I programmet om Berzeliusgården (2019) byggdes en riktigt lång grind i trä. Jag har lika stor öppning in till min carport och trädgård. Jag förstår inte hur en sådan grind kan göras så att den inte blir tung och otymplig ?
Det gäller väl bara att ha bra gångjärn och att den blir styv? Otymplig blir den i viss mån, men en ( halv) dörr till en höskulle väger väl betydligt mer antar jag.
Bästa svaret
Jag har gjort samt lagat/korrigerat ett gäng antal större grindar och portar. Var tvungen att kika på programmet för att se hur den såg ut.
Jag håller med ovanstående att den är gles, så vikten är ju inte så fruktansvärt hög. Dock är jag faktiskt lite skeptisk till att den kommer att hålla sig sådär perfekt över tid. Jag brukar förespråka att stagar med en vajer som sätts från yttre nedre hörn till inre övre gångjärnet, med vantskruv så man kan justera efterhand. Vajern brukar man kunna dölja med snedsträvan, dock inte just i det här fallet eftersom man satte ett V istället, vilket jag kan förstå för det tycker nog jag också gör sig bättre på en grind av just den proportionen.
Så länge grinden sitter "som den ska" och inte hänger sig, och stolpen är 100% fast och inte viker sig/slår sig och man har bra/rätt gångjärn är det inga som helst problem att manövrera en väldigt stor/tung port utan större ansträngning alls.
Vi har verkstadsportar på jobbet som väger flera hundra kg, får använda truck för att lyfta dom på/av. Dom är extremt styva, svetsade av 80mm fyrkantsrör, och upphängda på gångjärn som är lagrade både radiellt och axiellt. Det är inga problem att flytta/öppna/stänga dessa med bara ett finger, ok, det går inte snabbt i det fallet, eftersom det är mycket massa att accelerera och stanna, vill man öppna/stänga snabbt får man ju ta i mer, och det är ingenting man bara smäller igen som trädgårdsgrinden. Men poängen var väl att det är verkligen inga problem att ha en vare sig stor eller tung grind om den bara är rätt utformad. Vindfånget är väl det man behöver vara mest medveten om när det börjar komma upp i storlek.
Jag håller med ovanstående att den är gles, så vikten är ju inte så fruktansvärt hög. Dock är jag faktiskt lite skeptisk till att den kommer att hålla sig sådär perfekt över tid. Jag brukar förespråka att stagar med en vajer som sätts från yttre nedre hörn till inre övre gångjärnet, med vantskruv så man kan justera efterhand. Vajern brukar man kunna dölja med snedsträvan, dock inte just i det här fallet eftersom man satte ett V istället, vilket jag kan förstå för det tycker nog jag också gör sig bättre på en grind av just den proportionen.
Så länge grinden sitter "som den ska" och inte hänger sig, och stolpen är 100% fast och inte viker sig/slår sig och man har bra/rätt gångjärn är det inga som helst problem att manövrera en väldigt stor/tung port utan större ansträngning alls.
Vi har verkstadsportar på jobbet som väger flera hundra kg, får använda truck för att lyfta dom på/av. Dom är extremt styva, svetsade av 80mm fyrkantsrör, och upphängda på gångjärn som är lagrade både radiellt och axiellt. Det är inga problem att flytta/öppna/stänga dessa med bara ett finger, ok, det går inte snabbt i det fallet, eftersom det är mycket massa att accelerera och stanna, vill man öppna/stänga snabbt får man ju ta i mer, och det är ingenting man bara smäller igen som trädgårdsgrinden. Men poängen var väl att det är verkligen inga problem att ha en vare sig stor eller tung grind om den bara är rätt utformad. Vindfånget är väl det man behöver vara mest medveten om när det börjar komma upp i storlek.
Grinden i programmet är tillverkad likt den som fanns där förut och som de såg på ett foto.
Smidda långa gångjärn och de längsgående brädorna tappade in i de horisontala.
Jag tor den kommer att hålla och fungera länge, utan justeringar.
Smidda långa gångjärn och de längsgående brädorna tappade in i de horisontala.
Jag tor den kommer att hålla och fungera länge, utan justeringar.
Ja den kommer att hålla länge, och fungera länge förmodligen. Men jag tror den kommer hänga till sig lite, det är ju trots allt ändå "bara trä". Men det spelar ju ingen roll i just det här fallet. Man har inget att fästa ögonen på direkt som gör att man skulle se om den inte längre t.ex. "linjerar" med staket eller liknande. Och lås/hasp anordning är ju helt förlåtande/opåverkad ifall den hänger sig lite. Värre när det sitter skjutreglar, eller andra väldigt höjdberoende lås. Det sista man vill ha är en grind man behöver hålla på och lyfta upp varje gång man ska stänga den.
Liknande trådar
-
Vad är det som sitter på väggarna? Termostat?
Värme allmänt -
Det sitter i väggarna - Skebo herrgård
Byggnadsvård -
Det sitter i väggarna svt1
El -
Ny programserie:"Det sitter i väggarna"
Byggnadsvård -
Dags att putsa "källar"-väggarna. Hur? Och vad är det som den gamla putsen sitter på?
Byggmaterial & Byggteknik