Sneglar på inbyggda blandare och duschar och har lite funderingar kring vad som egentligen gäller och hur man kan bygga så att det blir både snyggt, säkert/enligt gällande normer samt servicevänligt.

Dels finns det ju några få blandare som sitter på en "baffel" (platta) som skruvas mot en tillhörande läckagebox, och där hela blandarmekanismen går att plocka ut ur boxen om man lossar baffeln. Sen finns det ju en väldans massa blandare -även ordentligt dyra, som t ex vola, som inte verkar ha några tillhörande läckageboxar och som inte heller verkar gå att serva "frammifrån" (t ex http://www.vola.com/Se/Produkter/Duschblandare/En-grepp/281), dvs man måste snickra en egen lösning som uppfyller alla våtrumskrav.

Säker vatten 2011 säger så här (är det den som gäller eller finns det nya regler?):
Armatur, till exempel blandare, som byggs in i väggska ha tappvattenanslutningen placerad i ett vattentätt utrymme med indikering för läckage som har tillräcklig kapacitet. Läckage ska mynna på plats där man snabbtkan upptäcka detta och där utläckande vatten inte direkt orsakar en skada, till exempel rum med golvavlopp eller med vattentätt golv.
Byggs armaturen in i en särskild box, ska boxen vara anpassad för anslutning till väggens tätskikt. Om armaturen byggs in i en installationsvägg, ska installationsutrymmets golv och väggar vara försedda med tätskikt upp till tak.
Hur gör man i praktiken för att bygga in en blandare som t ex den från vola ovan?!? Det känns ju lite sådär att bygga in blandaren helt utan möjlighet att komma åt den med mindre än att man får knacka upp kaklet. Är det t ex OK att ha en inspektionslucka så man kan komma åt blandare och anslutningar från ett angränsande rum? Vad ställs iså fall för krav på den luckan? Hur definieras "vattentätt utrymme"? Jag inbillar mig att boxen främst är till för att fånga upp eventuellt läckage och föra det till någon form av skvallerrör?

Jag står i precis samma skede och funderar på inbyggd blandare. Vill även ha takdusch (stril) utan synligt rör på väggen.

Loopy skrev:
Jag står i precis samma skede och funderar på inbyggd blandare. Vill även ha takdusch (stril) utan synligt rör på väggen.
Det var min nästa fråga, då jag har tittat på att importera en fräck takdusch, jag med. :) Det blir ju lite märkligt då duschen sitter försänkt i taket. Antar att man får bygga någon form av infällnadsbox i taket och dra rör-i-rör, men vad är det för krav på tätskikt i taket/boxen?!?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.