Hej alla kunniga,
Har börjat att mäta ut för min kommande altan och satt upp snöre men blir inte riktigt klok på vad jag gör för fel och behöver hjälp!!
Långsidorna på altanen ska bli 10m vardera och kortsidorna 8m vardera.
Hur jag än vrider och vänder på detta så får jag inte diagonalerna lika långa?? Fattar verkligen inte.
Då slog snille blixten att jag mäter enligt bild.
Får ut 8m när jag mäter över kortsidorna ( blå markering) och 10m när jag mäter över långsidorna ( gul markering).
Mäter jag istället diagonalt så får jag ut 12,4m på ena diagonalen och lite över 13m på andra diagonalen.
Enligt uträkning får jag att diagonalen ska bli 12.8m men får inte ut detta trots att alla sidor stämmer enligt mina mått?? Hjälp!!
Mvh Markus
Har börjat att mäta ut för min kommande altan och satt upp snöre men blir inte riktigt klok på vad jag gör för fel och behöver hjälp!!
Långsidorna på altanen ska bli 10m vardera och kortsidorna 8m vardera.
Hur jag än vrider och vänder på detta så får jag inte diagonalerna lika långa?? Fattar verkligen inte.
Då slog snille blixten att jag mäter enligt bild.
Får ut 8m när jag mäter över kortsidorna ( blå markering) och 10m när jag mäter över långsidorna ( gul markering).
Mäter jag istället diagonalt så får jag ut 12,4m på ena diagonalen och lite över 13m på andra diagonalen.
Enligt uträkning får jag att diagonalen ska bli 12.8m men får inte ut detta trots att alla sidor stämmer enligt mina mått?? Hjälp!!
Mvh Markus
Då är det vinklarna som inte är räta.
Va, vad menar du?
Medlem
· Blekinge
· 10 429 inlägg
Även om dina sidor är exakt 10 m och 8 m så blir diagonalerna olika om inte vinklarna är 90 grader. Det är därför man diagonalmäter.
Säkerställ att dina sidor verkligen är 8.0 och 10,0 m. Fixera ena långsidan (10,0 m) och vinklar en tillhörande kortsida (8,0 m) tills diagonalen blir 12,8 m. Så blir allt annat OK.
Säkerställ att dina sidor verkligen är 8.0 och 10,0 m. Fixera ena långsidan (10,0 m) och vinklar en tillhörande kortsida (8,0 m) tills diagonalen blir 12,8 m. Så blir allt annat OK.
Provade på detta koncept och det var verkligen helt kanon! Tusen tack, även jag som är trög i matematik kunde med hjälp av detta få perfekta vinklar!T Thomas_Blekinge skrev:Även om dina sidor är exakt 10 m och 8 m så blir diagonalerna olika om inte vinklarna är 90 grader. Det är därför man diagonalmäter.