa mat.
Men det gör väl inget för det är ju så långt borta, typ.
Sen skövlas också en del regnskog för att odla sockerrör och spannmål som blir etanol.
Kanske läge att höja blicken och se den globala helheten lite?
https://www.google.dk/url?sa=t&sour...FjAHegQIAhAB&usg=AOvVaw3Dv3-ZW_KR0G2do8wiB9lC
Etanol är fortfarande ett mycket bra alternativ i förhållande till andra energikällor.
Intressant debattartikel:
http://www.kristianstadsbladet.se/debatt/dieselmotorer-kan-bli-miljomotorer-over-en-tank/
http://www.kristianstadsbladet.se/debatt/dieselmotorer-kan-bli-miljomotorer-over-en-tank/
Citat Christina Engfeldt FAO:representant i norden:K karlmb skrev:Etanolen floppade inte. Det är fortfarande det enda alternativet som klarat att stå på egna ben utan gigantiska subventioner. (De som fanns kunde tagits bort.) Men el- och fossillobbyn samarbetade framgångsrikt och sedan kom Eu med nya tullar o skatter på sprit samtidigt som diesel lyftes fram som ett bättre alternativ.
"Vid framställning av etanol krävs mer fossil energi än vad man skulle fått ut om man kört på diesel med god förbränning och bränslesnåla bilar, etanol som bil bränsle leder totalt sett till minst lika stora utsläpp av växthusgaser som bensin och diesel"
Sedan 2006 har bensinmackarna ett krav på sig att antingen erbjuda etanol eller biogas, vilket bidrog till ett fenomen som "mackdöden" då många bensinmackar fått stänga då de inte har råd med en ny pump som endast ett fåtal kommer att använda. Pumplagen från 2006 ÄR en subvention av etanol, men staten tvingade bensinmackarna att stå för notan.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 395 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 395 inlägg
Den pumplagen gjorde att jag numera måste åka 2,5 mil till närmaste mack. Nu har även kiosken som hörde till lagt ner även om de höll ut i några år mer, men utan tankningen försvann en stor del av affärerna.
Tala då gärna om för alla de ingenjörer som sliter sitt hår med att lösa frågan om hur hur man ska kunna förbränna något utan något partikelutsläpp, kan lova att många skulle vilja höra detta.K karlmb skrev:
Vet inte. Vet du?K karlmb skrev:
Med vilket bränsle och med vilken teknik kan ottomotorns förbrukning sänkas under dieselnivå? Det jag fått lära mig är att dieselmotorn under hela den tid den existerat varit effektivare än ottomotorn. Detta främst av två orsaker.K karlmb skrev:
1. Den har en ett högre kompressionsförhållande vilket medger en högre maximal verkningsgrad.
2. Den saknar gasspjället som radikalt sänker verkningsgraden på dellast för ottomotorn.
Sammantaget har dieselmotorn högre verkningsgrad under alla driftpunkter. Speciellt på låglast.
Tyvärr inte helt korrekt. HVO tillverkas inte med fischer-tropsch prosessen, eventuell om slutresultatet blir snarlikt.Immobil skrev:
Problemet är att få fram tillräckliga mängder fetter. Jag kör själv med HVO i min gamla dieselbil. Dock väldigt lite tätort. Måste nog byta bort den på grund av skatten. Det är inget kul att betala bilens värde i skatt årligen.
Ottomotorer har förutsättning till rätt bra verkningsgrad om de går på hög belastning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 143 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 143 inlägg
Det är sant. På min bil rekommenderas oljebyte efter 2 år/3000 mil om jag kör bensin och halva tiden/sträckan om jag kör E85. Oavsett vad jag kör på så skulle jag byta efter 1 år/1500 mil. Många bilar har ju fått problem med de långa intervallerna, så då bör de räknas med i kalkylen också.OXYD skrev:
Samma här. Alldeles för lätt att byta för att inte göra det.Fairlane skrev:
Jag som kör gasbil tankar Biogas50, tvivlar på att det finns ren naturgas att tanka i Sverige, jag har inte hittat någon de senaste åren.harry73 skrev:
Även om jag skulle köra på ren "fossilgas" så är utsläppen på min 15 år gamla bil så låga så att på dagens besiktning så mätte man inte ens avgasvärdena.
Vad är det som är "Återvändsgränd dyrt och komplicerat med gasbränslen."?K karlmb skrev:
Vi har i delar av Sverige ett hyfsat utbyggt gasnät som man lokalt kan komplettera med Biogas.
Varför skulle det vara svårt att rena Metan i katalysator?
Min Golf rullar runt 2000mil om året på till största delen Biogas50.
Läckande Metan är mycket riktigt ett mycket stort miljöproblem, därför är det mycket bra för miljön att producera Biogas på soptippar och jordbruk för att använda gasen till fordonsbränsle eller El/uppvärmning