Har en gammal Arboga E100 ståendes i garaget, i behov av lite kärlek.

Tänkte ge mig på att börja med att försöka plocka ur borrspindeln så fort det blir lite varmare till veckan. Lagerbyte och rengöring är på sin plats tror jag. Är det bara att släppa på fjäderspänningen, dra ut stången för handtaget för höjdjustering och plocka ur borrspindeln neråt? Tänkte det var enklare att fråga än att stå i kylan jäklas onödigt länge.

Tänkte öppna upp resten av den till våren, inte roligt att stå med det i minusgraderna. Spindeln kan jag iaf ta in och plocka isär. Sen, har någon koll på hur man lämpligast får bort lagerbanan för det koniska lagret?

Sök på Google efter ”arboga E100 renovering” så hittar du flera bra forumtrådar och Youtube-filmer om renovering.

• Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
C
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Lagerbyte och rengöring är på sin plats tror jag.
Börja med att mäta spelet för att avgöra om det är ett problem. Även om jag inte gjort det själv har jag förstått att det inte är helt trivialt att ge sig på spindeln, så inget man gör i onödan tänker jag.

• Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
Har använt mååånga olika gamla arboga och rent generellt så är det nog ytterst få tillfällen ett litet spel har spelat nån roll för det man gör. Dessutom är de ju nästan skottsäkra så jag skulle nog inte rota för mycket i det där om det nu inte är nå uppenbart fel då så det gått torrt och är skadat.

• Gilla
Limpdjuret och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Sök på Google efter ”arboga E100 renovering” så hittar du flera bra forumtrådar och Youtube-filmer om renovering.
Självklart gjort just detta, men ej hittat ett rakt svar på just den biten av demonteringen.
C cpalm skrev:
Börja med att mäta spelet för att avgöra om det är ett problem. Även om jag inte gjort det själv har jag förstått att det inte är helt trivialt att ge sig på spindeln, så inget man gör i onödan tänker jag.
Redan gjort, och det är inte optimalt direkt. Själva spindelhylsan är stum, men spindeln glappar en del i hylsan och nedre lagret låter rätt markant rassligt. Det kanske går att åtgärda genom spänningen på lagret?
S Stefan1972 skrev:
Har använt mååånga olika gamla arboga och rent generellt så är det nog ytterst få tillfällen ett litet spel har spelat nån roll för det man gör. Dessutom är de ju nästan skottsäkra så jag skulle nog inte rota för mycket i det där om det nu inte är nå uppenbart fel då så det gått torrt och är skadat.
Jo, detta vet jag... Och hade gärna sluppit, men nedre lagret rasslar rätt illa och har en del spel i sig. Är ju standardlager, så är ju inga problem att hitta delar.

Behöver oavsett plocka isär för rengöring, är ett halvt metriskt ton av olja och sågspån överallt.

C
Det kanske går att åtgärda genom spänningen på lagret?
Var på vippen att skriva nåt om det, men det är inte heller någon justering som jag gjort på Arbogan.
Men justering av det nedre spindellagret nämns helt kort i manualen. Dock ingen spec, men justeringsmöjligheten finns iallafall.

• Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
Rickard.
Jag har ju gjort allt det här men jag minns fasiken inte hur jag gjorde, jag vill minnas att det bara är så enkelt som du beskriver i första inlägget men är inte helt säker. Jag tror att det är några låsskruvar eller låsringar eller nått liknande för att låsa den axialt. Tappa för guds skull inte pinolen i golvet när den släpper.

Spindeln är väldigt okomplicerad och inget man behöver vara rädd för, ett lager i botten och ett högst upp och minns jag rätt så ställer man justeringen med en sån liten hakmutter och stjärnbricka-kombination. Med tanke på vilka lager det är så tror jag man ska vara rätt försiktig med att spänna för hårt.

Tillägg. Rätt justering på pinolen är också viktigt så den inte glappar mer än nödvändigt.

Redigerat:
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Var på vippen att skriva nåt om det, men det är inte heller någon justering som jag gjort på Arbogan.
Men justering av det nedre spindellagret nämns helt kort i manualen. Dock ingen spec, men justeringsmöjligheten finns iallafall.
Ska titta på det när jag lyckas få ut åbäket. :)
Blir justeringen inte bra blir det lagerbyte till våren helt enkelt.
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har ju gjort allt det här men jag minns fasiken inte hur jag gjorde, jag vill minnas att det bara är så enkelt som du beskriver i första inlägget men är inte helt säker. Jag tror att det är några låsskruvar eller låsringar eller nått liknande för att låsa den axialt. Tappa för guds skull inte pinolen i golvet när den släpper.

Spindeln är väldigt okomplicerad och inget man behöver vara rädd för, ett lager i botten och ett högst upp och minns jag rätt så ställer man justeringen med en sån liten hakmutter och stjärnbricka-kombination. Med tanke på vilka lager det är så tror jag man ska vara rätt försiktig med att spänna för hårt.

Tillägg. Rätt justering på pinolen är också viktigt så den inte glappar mer än nödvändigt.
Tack! Jo, låsskruvarna är jag medveten om. Ska försöka låta bli med att tappa den, det vore en mardröm! 😂
Hur är "Rätt justering"? Ska försöka spänna försiktigt så det ändå går "lätt".

Känns ju inte riktigt ok när lagren rasslar och lagret glappar i sidled.

Rickard.
Hur är "Rätt justering"? Ska försöka spänna försiktigt så det ändå går "lätt".

Känns ju inte riktigt ok när lagren rasslar och lagret glappar i sidled.
Ingen aning egentligen, jag minns inte exakt hur jag gjorde men är övertygad att jag bara gick på kännsla.
Ett koniskt lager ska inte glappa så något lär vara fel, med lite tur är det vara skit och dålig justering från någon okunnig före dig men det får du undersöka.

• Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
Liten uppdatering, hade en trasig spännskruv för huvudet, dvs som drar ihop springan vid pinolen. Lyckades lirka ut den trasiga skruven efter lite övertalning, gissar att det är en 1/4 UNC? Tänkte försöka beställa hem en ersättare. Har inget hemma att kolla med, men den är 6,32mm i diameter och har isch 1,2 mm mellan stigningarna.

Sedan även mätt upp glappet, pinolen kan jag inte ens rubba 1/100 mm, däremot kan jag rubba konan runt 0,15mm i sidled.

Ska se om jag får tid i helgen att skruva lite. :)

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Sådär! Spindeln bortplockad, gick mycket enklare än väntat. Det var en hel del lagerglapp där kan jag säga, men efter jag efterspänt lite så var glappet borta. Övre lagret lät lite gnälligt och var fullt med sågspån dock. Ett projekt för en annan dag! :)

Väl tillbakamonterat kan jag numera bara rubba konan knappt ett par hundradelar i sidled, och kastet vid drift har minskat från +/-8 hundradelar till knappt +/- 2 hundradelar. Detta kan jag helt klart leva med jämfört med innan! Dessutom har rasslet från det nedre koniska lagret försvunnit när spänningen mot det ökade.

Som sagt, kanske ger mig an det övre lagret senare då det lät lite illa och var packat med spån. Tror det mesta skulle behöva rengöras...

• Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Bjussar även på ett par korta snuttar från innan jag efterspände lagren. 😅
Ber om ursäkt att det är lite skakigt, men är inte lätt att filma och hålla i allt samtidigt
.

Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag skulle kanske inte skjuta upp rengöringen och infettning allt för lång tid, kanske inte är så farligt men jag tycker det låter torrt.

• Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag skulle kanske inte skjuta upp rengöringen och infettning allt för lång tid, kanske inte är så farligt men jag tycker det låter torrt.
Du har rätt i det. Den kommer dock inte brukas förrens till sommaren då den är renoverad. Så har ingen oro gällande slitage.

Mest bara småpillar, fixar och gör mig bekant med den för stunden. 👍

Allt kommer fixas innan den tas i bruk, tänkte plocka isär spindeln och smörja / rengöra ordentligt nästa månad. Men det blir när det är varmare.

Kanske ska starta en tråd.

Redigerat:
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Då kanske det är klokt att inte rengöra för mycket, smuts=olja/fett håller rosten borta ;)

Starta en tråd eller posta i "vad jag gjort med verktyg i dag" tråden om du känner en egen tråd är lite mycket. Jag uppskattar då i alla fall både att skrolla igenom den tråden och posta något litet då och då.

Redigerat:
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.