49 105 läst · 683 svar
49k läst
683 svar
Dieselbilarnas framtid
Det beror på hur man ser det. Biodiesel (HVO) är helt klart på väg upp. Sedan 2014 har det ökat explosionsartat och är mer eller mindre enda anledningen till att Sveriges utsläpp från trafiken går ner. Däremot hårdnar konkurrensen eftersom "alla" vill ha HVO då det funkar i en vanlig dieselmotor. Lastbilar, båtar, grävmaskiner m.m konkurrerar om samma bränsle där både råvarutillgången och produktionen idag är begränsad. Bara 3-4% av biodieseln som säljs i Sverige kommer från svenska råvaror, resten importeras. När andra länder börjar vilja använda biodiesel ökar konkurrensen om biodieseln, och det kommer troligen hända pga ökade krav inom EU. Och när stora företag vill bli fossilfria och ställer krav på att just deras lastbilar ska gå med HVO minskar tillgången för vanliga bilister. Min gissning är vanliga privatpersoner inte kommer kunna tanka ren HVO i större utsträckning, även om det såklart kommer finnas tappar här och var som säljer.S SSo skrev:Har precis skaffat mig min första dieseldrivna bil,går därmed lit emot strömmen just nu..
Några år begagnad, så jag räknar med att värdeminskningen inte kommer vara katastrofal även om det är ett risktagande, men det är svårt att hitta större familjebilar på begagnatmarknaden som inte drivs med diesel idag.
Har förhoppningar om att biodiesel kommer växa, men blev lite besviken när lokala Preem bara erbjöd deras Evolution-diesel för lastbilar.. Nån som vet mer om biodiesel är på väg upp eller ner?
Det går att bygga ut den svenska produktionskapaciteten, men det är rätt långa ledtider på fullskaleanläggningar för bioraff och preprocessande av råvaror.
Redigerat:
Varför inte en Stirlingmotor?Stefan Bengtsson skrev:
Låter lite väl mycket vinst per mil.OXYD skrev:Då gör de säkerligen fel.
Jag nördade mig bra i början. Loggade +30 tankar e85 vs 95. Eftersom e85 inte finns i Dk så har det blivit en del tankar med det.
Loggat allt i en app och fått väldigt detaljerad snittförbrukning. Sen är det bara att knapp in dags pris för respektive så får man fram vad som är billigast. Under de åren jag kört har det varit endast varit ett par gånger bensin har varit billigare. Och då menar jag med typ ett par ören.
Annars är det bra mycket billigare med etanol på min mil. Just nu skiljer det 4,66kr här i byn mellan e85 och 95. Så då kör jag 1,61kr per mil billigare med etanol.
[länk]
http://www.resa-mellan.se/bensin-eller-etanol.php
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Den var inte dum!J Jarlsgård skrev:
Renault var inne på ett pantsystem så att räckvidd inte skulle vara något problem, men det kräver standardisering och en jäkla logistik......
Och sen att det är en fransk bil.Tallguy196 skrev:
Franska bilar och elsystem brukar inte rimma, så vill inte ens veta hur en fransk elbil är i tillförlitlighet
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Flintstones de låg i framkant redan då
Ja, det är ju själva f-n att inte vi kan standardisera mer.Tallguy196 skrev:
Ta t ex dammsugarpåsar eller mobilbatteri. Det tycks vara en medveten strategi att hitta på nåt som är lite annorlunda hela tiden.
Och så lär det dessvärre fortsätta...M MagHam skrev:
Ett annat praktexempel är ju Apple. Mer eller mindre alla andra mobiltillverkare har fattat att använda samma laddaruttag är grejen men inte Apple..
Inte alla biltillverkare behöver tvingas.B Byggdjuret skrev:Nu spårar du trots allt ut en del. Varför inte bara inse att elbilar inte är så miljövänliga när det väl kommer till kritan? Jag tror inte att elbilen är framtiden. Det finns för många nackdelar som blir svåra att övervinna. Den är inte så miljövänlig att tillverka samt att det är viktigt var elen kommer ifrån. Bensin eller diesel är naturligtvis inte framtiden. Problemet är att det inte forskas allt för mycket på detta. Där kanske politikerna kan göra något? Tvinga biltillverkarna att lägga X procent av omsättningen på forskning kring nytt "drivmedel"
"Egen biogas: Audi ska börja tillverka sin egen Audi e-gas som ska ge en helt CO2-fri körning. När Audi räknar in tillverkningen av gasen sänker den CO2-värdet med 80 procent jämfört med motsvarande fossilbränsle. Audi planerar också att subventionera e-gasen i tre år till de som köper en ny g-tron-bil. Hur det här ska gå till praktiskt eller i olika länder avslöjas inte i Stadlers tal. Audi använder vatten, grön el och koldioxid för att framställa sin e-gas."
Denna E-Gas kan även konverteras till E-Bensin och givetvis E-Diesel.
Det finns mycket att läsa om detta, men jag länkar bara till en artikel.
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/audis-miljooffensiv--storsatsning-pa-el-och-gas/
fia_mstd skrev:
Här kan du söka på regnummer och hittar det en bit ner i bilens datasheet.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordons-agaruppgift2/
F
Artikeln är för att belysa att fisket sker både från brukarsidan och producent som. Jag ställer mig frågande till påståendet att inget fusk skulle finnas bland tunga fordon. Jag har tjogvis med gammalt tryckt material samt länkar från teknikens värld, auto motor sport, dagstidningar mm, detta var ett axplock med syftet att motsäga ett direkt felaktigt påstående, som jag menar är taget från luften. Vidhåller detta. Rest my case.B Byggdjuret skrev:Okej, jag som lever i verkligheten förvånas över hur låg källkritik folk har. Att länka till en artikel i ETC är inte så värst seriöst. Den är extremt vinklad åt ett av våra politiska håll. Därför faller trovärdigheten
Sedan måste du tänka på att det som nu ETC skriver är vad man kan göra med sin lastbil eller personbil.
Det har ingenting med tillverkare som eventuellt fuskar. Dessutom kan man fundera på hur vanligt det är att man köper en box för säkert någon tusenlapp för att kunna spara in pengar på adBlue. En nackdel är att garantin försvinner på lastbilen om det upptäcks. Så om du verkligen följer debatten så borde du själv kunna se skillnaden.
Det var mitt inlägg du länkade. Jag medger att jag inte gav någon heltäckande bild med mitt påstående. Och dessutom har jag ingen källa. Jag har fått uppfattningen att det finns en genomgående trend för dieseldrivna personbilar att de släpper ut avsevärt mer i verklig trafik än i testerna. Jag har också fått uppfattningen att det inte gäller i lika stor omfattning för tunga fordon. Har du information som motsäger (eller bekräftar) den uppfattningen är jag intresserad. Men att inget fusk skulle förekomma bland tunga fordon har jag aldrig skrivit.P pox skrev:Jag ställer mig frågande till påståendet att inget fusk skulle finnas bland tunga fordon. Jag har tjogvis med gammalt tryckt material samt länkar från teknikens värld, auto motor sport, dagstidningar mm, detta var ett axplock med syftet att motsäga ett direkt felaktigt påstående, som jag menar är taget från luften. Vidhåller detta. Rest my case.