F
Ingen har nog missat att det är tvärstopp i försäljningen av nya småhus och konkursvågen närmar sig eller kanske har den redan kommit.
1000 tals anställda har redan varslats och fler kommer det att bli:

https://sverigesradio.se/artikel/kris-for-smahusbranschen-det-ar-tvarstopp

Anebyhusgruppen med en omsättning på runt 900 miljoner och lilla Mantorp Hus AB har nyligen gått i konkurs i vad jag ser som den fösta vågen av konkurser.

Vilka tillverkare står näst på tur?
Finns det någon tillverkare man ska undvika om man just nu funderar på att bygga nytt hus men inte vill riskera att fastna med en tillverkare i konkurs?
 
  • Gilla
Danne_83
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Ingen har nog missat att det är tvärstopp i försäljningen av nya småhus och konkursvågen närmar sig eller kanske har den redan kommit.
1000 tals anställda har redan varslats och fler kommer det att bli:

[länk]

Anebyhusgruppen med en omsättning på runt 900 miljoner och lilla Mantorp Hus AB har nyligen gått i konkurs i vad jag ser som den fösta vågen av konkurser.

Vilka tillverkare står näst på tur?
Finns det någon tillverkare man ska undvika om man just nu funderar på att bygga nytt hus men inte vill riskera att fastna med en tillverkare i konkurs?
För några veckor sedan var det en längre artikel i Affärsvärlden om inflationen i Sverige. Ett längre stycke handlade om bostadsbyggandet. Bostadsbyggandet (har inte artikeln framför mig så jag drar detta ur minnet, hur gott det nu är) har sjunkit rejält. Projekt som kommit långt fortsätts (för dyrt att stoppa/pausa). Många projekt som är tidigt i fasen har avstannat. Och planerade projekt har lagts på is. Artikeln nämner dock att projektörerna fortsätter att planera och skaffa tillstånd och bygglov. Men det betyder inte att de sätter igång nu. Bara att det har portföljen full av projekt när det vänder.

Skälet är räntan. Bostadsbyggare har svårare att sälja när räntan går upp. Folk har inte råd eller tvekar.

Artikeln gäller på aggregerad nivå för hela Sverige. Blir det halt för de stora aktörerna så sipprar det ner till underleverantörerna i hela kedjan.

Artikeln tog upp att inbromsningen i bostadsbyggandet går snabbare är vid fastighetskrisen (och finanskrisen) 91/92. Det är för mig rätt anmärkningsvärt. Och då minns jag hur många byggnadsarbetare som blev arbetslösa.
 
Redigerat:
S sveaman skrev:
För några veckor sedan var det en längre artikel i Affärsvärlden om inflationen i Sverige. Ett längre stycke handlade om bostadsbyggandet. Bostadsbyggandet (har inte artikeln framför mig så jag drar detta ur minnet, hur gott det nu är) har sjunkit rejält. Projekt som kommit långt fortsätts (för dyrt att stoppa/pausa). Många projekt som är tidigt i fasen har avstannat. Och planerade projekt har lagts på is. Artikeln nämner dock att projektörerna fortsätter att planera och skaffa tillstånd och bygglov. Men det betyder inte att de sätter igång nu. Bara att det har portföljen full av projekt när det vänder.

Skälet är räntan. Bostadsbyggare har svårare att sälja när räntan går upp. Folk har inte råd eller tvekar.

Artikeln gäller på aggregerad nivå för hela Sverige. Blir det halt för de stora aktörerna så sipprar det ner till underleverantörerna i hela kedjan.

Artikeln tog upp att inbromsningen i bostadsbyggandet går snabbare är vid fastighetskrisen (och finanskrisen) 91/92. Det är för mig rätt anmärkningsvärt. Och då minns jag hur många byggnadsarbetare som blev arbetslösa.
Detta är ett bra exempel på den, enligt mig, djupt ohälsosamma inställningen gemene svensk idag fått till räntor och bopriser. I nära 30 års tid har det varit stadigt uppåt för bopriserna. Enstaka små gupp där ökningen gick långsammare t.ex finanskrisen 08, då tog det ca 2 år av lite trög marknad innan priserna satte iväg uppåt i rask takt. Och i princip hela 2010-talet har vi haft struntlåga räntor, historiskt sett.

Undra på om många av oss (i synnerhet den yngre skaran) vant oss vid att se på bostaden som en tillgång med garanterad avkastning och god vinst. Jag har själv bekanta som gjort bostadskarriär i Stockholm och på tio år och fyra flyttar gick från bostadsrätt för 2,1 miljoner till villa på 10,2 miljoner och alltså gjort åtskilliga miljoner i vinst på varje flytt.
 
  • Gilla
Tom_N och 1 till
  • Laddar…
Sombudet verkar, företag som främst verkar på den inhemska marknaden går dåligt.
Företag som har tillverkning i Sverige och exporterar en stor del av sina varor går bra.
 
S
torparavgrund torparavgrund skrev:
Detta är ett bra exempel på den, enligt mig, djupt ohälsosamma inställningen gemene svensk idag fått till räntor och bopriser. I nära 30 års tid har det varit stadigt uppåt för bopriserna. Enstaka små gupp där ökningen gick långsammare t.ex finanskrisen 08, då tog det ca 2 år av lite trög marknad innan priserna satte iväg uppåt i rask takt. Och i princip hela 2010-talet har vi haft struntlåga räntor, historiskt sett.

Undra på om många av oss (i synnerhet den yngre skaran) vant oss vid att se på bostaden som en tillgång med garanterad avkastning och god vinst. Jag har själv bekanta som gjort bostadskarriär i Stockholm och på tio år och fyra flyttar gick från bostadsrätt för 2,1 miljoner till villa på 10,2 miljoner och alltså gjort åtskilliga miljoner i vinst på varje flytt.
Det är någonting som inte stämmer i landet när en helt vanligt villa "tjänar" mer än en höginkomsttagare gör.

En kompis som köpte hus för 6 miljoner för 8 år sedan, innan räntehöjningarna värderades huset till 12 miljoner. Huset ökade mer i värde per år, än han tjänade på ett välbetalt jobb (60k före skatt 2019, vet inte vad han har nu)
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är någonting som inte stämmer i landet när en helt vanligt villa "tjänar" mer än en höginkomsttagare gör.

En kompis som köpte hus för 6 miljoner för 8 år sedan, innan räntehöjningarna värderades huset till 12 miljoner. Huset ökade mer i värde per år, än han tjänade på ett välbetalt jobb (60k före skatt 2019, vet inte vad han har nu)
Precis. Och i andra änden har vi en yngre generation som inte kunde komma in på bostadsmarknaden för att bostäderna ökade mer i värde på ett år än de kunde spara ihop till kontantinsats på flera år.
 
  • Gilla
DennisCA och 4 till
  • Laddar…
P
S sveaman skrev:
Artikeln tog upp att inbromsningen i bostadsbyggandet går snabbare är vid fastighetskrisen (och finanskrisen) 91/92. Det är för mig rätt anmärkningsvärt. Och då minns jag hur många byggnadsarbetare som blev arbetslösa.
Allting när händer snabbare idag när det gäller ekonomin. Idag är allt ett knapptryck bort.
 
F fixarmicke skrev:
Ingen har nog missat att det är tvärstopp i försäljningen av nya småhus och konkursvågen närmar sig eller kanske har den redan kommit.
1000 tals anställda har redan varslats och fler kommer det att bli:

[länk]

Anebyhusgruppen med en omsättning på runt 900 miljoner och lilla Mantorp Hus AB har nyligen gått i konkurs i vad jag ser som den fösta vågen av konkurser.

Vilka tillverkare står näst på tur?
Finns det någon tillverkare man ska undvika om man just nu funderar på att bygga nytt hus men inte vill riskera att fastna med en tillverkare i konkurs?
Gäller att göra hemläxan nu och välja några av de stora och stabila. Kanske läge att avtalen anpassas till konsumentens fördel om det går.
 
Claes Sörmland
S SueCia skrev:
Det är någonting som inte stämmer i landet när en helt vanligt villa "tjänar" mer än en höginkomsttagare gör.
Det blir så om man skapar massiva mängder med pengar genom låg ränta. Vad göra med alla dessa inflaterade pengar om inte pumpa in dem på börs och bostadsmarknad?
 
  • Gilla
Tom_N och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det blir så om man skapar massiva mängder med pengar genom låg ränta. Vad göra med alla dessa inflaterade pengar om inte pumpa in dem på börs och bostadsmarknad?
Precis så är det.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det blir så om man skapar massiva mängder med pengar genom låg ränta. Vad göra med alla dessa inflaterade pengar om inte pumpa in dem på börs och bostadsmarknad?
Jo men vi har ju redan "pumpat in" dessa pengar och utmaningen är ju när räntan mer långvarigt är på en hög nivå. Sen de som pumpat in pengarna är redan husägare och medelsålders eller högre.
Om man tar de yngre generationerna så är det då ganska kört att be om lånelöfte för ett nytt hus.
 
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo men vi har ju redan "pumpat in" dessa pengar och utmaningen är ju när räntan mer långvarigt är på en hög nivå. Sen de som pumpat in pengarna är redan husägare och medelsålders eller högre.
Om man tar de yngre generationerna så är det då ganska kört att be om lånelöfte för ett nytt hus.
Ja inflationen efter att man har skapar en massa pengar slår hårt mot alla. Vi blir alla fattigare av den politiken. Värst drabbas alltid de som har minst, de som har lyckats omsätta pengarna i annat ägande är mer skyddade.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
F
Nu kommer nästa konkurs!

Hustillverkaren Jukkatalo i konkurs – dystra utsikter inom byggbranschen
https://www.hbl.fi/artikel/c8a05f6d-a142-5869-9181-5970f73d8cab

Jukkatalo verkar inte vara så stora Sverige men hittade i alla fall ett par trådar på byggahus där folk använt sig av denna stora finska småhustillverkare.
Om det är någon har beställt men inte fått ett huspaket ännu och därmed dras in och drabbas av detta finns en artikel med vad man ska tänka på:


Har du köpt ett huspaket av konkursdrabbade Jukkatalo? – Gör så här
https://www.hbl.fi/artikel/686f55fe-cb1d-54ea-af9a-46b8fc3e1d69
 
P paralun skrev:
Om man tar de yngre generationerna så är det då ganska kört att be om lånelöfte för ett nytt hus.
Sådär har det låtit i alla tider.

När min syster (som är 10 år åldre ön mig) skulle skaffa bostad tidigt 70 tal, när jag skulle bosätta mig. När min son köpte lägenhet, när dottern köpte osv.

Det är precis samma snack i alla tider, de unga har ingen chans. Men i praktiken så har de flesta som var unga 1970 någonstans att bo, och det gäller även senare generationer. Varje ny tid har lite olika förutsättningar, Men om INGEN skulle ha råd att bo, ja då skulle vi ha en väldig massa tomma bosatäder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
G
torparavgrund torparavgrund skrev:
Detta är ett bra exempel på den, enligt mig, djupt ohälsosamma inställningen gemene svensk idag fått till räntor och bopriser. I nära 30 års tid har det varit stadigt uppåt för bopriserna. Enstaka små gupp där ökningen gick långsammare t.ex finanskrisen 08, då tog det ca 2 år av lite trög marknad innan priserna satte iväg uppåt i rask takt. Och i princip hela 2010-talet har vi haft struntlåga räntor, historiskt sett.

Undra på om många av oss (i synnerhet den yngre skaran) vant oss vid att se på bostaden som en tillgång med garanterad avkastning och god vinst. Jag har själv bekanta som gjort bostadskarriär i Stockholm och på tio år och fyra flyttar gick från bostadsrätt för 2,1 miljoner till villa på 10,2 miljoner och alltså gjort åtskilliga miljoner i vinst på varje flytt.
Fyra flyttar. Där fick även staten en rejäl hacka!
Lagfart, pantbrev och intecknad reavinst. Mäklare betalar också skatt osv.
Finns en anledning varför tex Maggan inte ville dämpa detta vansinniga pyramidspel.
Man skulle infört amorteringskraven mycket tidigare, minskat på hur mycket man får låna, från 85% till kanske 70% stegvis under några år. Hade dämpat prisuppgången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.