Leker med tanken att jag skulle bygga ett eget hus. Vad skulle vara den absolut bästa marken och grunden att bygga ett nytt hus på? Känns rent spontant som att solid berghäll skulle vara det bästa och stadigaste, kanske med förstärkningar i betong. Några idéer?

Ett berg utan Radium då förstås ? Annars måste det ju vara luftning under.

Är en betongsula ett säkrare kort ur radonsynpunkt?

Mikael_L
Inte utan radontätande åtgärder.

Typ markväv?

Mikael_L
Bra mark:
Kan vara berggrund.
Men rent berg kan också ge en massa problem, allt beror på.
Sprucket berg är generellt sämre, kan tränga upp vatten (grund eller ytvatten), kan lättare ha radonproblem, kan ev också vara instabilt.
Berg leder också till tvingande konstruktiva val, såsom att huset hamnar ganska högt över omgivande mark. Man får plötsligt andra krav på tillgänglighetsanpassning, man får trappor till entré och andra dörrar.

Att sätta platta på mark på berg är inte helt busenkelt. Och många entreprenörer tar kanske inte på sig det jobbet, andra kan det inte och gör en förkastlig lösning.

Moränmark, med mycket inslag av grovt och medelgrovt grus/sten:
Generellt bra mark.
Dränerar som regel mycket bra, men se upp med grundvattennivån. Ej tjälfarlig.
Bra bärighet. Bra mark att göra markjobb på, man får billig markentreprenad. Alla slags grunder går att göra.
Dålig mark för att anlägga trädgård på. Man bör gräva ur flera dm och fylla med lerjord för att hålla kvar fukt.

Moränmark med mycket finmaterial, typ silt:
Samma fördelar som ovan, men den binder fukt och blir mer tjälskjutande. Om finfraktionerna typ silt och ler blir för mycket av så kan det börja övergå till problemmark.
Samma nackdelar för trädgård som ovan.

Lermark och åkermark:
Generellt problemmark. Men det är en väldigt vid skala, kan visa sig vara bra och lätt att bygga på, och helt tvärtom. Geoteknisk undersökning och specialkompetens anbefalles, om man inte kan väldigt mycket (vilket jag inte kan).
Här tror jag isolerad betongplatta på mark är en svag vinnare av de olika slags grundläggningarna.
Trädgård är det däremot perfekt mark för.

Vad det gäller olika grunder så finns det så mycket att säga.
Det är lätt, men felaktigt, att generalisera.
Krypgrund t.ex. som har så dåligt rykte fungerar utmärkt på den mesta mark.
Men grundvattnet ska ligga på tryggt djup nivå, och dränering ska vara rätt utförd.
Krypgrund fungerar generellt bättre på torr mark, på mark med medelhög eller hög bärighet och helst inte djupast ner i någon "grop".

Plintgrund funkar bra på det mesta, men sämst i lera, framförallt om djupet till fast berg är stort.

Betongplatta på mark är nog svårast på berghällar.

Ja det finns mycket att skriva. Och egentligen kan jag detta för dåligt för att ens skriva en sådan här text. Så se detta för vad det är. Lite generaliseringar som dessutom kan vara lite felaktiga någonstans.

• Gilla
perola68
  • Laddar…
Mikael_L
Jored skrev:
Typ markväv?
Nä.

Det finns lite olika saker. T.ex. radontät plast mellan något isoleringslager, radontätande gummigenomföringar för allt som ska gå genom plattan.
Man kan också gjuta med "tätare" betong (lägre VCT tror jag det är).
Det finns säkert fler radontätande åtgärder.

Sen går det att göra lite annat.
Vi sket i radontätande åtgärder (vi hade ingen uppgift, eller indikation på att det var radonmark här), men jag la ner en radonslang i gruset för säkerhets skull, ty skulle första vinterns radonmätning visa på nivåer så skulle det gå att sätta en radonpump (luftpump som suger ut ur grunden).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.