Nu har slingan till min förvärmnings/bottenkylburk kommit.
Jag har hunnit kapa en bit rör som jag hade tänkt bygga in slingan i. Jag hittade ett rör som passade perfekt runt 9,5 meterslingan.
Slingans genomföringar ordnar jag med klämringskopplingar som jag linar och skruvar in i muffar som jag svetsar fast i gaveln på röret.
Jag använder ”rak utvändig övergång 25R*22”.
Man får borra/svarva ur stoppklacken inne i mässingskopplingen så att slingröret kan gå igenom hela kopplingen och komma ut på utsidan av burken.

Det var inte mycket oflänsat blankrör kvarlämnat på slingorna :(
Det är precis så att det räcker igenom muff och koppling.
Slingrören är väldigt bändiga och hårda.
Man får ta i duktigt för att böja till dem så att det blir rakt och fint.
Men det ska nog gå bra.

Fortsättning följer.
 
  • DSCF4952.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF4953.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF4959.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • förvärmare bottenkylare.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
_ap_
Vars köpte du slingan?
Ett litet tips är att sätta ett större rör så det blir mera vatten runt slingan,
på Borös första tankar låg slingan i topp alldeles mot ytter kanten på mantel,
spolar man lite längre känner man att utsidan blir kall vilket resulterar i att tappvattnet oxå blir det, annars tycker jag du är ruskigt driftig!! ;)
 
_ap_ skrev:
Vars köpte du slingan?
Ett litet tips är att sätta ett större rör så det blir mera vatten runt slingan,
på Borös första tankar låg slingan i topp alldeles mot ytter kanten på mantel,
spolar man lite längre känner man att utsidan blir kall vilket resulterar i att tappvattnet oxå blir det, annars tycker jag du är ruskigt driftig!! ;)
Köpte på Rinkaby.
Det ska inte bli en slutvärmarslinga utan det ska bli burk ämnad till att kyla tankbotten så mycket det går.
Annars håller jag med dig. Hade det varit en slutvärmarslinga så borde det vara ett mycket större rör runt slingan.

Det ska bli den nedre burken på skissen.
 
  • yttre%20vvb.JPG
  • DSCF4899.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
_ap_
Läste det efter jag postat, blir nog bra då.
 
_ap_ skrev:
Läste det efter jag postat, blir nog bra då.
Hoppas det.
Ska bli spännande att prova.:)
 
Mycket snyggt roke.Skall bli kul att se hur det fungerar
 
Andreas_Hansson skrev:
Mycket snyggt roke.Skall bli kul att se hur det fungerar
Tack :)
 
Snyggt!

Funderade lite över radiatorreturen, det kanske vore ide att ha en alternativ väg direkt till tanken. Då kunde då jämföra med och utan radiatorretur till burken. Ett par kulventiler får du offra för vetenskapen ;)
 
Matss skrev:
Snyggt!

Funderade lite över radiatorreturen, det kanske vore ide att ha en alternativ väg direkt till tanken. Då kunde då jämföra med och utan radiatorretur till burken. Ett par kulventiler får du offra för vetenskapen ;)
Tack :)
Bra idé!
Jag kommer att ha kvar min originalanslutning till tankbotten så att jag med ventiler kan bestämma vilken väg returen ska gå.
Precis som du föreslår.

Jag har funderat som fan på det där med radiatorreturen.
Jag ska prova att dra in den i burkbotten.
Men jag har funderat på om inte den kan komma att förvärra funktionen.
Eftersom golvvärmepumpen sitter efter shunten på framledningen så kommer nog tankbotten att ”suga i sig” returen från burken, och då kanske burken kommer att fungera som en ejektor och dra med sig hetvattnet från övre beredaren i stället för att få det att bromsa upp.
Jag funderar på om jag ska bygga ett rör inne i burken och på så vis leda radiatorreturen ända upp och emot inloppet från övre beredaren, men jag vet inte.

Nåja, vi får se hur det blir, men jag ska göra så att jag kan välja.
 
roke skrev:
Som det är skissat så värmer solen först vv, men sedan värms naturligtvis resten också.
Detta är ju klart mycket bättre än att ha slingan i tanken.
Men man kan ju göra på olika sätt.
Jag visade bara ett. :)

Men hur fungerar cirkulationen om man tappar VV och solen värmer?
Motverkar inte flödena varandra då?
 
Wahligula skrev:
Men hur fungerar cirkulationen om man tappar VV och solen värmer?
Motverkar inte flödena varandra då?
Ja, flödena kommer att krocka, men det gör ingenting.
Vattnet kommer att röra sig uppåt eller neråt i röret beroende på en massa olika faktorer (som man egentligen inte behöver bry sig om, eftersom allt sköts automatiskt på bästa sätt)

Om hela systemet är genomkallt (säg 25°) och om solen börjar ge värme till slingan och om ingen vv tappning sker så kommer det solvärmda tankvattnet automatiskt, när det blir varmare än 25° runt slingan, att börja leta sig uppåt i röret tills det inte kan komma högre (i det här fallet beredaren)
Detta fortsätter så länge solslingan är varm och orkar driva på.
Slingan får nytt kallt vatten att värma nerifrån tankbotten via det undre samlingsröret.
Sker ingen tappning och om solen fortsätter lysa så kommer det heta solvärmda vattnet att samlas där uppe i toppberedaren och när det heta vattnet ökat så mycket att det till sist inte får plats i beredaren så kommer det att kräva sin plats uppifrån och ner i systemet.
Solslingan laddar alltså tanken uppifrån beredaren och neråt via det övre samlingsröret.

Om man nu börjar spola vv i kranen så kyler man vvslingorna och då kommer det kylda vattnet runt vv slingorna att vilja neråt.
Då blir det krock och grummel i röret mellan burkarna, men vad gör väl det?
Grumlet och det ljumna vattnet gör ju ingen som helst skada där i rören.
Det är ju bättre att det grumlar och ljumnas i röret i stället för i tanken, vilket skulle bli fallet om slingorna placerats där.

Skulle solslingan orka värma tankvattnet mer än vad vvberedningen förmår kyla så skulle solslingan vinna och flödet skulle då gå uppåt i röret.
Nu kommer troligen aldrig det hända.
Så om man tappar vv så får nog solslingan nöja sig med att i sin burk slåss mot vvslingan i ljummet vatten.
Men det gör ju inget.
Om man vill så skulle man kunna sätta sol och förvärmningsslingan i samma burk.
Det skulle också gå bra.
 
  • pannrumslayout.JPG
Redigerat:
Hur mycket skulle retur tempen stiga om man körde radiatorvatten i stället för vv igenom slingorna. Säg att man idag får 30gr c.
Skulle det funka i stället för en övertrycksfri radiator koppling?
 
aprilia-tobbe skrev:
Hur mycket skulle retur tempen stiga om man körde radiatorvatten i stället för vv igenom slingorna. Säg att man idag får 30gr c.
Skulle det funka i stället för en övertrycksfri radiator koppling?
Nu hänger inte jag med riktigt.
Hur menar du?
Kan du bifoga en skiss eller nåt.
 
Jag tror han tänker på att använda den yttre vvb som radiatorkrets frågan är "hur högt kommer man upp i temperatur om radiatorkretsen cirkulerar genomslingan"?
 
Jag tror han tänker på att använda den yttre vvb som radiatorkrets frågan är "hur högt kommer man upp i temperatur om radiatorkretsen cirkulerar genomslingan"?
Jo det var så jag tänkte. Med undantaget att jag tänker att genom föra det. Blev bara lite nyfiken.Tänkte att man kunde leda in returen från raditorerna i förvämningstanken i stället för kallvatten och sedan upp till slutvärmningstanken och sedan till shunten. Borde ge ett lungt och konstant flöde mellan tank och yttre "berdning" Det är som sagt mycket teorier om kulvertvertlösningar med icke tryckgodkända tankar. Troligen ingen bra ide men jag kunde inte låta bli att fundera på det.Alla vvx är visserligen av ondo, men det kunde vara ett alternativ till plattvvx för radiatorer om man har en tank som inte klarar övertryck.

Rörisen som brukar hjälpa mig hävdar med en dåres envishet att system trycksatta med pump rostar .Han kan inte ge bättre förklaring än att det samlas luft i radiatorerna vid eventuella strömavbrott.
Och visst jag ska bygga om mitt system till sommaren och funderar över en bra lösning.
Platt vvx eller tryck med pump eller med annan lösning för att förse radiatorena som är högre än expansionskärlet i pannrummet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.