I vårt sommarhus har det idag droppat från innertaket i badrummet.
Jag var uppe på vinden och tittade och såg inget vatten.
Men på vinden går ett grått avloppsrör från de nfyrkantiga skorstensmuren vidare på vinden mot ett hörn på huset. Det röret är täckt av både stenull i början och sedan isover. Jag kommer inte åt att undersöka röret hela vägen ut mot hörnet av huset.
Jag har eldat mycket och hårt sista dagarna.
Känns som att det är någon form av kondens som droppar, men varför? Går det att göra nåt åt det förutom att elda mindre?
Det är enbart på ett ställe i badrumstaket som det droppar eller känns fuktigt.

Jag skulle torka av taket.
Tejpa upp lite plast och efter en stund se om fukt bildas på ovan- eller undersidan av plasten. Indikerar läckage eller kondens.
Killgissar jag :)

F FDT skrev:
Jag skulle torka av taket.
Tejpa upp lite plast och efter en stund se om fukt bildas på ovan- eller undersidan av plasten. Indikerar läckage eller kondens.
Killgissar jag :)
Ska testa. Men det är spont i taket så det rinner i fårorna.

R Rutred skrev:
Ska testa. Men det är spont i taket så det rinner i fårorna.
Ingen kondens på tejpen. Rinner långsamt i fårorna. Droppar sakta på golvet.

R Rutred skrev:
I vårt sommarhus har det idag droppat från innertaket i badrummet.
Jag var uppe på vinden och tittade och såg inget vatten.
Men på vinden går ett grått avloppsrör från de nfyrkantiga skorstensmuren vidare på vinden mot ett hörn på huset. Det röret är täckt av både stenull i början och sedan isover. Jag kommer inte åt att undersöka röret hela vägen ut mot hörnet av huset.
Jag har eldat mycket och hårt sista dagarna.
Känns som att det är någon form av kondens som droppar, men varför? Går det att göra nåt åt det förutom att elda mindre?
Det är enbart på ett ställe i badrumstaket som det droppar eller känns fuktigt.
Har nu tagit bilder. Från badrummet går det upp i taket en fläkt som man kan sätta på i badrummet. Vi använder den sällan.
Läckan ser ut styvats där fläkten sitter (vit på bild). Men varförgår det rör till skorstenen? Det torde vara från röret till skorstenen det läcker.

• Ett mörkt vindutrymme med isoleringsmaterial, träbjälkar, och en röd-vit plastpåse. Nedskrivet meddelande på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett oupplyst vindsvåning med träbjälkar, isolering, plast och ventilationsrör. Oordnat, dammigt.
    Skapa konto
  • Mörk vind med träbjälkar, isolering och en skugga av personen som tar bilden.
    Skapa konto
  • Mörkt vindutrymme med isolering och träbjälkar, plastpåse i förgrunden, oupplyst och ogästvänligt utrymme.
    Skapa konto
  • Vindutrymme med isolermaterial, träbjälkar, och några synliga rörledningar. Oordnat och mörkt.
    Skapa konto
  • Vindsutrymme med isolering och rör, konstruktionselement, ojämn belysning, ej boendeutrymme.
    Skapa konto
  • Otydligt foto av isolering och rör i ett trångt utrymme, möjligen vinden eller en vägg.
    Skapa konto
  • Isolering i ett kryputrymme eller vind, inklusive stenull och löst isoleringsmaterial, med synlig rörledning.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.