Jag bytte en kärvande strömbrytare hos en kompis i helgen och denna brytare reglerar en taklampa. Trodde det skulle vara jordkabel i den, men det var det inte. Jorden var dock framdragen liksom blå nolla. Lägenheten är byggd 2006.

Har standarden ändrats sedan dess? Är det ny standard på gång?

Bytte ut kontakten mot en exakt likadan och satte i trådarna på samma sätt. Här hade man använt en ”vanlig” brun tråd och en matt brunräfflad.

• Öppen strömbrytare i vägg med brun och brunräfflad tråd ansluten, utan synlig jordtråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är problemet?
Ok, normalt använder man en avvikande färg på tändtråden (Orange eller Vit)
Brun = obruten Fas.

• Gilla
Mogg
  • Laddar…
Strömbrytare har aldrig varit jordade.

• Gilla
mattie_river och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Vad är problemet?
Ok, normalt använder man en avvikande färg på tändtråden (Orange eller Vit)
Brun = obruten Fas.
Det var inget problem, utan jag blev bara lite undrande och ville kolla här i forumet. Först tyckte jag det såg ut som två likvärdiga bruna trådar med så såg jag att den ena bruna var mattare och räfflad. Det var lite lurigt! I och med standarden utgick jag ifrån att den ”vanliga” bruna var obruten fas.

useless useless skrev:
Strömbrytare har aldrig varit jordade.
Ah, tack! Funderade ett tag på om det varit fuskkopplat..

Man ska aldrig lita på färgerna. Men om det bara var just dom där två sladdarna som satt i den gamla brytaren så är det inte mycket som kan bli fel.

• Gilla
Mogg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man ska aldrig lita på färgerna. Men om det bara var just dom där två sladdarna som satt i den gamla brytaren så är det inte mycket som kan bli fel.
Dels var det ett nytt säkringsskåp och detta förstår jag mig inte på och dels satte jag tillbaka kablarna på likadant sätt i en ny exakt likadan strömbrytare.

I mitt gamla hus är det alla möjliga färger pga olika standarder (och personligt tycke) och här måste jag kolla hur färgerna är kopplade i mitt gamla proppskåp och följa ledningen ända fram. Svårt dock när det löper dolt i väggarna.

En följdfråga.. Tändtråden ska helst vara i en helt annan färg, exempelvis orange. Hur gör man idag när man drar nya ledningar till strömbrytare och lampor där ledningarna är ”synliga” och inte dolda bakom vägg? Det finns ju inga färdiga ”inplastade” kablar med de färgalternativen. Istället finns det fas, jord och nolla för enfas.

Redigerat:
Man monterar tomma rör i väggen och drar i de ledare man vill ha.

• Gilla
Mogg
  • Laddar…

Bästa svaret

I en itanpåliggande installation så finns det bara en färg som inte får användas till något annat än skyddsvärd och det är gulgrön.
Alla andra ledare kan du använda till mellan och tändtrådar.
Det gäller att hålla koll på vad de används till just i den installationen.
Obruten fas ska vara brun enligt dagens standard.

• Gilla
Hhz
  • Laddar…
M Mogg skrev:
Först tyckte jag det såg ut som två likvärdiga bruna trådar med så såg jag att den ena bruna var mattare och räfflad. Det var lite lurigt!
Olika tillverkare av brun kabel, vissa har en räfflad yta som ansess inte klibbar så lätt i rören eller mot andra kablar.

Funderade på en sak nu angående steömbrytaren jag bytte. Kopplade ju i den på samma sätt, men där den räfflade bruna kabeln går in står det ett L lite längre upp. L är väl obruten fas..

Men å andra sidan visar inte kopplingsschemat att det är fasen som bryts när man kopplar så utan den räfflade tändtråden. Fasen däremot kopplas inte in i lampan utan det är tändtråden.

Vad som är in och ut i en enkel brytare är mest av akademisk betydelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.