P Pin skrev:
Vad är problemet, och vad har det med diesel att göra ?
Det var ett svar angående bidrag för elcykel. Sedan att de förmodligen använder dieselfordon för underhållet av cykelvägarna.
 
Redigerat:
Och 2022 som nu är datumet så kanske vi har nya forskarrön på vad som är farligast.
Såg att socialdemokraterna i Linköping inte såg något behov att dela in staden i miljözoner utan att de var mera aktuellt för större städer ;) Troligtvis så är det Stockholms innerstad som kommer att driva på frågan. Vi andra ute på landsbygden inkl. städer mindre än 100.000 innevånare kommer inte märka så mycket av det.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Det var ett svar angående bidrag för elcykel. Sedan att de förmodligen använder dieselfordon för underhållet av cykelvägarna.
Trakorn som plogar cykelbanan drivs med diesel, precis som den som plogar bilvägen .
 
A AndersS skrev:
Och 2022 som nu är datumet så kanske vi har nya forskarrön på vad som är farligast.
Såg att socialdemokraterna i Linköping inte såg något behov att dela in staden i miljözoner utan att de var mera aktuellt för större städer ;) Troligtvis så är det Stockholms innerstad som kommer att driva på frågan. Vi andra ute på landsbygden inkl. städer mindre än 100.000 innevånare kommer inte märka så mycket av det.
Vilket som är farligast? Socialdemokraterna eller diesel? :)
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Troligtvis så är det Stockholms innerstad som kommer att driva på frågan
Alltså ett gäng miljöpartister som häckar i sina Östermalmsvåningar och på Söder, med gångavstånd till Riksdag och Rosenbad.
Inte ett vindkraftverk inom synhåll naturligtvis.
Men tyvärr sätter de regler, som alla vi andra också tvingas att följa.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Konstigt att ett parti som balanserar på gränsen till att få vara med i riksdags-gänget får så pass mycket inflytande.

Ska man förbjuda och begränsa en så pass så grej så behöver det göras under en längre tid.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Konstigt att ett parti som balanserar på gränsen till att få vara med i riksdags-gänget får så pass mycket inflytande.
Du vet väl var de Stockholmsbaserade journalisternas sympatier ligger?
Objektivitet kombinerat med media finns inte i denna världen.
Är man vågmästare så är man.
Och MP har ju fått den rollen både i den nuvarande SAP-ledda regeringen och den förra som leddes av M.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Trakorn som plogar cykelbanan drivs med diesel, precis som den som plogar bilvägen .
Hade du läst hela så plogade de vägarna dåligt jämfört cykellederna.
Men är det inte så att det var påpekandet om brister i ditt räknesätt du hängt upp dig på.
 
harry73
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Alltså ett gäng miljöpartister som häckar i sina Östermalmsvåningar och på Söder, med gångavstånd till Riksdag och Rosenbad.
Inte ett vindkraftverk inom synhåll naturligtvis.
Men tyvärr sätter de regler, som alla vi andra också tvingas att följa.
Det är europeiska regler som tillåter dieselförbudet och europeiska regler som tvingar kommuner att komma med åtgärder vid dålig luftkvalitet
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är europeiska regler som tillåter dieselförbudet och europeiska regler som tvingar kommuner att komma med åtgärder vid dålig luftkvalitet
Men om man läser mellan raderna och vad som skrivs så får kommunerna från 2020 inrätta olika zoner, men de behöver inte göra något. Och ska vi rent krasst sedan se var det ev. kommer att hända något 2022 så blir det Stockholms innerstad och kanske i någon "väldigt" central del av städer större en Linköping, t.ex. någon central del i Göteborg och Malmö.
Tar du de mindre städerna så håller redan trafikmönster att förändras/minska utifrån att handel där minskar och flyttas till köpcenter utanför stadskärnorna, samt att man inför en trafikmiljö som också "flyttar" trafiken då man t.ex. planerar parkeringar. Så det som drivit på frågan och lagstiftning är Stockholm och dess innerstad som nu får laglig rätt att införa förbud. Att göra ett regelverk enbart för Stockholm hade säkerligen blivit för krångligt.
 
harry73 harry73 skrev:
Det är europeiska regler som tillåter dieselförbudet och europeiska regler som tvingar kommuner att komma med åtgärder vid dålig luftkvalitet
Riktigt så enkelt är det inte så vi kan skylla allt på EU. Sen är frågan hur dålig är luften i innerstan? Och vad hjälper egentligen ett förbud? Just nu tycker jag att våra politiker är ganska överdrivna. När man börjar prata om sjuka barn. Barnen lär inte bli så mycket mindre sjuka. Men folk tycker det lå så hemskt. Sen slutar de tänka. Jag tror att man griper tag i halmstrån för att få folk att tro på det
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Hade du läst hela så plogade de vägarna dåligt jämfört cykellederna.
Men är det inte så att det var påpekandet om brister i ditt räknesätt du hängt upp dig på.
Vad är det som påpekats i mitt räknesättt ? Vill gärna lära mig om jag räknat fel .
Svaret ovan var en direkt kommentar på frågan om drivmedel .
På kommentaren om plogning så tycker jag det behövs rejäl plogning, borstning , satsning på cykelbanor och gångbanor . Bilvägen ska naturligtvis också plogas . Ser inget motsatsförhållande, inte samma traktorer. Samma budget ja, och den ska räcka till alla typer av trafikanter.
Du skrev väldigt mycket i samma inlägg, måste allt besvaras på en gång ? Jag fick ju fråga dig vad som var din huvudfråga .
 
Fairlane
Svenska politiker har drivit igenom att bilar med på pappret låg förbrukning ska räknas som miljöbilar, vilket gav en explosion i försäljning av dieselbilar. Politikerna trodde nog att de gjorde rätt, men missade att allt inte handlar om koldioxid. Dieselbilarna förbrukar också betydligt mer bränsle än vad som uppges (det gör bensinarna också, men inte skillnaden är mindre).

Folk köper en miljöbil för att det är billigare. De flesta tänker nog i praktiken inte så mycket på miljön, utan det är plånboken som avgör. Se bara hur många som köpte etanolbilar för att slippa betala trängselskatt, men när det var dyrare att köra på etanol så körde man på bensin. Så mycket för den miljömedvetenheten. Många som skaffade dieselbil. Hade tidigare kört bensin och var imponerande över hur sällan de behövde tanka. 0,40l/mil hade bilfirman uppgett. I praktiken drog bilen 0,56. För den som var van med en bil som drog mer än 0,8 så var det såklart underbart, men en överförbrukning på 40% är ju egentligen bedrövligt och bilen borde aldrig miljöklassats.

Nu har vi utsläpp från dieselbilarna som ger andra problem, delvis för att bilarna är bra mycket skitigare i verkligheten än i landet, oavsett om det är en bil från VW-koncernen eller inte. Enligt EU-regler (som vi var med om att ta fram) måste man göra något åt saken. Dock säger EU inget om hur man ska göra för att få ner utsläppen.

En kommun kan inte förbjuda vissa fordon på eget bevåg om det inte finns en lag som godkänner att man gör det. Den lagen klubbas i riksdagen där sittande regering inte har egen majoritet. Sen är det upp till kommunerna om man vill nvända den här möjligheten att få ner utsläppen eller om man vill välja en annan metod eller om man inte gör något för att utsläppen är under tillåten gräns.

Tror man att det är MP i riksdagshuset eller journalister i Stockholm som bestämmer hur den egna kommunen gör så bör man nog titta lite på kommunpolitiken och se hur den fungerar boch vem som fattar vilka beslut. Kanske kommunicera med de lokala politikerna?

Jag har en kamrat som satt i politiken i Stockholm förut. Hon sa att det var rätt ovanligt att folk kontaktade dem. Om tre personer kontaktade de i en fråga var det folkstorm. Med andra ord så gick det utmärkt att påverka genom att vara en av de få som faktiskt pratade med politikerna.
 
  • Gilla
erimos och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
...Kanske kommunicera med de lokala politikerna? ...
Men snälla du! Jag använder väl min bil i mer än den egna kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.