aprilia-tobbe skrev:
Tänkte att man kunde leda in returen från raditorerna i förvämningstanken i stället för kallvatten och sedan upp till slutvärmningstanken och sedan till shunten. Borde ge ett lungt och konstant flöde mellan tank och yttre "berdning" .
Det låter intressant, men jag fattar fortfarande inte riktigt hur du menar.
Rita en skiss och lägg upp så blir det mycket enklare för mig att förstå.
 
Nu har jag kommit lite till på väg med min bottenkylburk :)
Jag har sågat ut gavlarna och borrat hålen för muffarna.
Sen har jag borstat rent alla delar och svetsat ihop bottengaveln med röret.
Jag proppade muffarna och hällde i vatten med diskmedel i för att se om det läckte.
Det fuktade lite på ett ställe, så där fick jag bakläxa.
Annars är jag nöjd med svetsningen.
Jag trodde det skulle bli en stor tesil, men för att vara mig så lyckades svetsningen bra tycker jag.
Nu återstår att måtta in passbitarna och sen skulle jag vilja provmontera innan jag bestämmer var den sista muffen ska sitta, men då måste jag tappa ur systemet och det vill jag inte.
Jag får se hur jag gör.
Det är ju ingen panik.
 
  • DSCF4965.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF4966.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF4968.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF4971.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF4970.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF4976.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Något så här. Byt ut tappvattnet mot radiatorvatten. Ursäkta kvalitén det gick fort.
 
  • namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
aprilia-tobbe skrev:
Något så här. Byt ut tappvattnet mot radiatorvatten. Ursäkta kvalitén det gick fort.
Jaha, men hur ska du få varmvatten i kranen?
Ska du köra 4 slingor?
Jag skulle undvika växlingar "i onödan".
Låt shunten ta sitt vatten oväxlat direkt från tanken så lämnar du beredaren ifred där uppe.
 
Redigerat:
Jag vet men kunde inte låta bli att leka lite med tanken.:)

Som jag skrev var det bara en fundering och inget mål att genomföra.
 
aprilia-tobbe skrev:
Jag vet men kunde inte låta bli att leka lite med tanken.
Det är ju helt okej :)
Man SKA tänka och fundera.
 
roke skrev:
Det är ju helt okej :)
Man SKA tänka och fundera.
Sedan när man funderat färdigt genomför man planen det är så man får utvecklingen att gå framåt-- komma ut ur grottan men fortfarande elda med ved?
Snyggt jobbat ROKE! den här ide'n tar utvecklingen åter några steg framåt!
Man åkte till månen redan på 60-talet men den optimala vedinstallationen uppfanns först 2009!!!

mvh PR95
 
aprilia-tobbe skrev:
Rörisen som brukar hjälpa mig hävdar med en dåres envishet att system trycksatta med pump rostar .Han kan inte ge bättre förklaring än att det samlas luft i radiatorerna vid eventuella strömavbrott.
Det är säkert en kvarleva från när man byggde trycklösa system och skar av locket på oljetanken. Då fick man bra syresättning av vattnet! Som jag beskrivit använder man ju expansion precis som vanligt. Det krävs nog täta och långa strömavbrott samt väldigt otäta rörkopplingar för att det ens ska vara mätbart.
 
Vi kanske ska sala några kr per skalle så att Roke kan utveckla sina ideér , det här är ju produktutveckling vi alla kan tjäna på :D
Open Source :p
 
Nu är burken monterad och i drift. :)
Ska bli kul att se hur den kommer att fungera.
Jag har precis tänt upp pannan igen.

Jag bifogar lite bilder.

Man ser min återvinningskoppling på några av bilderna.
Det är en finess som leder radiatorreturen direkt till pannan när den brunnit klart.
På så vis dräneras pannan på eftervärmen direkt efter eldning och förlusterna minskas.
När pannan är tom på värme styrs radiatorreturen tillbaka till tanken.
Det fungerar faktiskt bra.
Denna återvinningskoppling hade naturligtvis inte behövts om pannan skulle ha stått lägre än tanken.
 
  • DSCF4998.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF5001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF5002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • återvinningskoppling.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag eldat ett tag och lite hunnit observera hur anläggningen fungerar runt min burk.
Egentligen verkar det inte vara någon större skillnad mot för hur det var innan jag monterade burken.
Visst får jag ut mera varmvatten och visst så blir returen till tanken vid beredning snabbare och effektivare kallare än innan. Det är ju bra.
Men jag vet inte om det har någon praktisk betydelse i mitt fall.
Jag tror att jag förbrukar för lite varmvatten för att det ska göra någon skillnad.

Funderingarna med radiatorreturen verkar inte heller göra någon skillnad.
Bottentemperaturen och skiktningen verkar vara lika oavsett hur jag släpper returen.
Burken hålls i och för sig kallare när returen leds in i den, men i samband med att returen leds igenom burken så ökar också flödet igenom den. Låter jag burken vara ifred så är flödet antagligen noll i den när ingen vv-tappning sker.

Lägsta systemtemperaturen är samma som golvvärmereturen oavsett före eller efter jag monterade burken. Och oavsett hur jag leder in golvvärmereturen, verkar det som.

Nu börjar jag istället fundera på om jag ska koppla om rören så att jag använder min nya burk till solslinga i stället?
Vad tror ni om det?
Borde ju fungera klockrent?
Eller?
Solen får då göra sitt värmande direkt mot beredaren utan att behöva skikta och grumla i tanken?
Då skulle min gamla befintliga slinga i tankbotten återigen få bli förvärmningsslinga för varmvattenberedningen (den är solslinga idag)
 
  • solslinga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej roke!
Vi väntar på rapporten, du har väl eldat ett par gånger nu? sett om "burken" motsvarar förväntan ?
Smart återkoppling av retur på radiatorkret!!! har också funderat på en dylik koppling men avstod pga problem med långa rör extra ventil styrning mm.
Har man en panna med stor vatten volym så återvinner man betydande mängder kw på årsnivå.
Svaret kom snabbare än jag hann tänka!!!
 
Redigerat:
pr95 skrev:
Svaret kom snabbare än jag hann tänka!!!
:) jag kände på mig att du skulle fråga och då skyndade jag mig så jag hann posta lite före dig :)
 
Ja tänk så det kan bli ibland!!
Har nu funderat lite som vi alla är överens om att man ska göra ,eftersom ingen större skillnad på botten temp. kunde konstateras är det väl så att "burken"måste var igång längre tid mera vv måste produceras om den ska komma till nytta sas.eftersom acctanken är cirkulär samma dia.uppe/ nere är det stor mängd vatten som ska avkylas och om samtidigt radiator/golvvärme returen går tillbaka i"burk/tankbotten är det svårt att få ner bottentemp,om acctanken vore konisk utformad dvs.mindre i botten än topp skulle det med all säkerhet gå att avläsa en betydande avkylning i botten, men vem vore så oklok att man utformade sin acctank så man förlorar volym/effekten av att kunna förvärma vv betydligt mera.
"Burken" tycks vara effektiv på så vis att den förvärmer så den går säkert att använda som solvärmare man får bra prioritering på vv om alla kopplingar nu uppfattats rätt av mig.

mvhpr95
 
Hej! Mycket intressant tråd, den ger många idéer inför installation av värmesystem i mitt nya fritidshus som jag håller på att bygga. Rokes koncept med "tom" tank och samlingsrör verkar ju mycket smart. För oss som inte svetsar ihop "slingburkarna" på en kafferast, vad tror ni om att använda varmvattenberedare med slinga från t.ex. kotly.com som "burkar"? Den som jag tänkte på främst var följande modell:

http://kotly.com/product_info.php?cPath=30_141&products_id=1980

som alltså kostar c:a 1600:-. Man skulle då använda varm/kallvattenanslutningarna för att ansluta till samlingsröret och använda slingan till sol, förvärmning och varmvattenberedning, dvs ersätta de tre "slingburkarna" i Rokes bild (i inlägg 115). Genom att lägga till elpatron i en eller flera av burkarna så skulle dessutom man kunna skippa den sista burken.

Varmvattenberedarna skulle alltså användas i princip "tvärtom", med pann/tankvattnet (själv-)cirkulerande i varmvattenutrymmet, och slingorna (som egentligen är avsedda för anslutning till pannan) för att växla in/ut värme i systemet.

Borde man dessutom inte kunna under sommaren "kortsluta" det systemet så att tanken inte används? Vattenvolymen med tre burkar skulle bli c:a 400liter, vilket kanske räcker för solfångarna?

(Med lite intelligent styrning kunde man förstås koppla in hela tanken när temperaturen i soldelen närmar sig kokning, men då blir ju systemet kanske lite för komplicerat för Rokes smak, han verkar leva efter devisen "att göra enkelt bra är svårt men bäst", mycket sympatiskt :).

Det enda problemet med "beredarburkarna" som jag ser är att varm/kallvattenanslutningarna på 3/4" kanske är för små för självcirkulation? Hur stort problem är det, och hur lätt tror ni det är att åtgärda?

MVH,
/fth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.