Hejsan

Jag har på gång en deal på en 712 med DW´s sågbord till ett riktigt bra pris, funderade först på en Makita LS0714FL skulle få den med bord för ca 7000:-

Kommer att få bättre pris än det på 712´an med bord.

Är det någon som har åsikter om vad jag ska välja, DW´n har ju lite bättre kapacitet och sågbordet är större, jag ska inte flytta runt på det så det behöver inte vara lätt och smidigt. Dock så saknar den laser och lampa, men i en annan tråd här så var ju åsikterna om laser att det är onödigt.

Vad ska jag köpa ?

Har dock inte råd med KAPEX 120 om någon nu skulle föreslå det =)

Mvh Tobbe

Mikael_L
Makitan är väl lite lättare och smidigare om man ska flytta runt med den, men det var ju inte ditt användningsområde. Sen har ju Makitan lite mindre kapacitet, går bara 45gr vänster + 50gr höger och endast luta åt ett håll. Så där vinner väl deWalten.

Jag har flängt runt på butiker nu, och klämt och känt på en massa sågar.
DeWalt DW707 imponerade inte på mig, 712 däremot kändes jättebra.
Andra sågar som av mig rankades högt var: Bosch GCM10S(D), Makitas modeller. Nyfiken på var jag, men har inte hittat någon som har den hemma, på Metabo's olika modeller.

Jag har inte använt någon av maskinerna, utan jag har nöjt mig med att känna på glapp i sliden, motoraxel, vridbord osv, kolla användbarhet och känslan på reglage osv.

Nu har jag köpt en Makita LS0714, men det hade lika gärna blivit en DW712, jag fyndade en begagnad nämligen.

Laser skulle jag inte alls värdera högre än något annat. Jag skulle välja såg, och om den sen hade laser, så "jaha!, får se om det funkar!" ;)

ML

Mikael_L
DeWalts sågklingor ser lite speciella ut, med diverse olika slitsar, en del slingrar sig som ormar. Jag kan bara tänka mig att det antingen har med värmeutvidgningen eller ljudnivån att göra. Antagligen bra saker iaf, för det måste kosta att göra, och ger knappast några högre "vill ha"-poäng för de flesta köpare.

Jag gissar iaf att DeWalt-klingorna är av hög kvalitet (arv från Elu-tiden?)

Var och hämtade 712:an med bord i fredags, fick en 80 tänders klinga med på köpet, monterade den idag och premiärsågade lite foderlist, grymt nöjd med resultatet.

Sågen känns väldig stabil och mer rejäl än 707:an, mycket skönare att hålla handen vågrätt än lodrätt. Lågt ljud också.

Jag är väldig nöjd !

6
Är 7000kr för sågen Dewalt DW712 och sågbänken Dewalt DE7023 ett bra pris? Både sågen och sågbänken är nya.

Tacksam för svar.

Matte.

Det var exakt det jag betalade, tror inte att det går att göra så mycket mer på priset. Då måste du få i princip inköpspris. Jag handlade från Ahlsell och känner personalen väl, så det var det bästa de kunde göra.

Kanske, kanske, kanske går det att få billigare från någon mindre handlare.

Jag tyckte dock att det var ett bra pris.

är det inte 712 som är genomgående black n decker komponenter??

Mikael_L
Ingen aning, men jag tycker att 712 känns rejält mer gedigen och genomtänkt än t.ex. 707 . T.ex. brukar bordet glappa lite i höjdled på även en ny 707.

Matte75; jag tror 7000 är ett schysst pris för kombinationen.

Det är ju Black&Decker som importerar DeWalt till sverige, som jag har förstått det är det samma tillverkare. Det är ju så att B&D är hobby och DW är proffsmaskiner, säkerligen består de av flertalet gemensamma delar.

Förhoppningsvis är väl DW något mer påkostat i material och inte bara saltad prislapp.

Dock så tror jag att B&D bästa ex XT skruvdragare är bättre än DW´s billigaste som väl är 907:an ?

DW har ju tappat ansendet och förtroendet den senaste tiden, bla dåliga batterier mm, men ändå så tycker jag att det är prisvärda proffs/hobby maskiner.

R
Kemi skrev:
Det är ju Black&Decker som importerar DeWalt till sverige, som jag har förstått det är det samma tillverkare. Det är ju så att B&D är hobby och DW är proffsmaskiner, säkerligen består de av flertalet gemensamma delar.

Förhoppningsvis är väl DW något mer påkostat i material och inte bara saltad prislapp.

Dock så tror jag att B&D bästa ex XT skruvdragare är bättre än DW´s billigaste som väl är 907:an ?

DW har ju tappat ansendet och förtroendet den senaste tiden, bla dåliga batterier mm, men ändå så tycker jag att det är prisvärda proffs/hobby maskiner.
Jag har lite inside information i frågan och det är inte black & decker som importerar dewalt till sverige utan det är black & decker som äger dewalt.

Hittils har jag aldrig sett en del som går att använda i en black & decker som kommer "från" dewalt eller vice versa.

Det är helt olika delar som sitter i maskinerna och angående dewalt batterier så är det över 1 år sedan som dewalt började få en riktigt bra tillverkare på sina batterier och nuförtiden så sker det inte alls många reklamationer på dewalt batterier.

Däremot kan jag inte rekommendera dewalt 907:a till någon som faktiskt kräver en BRA maskin.. Den maskinen är enligt mig endast ett lätt kompliment och ska man "arbeta" så bör man genast kolla mot större modeller.

Och nej, jag inte jobbar hos dewalt.

Ok, same shit but different =)

Är iaf nöjd med 712:an, 150mm excentern och även 333K stickisen. Tycker att DW duger åt mig.

Reppo skrev:
Jag har lite inside information i frågan och det är inte black & decker som importerar dewalt till sverige utan det är black & decker som äger dewalt.

Hittils har jag aldrig sett en del som går att använda i en black & decker som kommer "från" dewalt eller vice versa.

Det är helt olika delar som sitter i maskinerna och angående dewalt batterier så är det över 1 år sedan som dewalt började få en riktigt bra tillverkare på sina batterier och nuförtiden så sker det inte alls många reklamationer på dewalt batterier.

Däremot kan jag inte rekommendera dewalt 907:a till någon som faktiskt kräver en BRA maskin.. Den maskinen är enligt mig endast ett lätt kompliment och ska man "arbeta" så bör man genast kolla mot större modeller.

Och nej, jag inte jobbar hos dewalt.
nu börjar tråden spåra ur lite...

men ,de walt och black n decker har likadana batterier i flera dragare ,och likaså laddare passar mellan flera av dom, tigersågen de walt har ( DW 303k) säljs även som black n decker ,öppnar du en 712a så står det black n decker på mkt av komponenterna (ja,jag kollade igår...)

så blck n decker har petat i mkt av sina saker i de walt den dom köpte de walt 2000 ....(och elu ,dom köptes ju av dewalt innan de walt köptes av black n decker)

stackars eugine lutz och raymond dewalt och även grundarna av black n decker ,för black n decker var ju tidigare ett kvalitets märke...

fördelen med dewalt idag är att bom har mkt bra garantier och är aldrig struliga med det...

R
maskin_johan skrev:
nu börjar tråden spåra ur lite...

men ,de walt och black n decker har likadana batterier i flera dragare ,och likaså laddare passar mellan flera av dom, tigersågen de walt har ( DW 303k) säljs även som black n decker ,öppnar du en 712a så står det black n decker på mkt av komponenterna (ja,jag kollade igår...)

så blck n decker har petat i mkt av sina saker i de walt den dom köpte de walt 2000 ....(och elu ,dom köptes ju av dewalt innan de walt köptes av black n decker)

stackars eugine lutz och raymond dewalt och även grundarna av black n decker ,för black n decker var ju tidigare ett kvalitets märke...

fördelen med dewalt idag är att bom har mkt bra garantier och är aldrig struliga med det...
Tror inte du kan jämföra många black & decker maskiner med dewalt överhuvudtaget faktiskt. Kan hålla med om att tigersågen är en modell som ser väldigt lika ut dock.. men att hitta någon annan tror jag blir omöjligt.

Dewalt har förresten inga batterier som är så kallade "slide" batterier idag vilket black & decker har på alla sina större modeller.

Black & decker kör med 1,3ah batterier
Dewalt kör med 2,6ah eller mer förutom på budgetmaskinerna (DW907)

Lite milstolpar i black & deckers historia förresten..

1960: Alonzo G.Decker Jr, anställd sedan 1930, efterträder Robert D.Black som direktör. Robert Black fortsätter som styrelseordförande och verkställande direktör. Black & Decker förvärvar DeWalt, Inc. i Lancaster, Pennsylvania. DeWalt är tillverkare av radialarmsågar och annan stationär utrustning för träbearbetning i USA och Kanada.

1993: Företagets nya produkt- och serviceåtaganden till konsumentdistributionen resulterar i utmärkelsen "Årets Säljare" av Wal-Mart, Builders Square. L.G.Cook, BMA, Channel Home Centers och flera andra amerikanska nyckelkunder. Detta år lanseras också ett Elu sortiment med industriverktyg avsedda för Europa.

Reppo skrev:
Tror inte du kan jämföra många black & decker maskiner med dewalt överhuvudtaget faktiskt. Kan hålla med om att tigersågen är en modell som ser väldigt lika ut dock.. men att hitta någon annan tror jag blir omöjligt.

Dewalt har förresten inga batterier som är så kallade "slide" batterier idag vilket black & decker har på alla sina större modeller.

Black & decker kör med 1,3ah batterier
Dewalt kör med 2,6ah eller mer förutom på budgetmaskinerna (DW907)

Lite milstolpar i black & deckers historia förresten..

1960: Alonzo G.Decker Jr, anställd sedan 1930, efterträder Robert D.Black som direktör. Robert Black fortsätter som styrelseordförande och verkställande direktör. Black & Decker förvärvar DeWalt, Inc. i Lancaster, Pennsylvania. DeWalt är tillverkare av radialarmsågar och annan stationär utrustning för träbearbetning i USA och Kanada.

1993: Företagets nya produkt- och serviceåtaganden till konsumentdistributionen resulterar i utmärkelsen "Årets Säljare" av Wal-Mart, Builders Square. L.G.Cook, BMA, Channel Home Centers och flera andra amerikanska nyckelkunder. Detta år lanseras också ett Elu sortiment med industriverktyg avsedda för Europa.
ja,alla får tycka som dom vill ...har handlat med beg handmaskiner i ca 10 år nu och kan kontsatera att dewalt har tappat otroligt på kvalitet sidan de senaste 5 åren ,har köpt(och fått)mängder med def dewalt maskiner sensate åren och det står ofta black n decker på delarna/påsarna man får som reservdelar....

men men,,,, black n decker var ju ett kvalitetsmärke en gång i tiden dom med....

Hej!

Var och kollade på en dw712 med bord idag, är riktigt sugen på denna sågen!
Dom begärde ca:8200kr för sågen och bordet + en extra klinga.

Sitter nu och små surfar lite och hittade denna sågen i Usa & Gbp.
Min fråga är: Har någon här köpt något från utlandet?? Fördelar, nackdelar?
En nackdel är väl garantin, fast det är ju rätt billigt mot här hemma.

Några länkar som jag kollat på:
DeWalt DW712 Compound Slide Miter Saw

DW712 PLUS DeWALT Mitre Saw DeWALT DW712 216mm Slide Compound complete with DeWALT DE7023 Leg Stand ideal for the DW712 Mitre Saw £396.94

/ Farfar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.