Infor min egna renovering har jag kikat lite på hur grannarna har fått sina badrum utförda.
Hos en granne ser det ut så här:
I mina ögon ser väl detta inte riktigt rätt ut?
Lucka precis utanför duschväggen måste väl räknas som våtzon 1?
Rören som man ser inne i duschutrymmet innebär att de kommer ut genom väggen precis
där duschen är monterad. Det ser väl heller inte så bra ut?
Man blir ju rätt sugen på att göra en liknande lösning men kanske dra sina rör inte vid golvet utan uppe vid taket istället. Inte rätt det heller men frågan är hur pass fel det är.
Hos en granne ser det ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I mina ögon ser väl detta inte riktigt rätt ut?
Lucka precis utanför duschväggen måste väl räknas som våtzon 1?
Rören som man ser inne i duschutrymmet innebär att de kommer ut genom väggen precis
där duschen är monterad. Det ser väl heller inte så bra ut?
Man blir ju rätt sugen på att göra en liknande lösning men kanske dra sina rör inte vid golvet utan uppe vid taket istället. Inte rätt det heller men frågan är hur pass fel det är.
Jag tror inte det behöver vara något fel. Luckan är väl en inspektionslucka, antagligen går stammarna innanför, kanske ballofixer för avstängning av vattnet, el. dyl. Det kan mycket väl vara en tät låda precis som det ska vara, omöjligt att säga från bilden. Dessutom sitter den ju runt hörnet från duschen och utanför duschväggen, så den lär inte bli vattenbegjuten av duschen.
Rören som kommer ut genom väggen har väl antagligen en manschett runt sig om det är OK gjort, så det behöver inte heller vara fel. Men även det är omöjligt att säga av bilden.
Rören som kommer ut genom väggen har väl antagligen en manschett runt sig om det är OK gjort, så det behöver inte heller vara fel. Men även det är omöjligt att säga av bilden.
Jag har läst på säker vatten att:
"2.8.1Förutom anslutning av kar- eller duschblandare ska inga
rörgenomföringar finnas i plats for bad eller dusch."
det var därför jag reagerade.
Det finns även en text: "Serviceöppning får inte placeras i våtzon 1" och jag tolkade våtzon 1 som platsen för duschen samt 1 meter utanför.
Det vore ju lysande om denna konstruktion vore godkänd, då skulle det göra mitt jobb enklare.
"2.8.1Förutom anslutning av kar- eller duschblandare ska inga
rörgenomföringar finnas i plats for bad eller dusch."
det var därför jag reagerade.
Det finns även en text: "Serviceöppning får inte placeras i våtzon 1" och jag tolkade våtzon 1 som platsen för duschen samt 1 meter utanför.
Det vore ju lysande om denna konstruktion vore godkänd, då skulle det göra mitt jobb enklare.
Kommer inte de utanpåliggande rören i duschen från handfatet? Isf är det ok; en duschvägg är inte en vägg
Vad gäller luckan och våtzon 1 får man nog tumma lite på reglerna ibland och använda sunt förnuft. Även om det finns en viss risk att vatten tar sig runt hörnet bakom plattorna och ända till lådan...
Vad gäller luckan och våtzon 1 får man nog tumma lite på reglerna ibland och använda sunt förnuft. Även om det finns en viss risk att vatten tar sig runt hörnet bakom plattorna och ända till lådan...
om luckan måste vara där så är det så.... man kan ju inte trolla så luckan och stammen kommer upp någon annan stans... Man får helt enkelt göra det bästa av situationen och täta så bra man kan.
rören borde komma ut och gå vid taket, iaf om man skruvar fast klammern
rören borde komma ut och gå vid taket, iaf om man skruvar fast klammern
Ah, ok, givetvis!
Men man skulle kunna säga att det är anslutning för duschblandare. På något vis måste ändå vattnet dras till duschen och det är antagligen ett mindre utsatt område som det är gjort nu jämfört med t ex dold rördragning som kommer ut bakom blandaren...
Men man skulle kunna säga att det är anslutning för duschblandare. På något vis måste ändå vattnet dras till duschen och det är antagligen ett mindre utsatt område som det är gjort nu jämfört med t ex dold rördragning som kommer ut bakom blandaren...