A Avemo skrev:
Olikt personbilar så har lastbilar under många år uppfyllt miljökraven även i verklig trafik.

Vidare talas det om undantag för veteranfordon. Så din traktor från 1971 kommer du fortfarande att få ta in i Stockholm. Men om du skaffar en traktor från 1991 blir det möjligen värre.
Hmm. Jag som jobbar i industrin och följer debatten upphör inte förvånad över vad snabbt allmänheten glömmer:

https://www.google.se/url?q=http://...rAMUQFggLMAA&usg=AOvVaw0dsWzgrv7YJw0xTv59kch_

https://www.dn.se/ekonomi/vw-skandalen-en-repris-av-volvo-pa-90-talet/

https://www.etc.se/klimat/sa-fuskar-lastbilarna-med-utslappskraven
C cpalm skrev:
Jovisst, men det är likväl diesel som gäller. Frågan som kommer att uppstå är förstås hur ofta man i framtiden kommer att behöva byta ut sin lastbil när kraven skärps, och vad andrahandsvärdet kommer att vara.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Fairlane
S slurppe99 skrev:
Du glömde Etanolbilarna som du själv kör. Förbrukningen skulle bara öka ca 20%. Men alla visste att det snarare låg på 30 %.
Jag glömde inte E85-bilarna. Jag vet inte vem som sagt 20% mer. 30-35% brukar det talas om, vilket är rimligt med tanke på att energiinnehållet i E85 är 30% lägre än bensin.

Det är egentligen inte att biltillverkare uppger fantasisiffror som är problemet utan att man baserat skatt och miljöbilspremier på dessa fantasisiffror.

Tidningen Vi bilägare köper varje år in ett antal bilar och kör de minst 4000 mil innan de säljs vidare. De kollar så bränsleförbrukning noga. Jag minns inte detaljerna i huvudet, men det var något i stil med att av de 10 bilar som hade störst siffrorna mellan uppgiven förbrukning och riktig var 8 eller 9 diesel.

För att räknas som miljöbil krävdes utsläpp av koldioxid under ett gränsvärde. En bil som klarade detta på pappret, men som drar 30-40% mer skulle aldrig fått bli klassad som miljöbil.
 
P pox skrev:
Hmm. Jag som jobbar i industrin och följer debatten upphör inte förvånad över vad snabbt allmänheten glömmer:

[länk]

[länk]

[länk]
Jag har inte följt med i tråden på ett tag så kanske har jag missat något. Har jag fel vill jag veta det. Men jag ser inte att någon av artiklarna du länkar till säger emot vad jag skrev. Jag skrev att lastbilar under många år olikt personbilar uppfyllt kraven i verklig trafik. 90-talet klassar jag i det avseendet som många år sedan. Och att enskilda bilägare skaffar utrustning för att koppla ur avgasreningen är högst beklagligt. Men det är väl lite orättvist att skylla det på tillverkarna.
 
P pox skrev:
Hmm. Jag som jobbar i industrin och följer debatten upphör inte förvånad över vad snabbt allmänheten glömmer:

[länk]

[länk]

[länk]
Okej, jag som lever i verkligheten förvånas över hur låg källkritik folk har. Att länka till en artikel i ETC är inte så värst seriöst. Den är extremt vinklad åt ett av våra politiska håll. Därför faller trovärdigheten
Sedan måste du tänka på att det som nu ETC skriver är vad man kan göra med sin lastbil eller personbil.
Det har ingenting med tillverkare som eventuellt fuskar. Dessutom kan man fundera på hur vanligt det är att man köper en box för säkert någon tusenlapp för att kunna spara in pengar på adBlue. En nackdel är att garantin försvinner på lastbilen om det upptäcks. Så om du verkligen följer debatten så borde du själv kunna se skillnaden.
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Ni som hoppar på dieselköpare, hur gamla är ni egentligen? Är ni helt historielösa?

Förr, läs 1960- 80-tal så var dieseln djävulens påfund för personbilar, vräkte ut sotpartiklar och dödade lika många som rökningen (nästan iaf) enligt dåtidens politiker, som straffbeskattade den mycket hårt. Ingen som körde bil då glömmer hur det var att ligga bakom en gammal Peugot eller Mercedes med virvelkammardiesel.

När det sattes fokus på koldioxiden för, vad är det nu, 15 år sedan kanske, så svängde helt plötsligt politikerna. Fordon som släppte ut minst koldioxid var bäst, och dieselmotorn är effektivare än bensinditon, därför mindre förbrukning och mindre koldioxid per kilometer. Med införda krav om partikelfilter ansågs sotbiten avklarad. Dieselbilen skattades som ett miljövänligt alternativ eftersom koldioxidutsläppen var låga och ny teknik kraftigt minskat sot- och kväveoxidutsläppen, och folk handlade därefter.

Att påstå att folk som köpt diesel senaste tio åren skulle vara okunniga miljöbovar är tvärt emot den officiella bilden och hur dieseln marknadsförts (lågt CO, partikelfilter, ad-blue mot NO bl a). Att miljöfolk och politiker är vindflöjlar som ändrar sig likt vindarna på hösten är knappast något vanliga människor kan krävas hålla reda på hela tiden, då skulle man inte ha något annat att göra. Det är väldigt kort tid som dieseln återigen hamnat i skamvrån, och tiden den var miljövalet nr1 pga låga koldioxidutsläpp mycket, mycket längre.
Detta ska du inte skylla bränslet eller motortypen för, det ska du skylla ägaren som skruvat upp pumpen för.
Detta har jag själv gjort då en liten Golf på 55 trötta dieselhästar var lite för trött för att orka med att dra 1000kg släp i uppförsbackar....
 
OXYD OXYD skrev:
Tur man fortfarande kör sin miljövänliga sprit bil. Billigt och bra. :geek:

Helt otroligt hur politiken ändras hela tiden. Vissa saker borde planeras och gälla/införas/aveklas under lång tid baserat på fakta. Inte ändrar av klåfingriga politiker var fjärde år. Det borde köra med öppna kort och planera för framtidens Sverige.
Är det verkligen så?
De jag känner som har bil som går att köra på E85 kör i dagsläget endast på bensin pga höga kostnader och kortare räckvidd.
 
M MagHam skrev:
Den expansiva fasen av miljöbilar väcker en fråga: Det är ju inte så att el (eller vätgas) bara finns där alldeles gratis i obegränsad mängd:
Sol, vind och vatten har begränsad kapacitet som också måste byggas ut i samma takt. Undrar just om inte behoven och efterfrågan snart håller på att gå förbi tillgången på förnyelsebar energi?
(har inte gjort nån undersökning så jag kan ha fel)
Tillgången på "klimatneutrala bränslen" styrs helt och hållet av efterfrågan, dvs skärps kraven så det blir mer lönsamt att producera och sälja så kommer det att finnas på marknaden.
 
OXYD
M maxmsm skrev:
Är det verkligen så?
De jag känner som har bil som går att köra på E85 kör i dagsläget endast på bensin pga höga kostnader och kortare räckvidd.
Då gör de säkerligen fel.
Jag nördade mig bra i början. Loggade +30 tankar e85 vs 95. Eftersom e85 inte finns i Dk så har det blivit en del tankar med det.
Loggat allt i en app och fått väldigt detaljerad snittförbrukning. Sen är det bara att knapp in dags pris för respektive så får man fram vad som är billigast. Under de åren jag kört har det varit endast varit ett par gånger bensin har varit billigare. Och då menar jag med typ ett par ören.
Annars är det bra mycket billigare med etanol på min mil. Just nu skiljer det 4,66kr här i byn mellan e85 och 95. Så då kör jag 1,61kr per mil billigare med etanol.

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.erikwestlund.e85orgas.free
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Priset på adbluen är nog inte huvudorsaken att montera delete-box. Det är priset på reparationer av adbluesystemet som det talas mest om. 15k för pumpen, 4k för en slang, 40k för katalysator, 2-8k för div givare.
Det drar snabbt iväg. Arbetskostnad och felsökning tillkommer.
Men vi vägrar koppla ur systemen och jag har inte sett nån box mer än nån trimbox på äldre fordon.
 
M maxmsm skrev:
Är det verkligen så?
De jag känner som har bil som går att köra på E85 kör i dagsläget endast på bensin pga höga kostnader och kortare räckvidd.
Men du kan tappa hk i motorn om du inte kör på E85, men här skiljer det mellan olika biltillverkare.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag kör i stort sett bara E85. Piggare bil och just nu billigare per mil. Om bensinen är 30% dyrare än E85 så går det på ett ut, lite beroende vilken typ av körning man har. För mig är det en piggare bil och bättre miljösamvete som lockar, mer än kronor och ören som varierar. Jag vet dock att många kör bensin även om E85 just nu är billigare. Delvis för att de inte vet och delvis för att de inte vill tanka lika ofta. Sen finns det ju de som har bilar som ska kunna gå på E85, men som i praktiken inte fungerar. De kör bara bensin såklart.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kör i stort sett bara E85. Piggare bil och just nu billigare per mil. Om bensinen är 30% dyrare än E85 så går det på ett ut, lite beroende vilken typ av körning man har. För mig är det en piggare bil och bättre miljösamvete som lockar, mer än kronor och ören som varierar. Jag vet dock att många kör bensin även om E85 just nu är billigare. Delvis för att de inte vet och delvis för att de inte vill tanka lika ofta. Sen finns det ju de som har bilar som ska kunna gå på E85, men som i praktiken inte fungerar. De kör bara bensin såklart.
Det enda risken är väl att man kan få renovera toppen lite tidigare på vissa motorer, bl.a. Volvo har väl haft vissa problem med ventiler/ventilsäten. Man bör åtminstone ta med i en kalkyl.
 
Har precis skaffat mig min första dieseldrivna bil,går därmed lit emot strömmen just nu..
Några år begagnad, så jag räknar med att värdeminskningen inte kommer vara katastrofal även om det är ett risktagande, men det är svårt att hitta större familjebilar på begagnatmarknaden som inte drivs med diesel idag.
Har förhoppningar om att biodiesel kommer växa, men blev lite besviken när lokala Preem bara erbjöd deras Evolution-diesel för lastbilar.. Nån som vet mer om biodiesel är på väg upp eller ner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.