Hej.

Min tio år gamla DeWalt har lagt av. Den kostade 2000:- för tio år sedan och jag har alltid tyckt att den känts som en betydligt billigare maskin. Tung, klumpig och lite racklig. 225 mm lång och väger 2.0 kg. Men den klarade 13 mm vilket var nödvändigt.

Nu vill jag ha en maskin som fungerar riktigt bra. Bra krypkörning, inte så tung och smidig att använda. Jag är hobbysnickare. Sätter upp en vägg vartannat år högst och tar fram borrmaskinen någon gång varannan vecka, så jag sliter inte ut den. Men jag vill ha kvalitet.

Jag har Festool bänksåg och överhandsfräs som jag gillar. Grön Bosch borrmaskin, cirkelsåg och överhandsfräs har jag provat och sedan slängt efter ett tag. Lite för dåligt för mig. Nu senast köpte jag en Makita tigersåg med sladd som jag gillar skarpt.

Bara för det tror jag att jag vill jag ha en Makita borrmaskin... Och jag har upptäckt att det finns slagskruvdragare som jag nog också vill ha! Jag har aldrig hållit i någon Makita och det finns ingen som säljer dem i närheten. På nätet finns mycket information, men jag behöver lite rekommendationer från er som har lite erfarenhet.

Jag vill ha 13 mm chuck på borrmaskinen, både den och slagskruvdragaren ska vara smidiga att använda (inte klumpiga som DeWalten) och jag tror att 2-3 A batterier räcker fint. Vilka modeller köper folk? Vilka är nya och bäst? Och varför kostar en del 1000:- och andra nästan 5000:-? Är det verkligen Makita som gäller...?

Hoppas att det är några som orkar med en tråd om borrmaskiner igen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.