Hej,
Derome spränger för bostadsrätter ganska nära vårat hus. De har tydligen fått borra djupare än vad de räknade med från början och spränger nu lite mer...
Det skakar bra i köket när de spränger och jag undrar nu om man kan hyra in vibrationsmätning.
Någon som vet vem man kan få hjälp av i Göteborgsområdet?
Någon som vet vad det kan kosta att ha en mätare stående i huset under ett par veckor?
Är det bara hus inom 50 meter som ska kontrolleras? Är det helt oberoende av hur mycket de spränger? Så låter det när vi talade med Kommunen. De menade att vi får kontakta byggherren och kanske ringa polisen för att höra att de har tillstånd för sprängningen.
Känns lite oansvarigt av Derome att inte informera mer i området innan de startar upp med arbetet...
Derome spränger för bostadsrätter ganska nära vårat hus. De har tydligen fått borra djupare än vad de räknade med från början och spränger nu lite mer...
Det skakar bra i köket när de spränger och jag undrar nu om man kan hyra in vibrationsmätning.
Någon som vet vem man kan få hjälp av i Göteborgsområdet?
Någon som vet vad det kan kosta att ha en mätare stående i huset under ett par veckor?
Är det bara hus inom 50 meter som ska kontrolleras? Är det helt oberoende av hur mycket de spränger? Så låter det när vi talade med Kommunen. De menade att vi får kontakta byggherren och kanske ringa polisen för att höra att de har tillstånd för sprängningen.
Känns lite oansvarigt av Derome att inte informera mer i området innan de startar upp med arbetet...
IntressantKlicka skrev:
Tror dock att mätningen måste göras med godkända mätmetoder om det blir tvist om saken i sista ändan Men visst. Man kan ju alltid börja testa med denna så man vet om det är något att oroa sig för eller ej....
Men som sagt, hade varit bra om man kunde få tag på något bolag som gör detta i knutarna
Bergsäker, Nitro consult, ansvarsbesiktningar osv sysslar med fastighets besiktning o vibrationamätning mm,
Avstånden för mätningen beror på vilken mark huset står på, avståndet skiljer sig mellan berg/morän/lera osv, har med vibrationskurvan att göra
Utan polistillstånd får man ej spränga i detaljplanelagt område
Inga informationskrav finns, dock är de lämpligt att sätta upp skyltar o kanske plinga på Dörren om några är speciellt utsatta,
Hur mycket/lite de spränger är helt oväsentligt
Avstånden för mätningen beror på vilken mark huset står på, avståndet skiljer sig mellan berg/morän/lera osv, har med vibrationskurvan att göra
Utan polistillstånd får man ej spränga i detaljplanelagt område
Inga informationskrav finns, dock är de lämpligt att sätta upp skyltar o kanske plinga på Dörren om några är speciellt utsatta,
Hur mycket/lite de spränger är helt oväsentligt
Jag har fotograferat runt hela grunden på huset (enplansvilla) men jag tänker på avloppsrör osv under huset... vill inte att de ska hoppa ur osv... Dom har borrat ca 2 meter djupa hål vad jag vet som de spränger i.
Dina egna fotografier brukar vara värdelösa vid en ev tvistByggahem skrev:
Hur vet du hur djupt dem borrar ? 2 m är typ ingenting, nästan minimi djup beroende på borrutrustning
Var inte orolig du för avloppsrören
De har du inte, man lämnar oftast in en generell borr/laddplan, den kan ändras 5 ggr om dagen, efter yttre omständigheter, vibrationer, styckefall, pallhöjd (djupet)Byggahem skrev:
50 m vid berg 75 m vid morän och 100 m vid lera har ja för mig att de är, såvida de inte finns historiska byggnader i närheten, som kyrkor med stor spännvidd, gravar osv,Byggahem skrev:
De känns alltid mycket värre än va de är, man tror huset håller på ramlar i bitar, de rör sig nån mm,
Ok. Tack Nej Lera är det inte fråga om här.buspojken skrev:
Det är mitt i skogen och det växer gran och tall på berget. Lera förväntar jag mig i dalar där vatten finns.
När de sprängde hos oss under vår egen byggtid har jag för mig de sa att de inte behövde spränga så mycket utan kunde "ställa huset på berget". Nu vet jag inte hur mycket löst material som måste finnas mellan isolering och berg men det kanske är därför det känns lite mer än "normalt"...
Som det låter på dig så ska alltså hus ca 200 meter bort inte ha några problem. De spränger för tvåvåningshus "parhus" dvs. inte något megakoplex planerat där. Det finns hus ca 50 meter ifrån där de spränger. De har troligen satt mätare där. Kanske tänker de "om de klarar sig så klarar sig de andra också".
Påstår ingenting, men någonstans lär gränsen sättas, klarar sig husen inom 50 m från vibrationsskador så bör rimligtvis husen längre ifrån också göra de, men större saker har hänt, beror till stor del på markförhållanden, vissa bergarter leder vibrationer väldigt långt, exempelvis diabasByggahem skrev:Ok. Tack Nej Lera är det inte fråga om här.
Det är mitt i skogen och det växer gran och tall på berget. Lera förväntar jag mig i dalar där vatten finns.
Lera finns på fler ställen än i skogen
När de sprängde hos oss under vår egen byggtid har jag för mig de sa att de inte behövde spränga så mycket utan kunde "ställa huset på berget". Nu vet jag inte hur mycket löst material som måste finnas mellan isolering och berg men det kanske är därför det känns lite mer än "normalt"...
De borde sprängt för vatten och avlopp, sen är de olämpligt att spränga en ficka för huset, bör ta bort åtminstone några meter extra runt om, om de bara plan sprängdes för varje enskilt hus skulle de se helt galet ut, dessutom lär inte vatten/avlopp funka nå vidare
Som det låter på dig så ska alltså hus ca 200 meter bort inte ha några problem. De spränger för tvåvåningshus "parhus" dvs. inte något megakoplex planerat där. Det finns hus ca 50 meter ifrån där de spränger. De har troligen satt mätare där. Kanske tänker de "om de klarar sig så klarar sig de andra också".