... på utemöbler.

Jag gjorde en mycket primitiv jämförelse på priser på de nya konstrotting möblerna mot en ordinär soffgrupp för "traditionellt" inomhusbruk. I snitt kostar uterumsmöblerna (som egentligen är en enklare konstruktion både i stomme och dyna) 30-100% mer än en motsvarande innemöbel.

Jag har en fråga på detta tema. Om man skall inreda ett tätt vår/höst uterum och inte skall släpa ut möblerna i det fria. Då borde man väl kunna köpa typ en mindre skinnsoffa istället. Är den impregnerad så skall väl den tåla lite kyla och fuktig luft. Dynor i rottingfåtöljerna borde ju dra åt sig en del fukt/lukt med åren.

Tacksam för erfarna kommentarer från uterums veteraner.

NiB

Köp skidor, snöskoter istället. Till hösten säljer du dessa och köper möblerna fast troligen är det NU di vill ha dem precis som alla andra :D

Kallas säsong och det drar upp priset minimum 100%

Vet inte om det var ett svar på mitt inlägg :) men ett kul/trevligt utrop!

Fler svar?

Nej det var nog inte menat som ett svar, men faktum är att det är säsongsvaror och säsongsvaror kostar när det är säsong.

Vad gäller innemöbler UTE så kan det gå, men solen går hårt åt dem och fukten är ju inget de normalt utsätts för. Normala utedynor blir ju förstörda mycket snabbt (typ ett år) om man inte tar in dem för natten. Tyg+sol är erkänt superdålig kombination.

Risken är ju också att sniglar och annat vidrigt hittar in i möblerna särskilt om man täcker över dem så fukten ansamlas.

Däremot om man har ett "uterum" eller en altan så går det bra med innemöbler om man bara håller dem borta från den värsta solen.

Japp, det var ungefär så jag tänkte. Mitt uterum är heltäckt - tja, inte om man öppnar dörrarna då - och det blir ju ingen direkt väder påverkan på möblerna. Det som skiljer ute från inne är väl som du säger solen, samt att det blir kallt på vintern i det hära landet. Så, om man inte har kravet att ha ett möblemang som skall klara sommarskurar så skulle vilken bekväm soffgrupp som helst funka lika bra än de dyra kostrotting möblemangen. Jag tror mer på skinn än tyg då man inte får samma fuktpåverkan (fuktiga dynor).

För ditt uterum tror jag det kan fungera bra med vanliga möbler. Kyla skadar normalt inte möblerna det minsta, osäker på om skinnet dock kan torka ut vid frysgrader men det är ju enkelt att smörja in tex höst/vår.

Bilar har skinnklädsel och ungefär samma förhållande, så jag hade chansat på att det fungerar:)

Skaffa något temporärt denna säsongen så köper du riktiga stekarmöbler till hösten till oförskämt låga priser, gäller dock att man är med på noterna då det kan vara utplockat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.