OK, som den nyblivne husägare jag är, så har jag börjat använda garaget i källaren för att äntligen ägna mig åt finsnickeri på hobbybasis. Möbler o.d. Nu är det dock dags att fylla på med lite verktyg, Festool TS55 med skena står på inköpslistan, har kikat på lite handöverfräsar, Bosh gröna, B&D och några lågprismärken. Är inte övertygad av vad jag sett.

Dock, eftersom det är lite lockande att få skenan "på köpet" om man kör Festool, så undrar jag nu hur dessa maskiner står sig? Det verkar ju inte vara så många som kör med Festool h.ö.f. (eller har jag missat några intressanta trådar här??) så ni som har erfarenheter kan väl dela med er!?

TS 55:an är grym!
Med skena, splitterskydd, längdstopp och andra smarta tillbehör står sig denna maskin mycket val.
Man har verkligen full koll när man sågar, mycket god precision ;D
Har nyligen avslutet ett projekt där jag med hjälp av sågen "fräste" ur en 40 mm ekskiva på ett sätt som jag inte vet hur man skulle kunna göra utan sänkfunktionen. Gic mycket smidigt och lätt.
Skall inhandla dammsugaren nån gång också. Kopplar in min gamla vanliga damsugare med hjälp av eltejp för tillfället ...

Nog finns det fler trådar om festool här på forumet men sökfunktionen är inte den bästa tyvärr.

Har en Festool OF 1010 ebq och den funkar suveränt. Perfekt till "finfräsning", men kan kännas lite svag om man vill köra större fräsar i hårt trä. Men det går fint om man tar det lugnt. En kanonmaskin, "outstanding" hanterbarhet.

Hej!

Jag håller också på att utrusta en verkstad i källaren. Heltidsjobb och tre småbarn, så det blir lite då och då. TS55 rekommenderas varmt - den är verkligen bra ihop med skenan. Ett nöje att använda, relativt barnsäker, perfekta snitt.

Jag köpte också den lilla fräsen, OF1010, med kort skena. Den är lätt att arbeta med på fri hand. Jag har ännu inte använt den på skena. Dessutom har jag en mindre ELUfräs, MOF 96E, i bord. 500kr beg.

Av dessa inköp ärTS55 det bästa. Jag kan inte tänka mig någon annan lösning som jag hade varit lika nöjd med.

OF1010 är mycket bra, men den begagnade ELU MOF 96E är också ett starkt kort.

Om jag skulle börjat om idag med begränsad budget hade jag satsat på TS55 och en bättre begagnad fräsmaskin av god kvalitet. Mellanskillnaden hade jag lagt på en annan Festoolmaskin som i stort sett är i särklass, nämligen Rotex 150E.

Erik E

Köpte en Festool OF1010 i fredags och slöjdade ihop ett fräsbord illa kvickt. Jag är helt nöjd med apparaten. Betydligt tystare än det jag använt tidigare. Att den stannar på 2 sek. är också bra.
///j

OK, så 1010:an får bra betyg, om än något i svagaste laget?

Det finns ju en 1400 &så, någon som ångrat att inte denna inköptes? Den är kanske i tyngsta laget, med sina 4,5kg (&så dyrare förståss).

Nomis, vad betraktar du som "lite större fräsar". Ta ek tex, vad klarar 1010 av och vad inte?

Begagnade maskiner är så himla svårt, med tanke på att man måste vara snabb som en gnu om det dyker upp något, plus att det verkar vara mycket stöldgods "out there". Så det får nog bli nytt..
Vilka andra handöver fräsar klassar ni som bra?

"Lite större fräsar..." Lite luddigt ja.

Om man fräser spår eller kör med stora avrundningsfräsar i hårda träslag, så "sackar" maskinen naturligtvis. Men genom att ta det lugnt och köra i flera omgångar går det bra ändå.

Det jag menade var att om man skall ha fräsen för att fräsa in elrör i väggar, eller köra fingerskarvs- eller kontraprofilsfräsar, så är den för liten. Men för allround och finsnickeri är den suverän. Själv kör jag till 90% med avrundningsfräs (skapar snygga radier på bordskant el. dyl.) och med falsfräs (infällning av glasrutor etc.). Det som är bra med feston är handtaget för ena handen, istället för två knoppar. Det gör att man kan styra maskinen bättre.

Jag är helnöjd med maskinen, trots att den havererat en gång... Funderar på att skaffa skena och TS55 också, den verkar många gilla skarpt :) Gäller bara att ha tid att använda alla roliga verktyg också...

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.