Tyvärr har jag inga bilder just nu, men jag har en bordskiva av trä (billigt gammat soffbord där jag tagit bort foten som satt i mitten) som jag redan nu använder som bordsskiva, för nävarande liggandes löst på en "pelarfot", ungefär en sån här:
Svart pelarfot till bord med flera borrhål på toppen, tänkt för montering av bordskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle vilja skruva fast foten, men göra så att den är enkel att ta loss när jag behöver ställa undan bordet. Min tanke är att använda en infästningsmutter och en fjärilsskruv för att fästa det - tror ni att det kommer fungera bra och är det något jag bör tänka på när jag gör detta?

Spelar det någon roll om jag väljer rostfritt stål eller en zinklegering?

vilken av dessa två varianter av infästningsmuttrar är bäst att använda?
Infästningsmuttrar med olika former och ett verktyg som monterar en mutter i en träskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samling av infästningsmuttrar i zinklegering, en träpinne med infästningsmutter och en illustration av skruvfäste i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förpackning med 62 rostfria fjärilsskruvar i olika storlekar och längder, sorterade i en plastlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Är det värt att köpa ett sånt här tillbehör att använda när jag borrar hål för infästningsmuttern??
Hand håller en borrstyrningsverktyg mot en vägg medan en borr påbörjar borrning genom verktygets guidehål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Variant 2 är bäst i detta fallet, den översta skulle behöva sitta på toppen av skivan för att fungera bra.

Se till att få de med helgängor på sidorna snarare än "fnuttar", de är enligt min erfarenhet bättre, gärna så långa det går men ändå med borrmarginal till toppen av skivan. Behövs ingen speciell borrfixtur, borra hyfsat rakt så kommer det gå bra. Försänkt efter borrning så skallen går ner under ytan.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Variant 2 är bäst i detta fallet, den översta skulle behöva sitta på toppen av skivan för att fungera bra.

Se till att få de med helgängor på sidorna snarare än "fnuttar", de är enligt min erfarenhet bättre, gärna så långa det går men ändå med borrmarginal till toppen av skivan. Behövs ingen speciell borrfixtur, borra hyfsat rakt så kommer det gå bra. Försänkt efter borrning så skallen går ner under ytan.
Stort tack!
 
Ola C Ola C skrev:


Se till att få de med helgängor på sidorna snarare än "fnuttar", …
En sorteringslåda med 130 stycken metallinsatser i olika storlekar för infästning i bordsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då blir kanske de här bra?
Hur många millimeter behöver jag ha marginal mellan ovansidan av bordsskivan och borrhålet?
 
C Cff skrev:
[bild]
Då blir kanske de här bra?
Hur många millimeter behöver jag ha marginal mellan ovansidan av bordsskivan och borrhålet?
Dom ser bra ut! Om du inte vill köpa en hel hög olika kan du söka på threaded insert på Amazon eller aliexpress o bara köpa den sort du behöver.

Jag hade siktat på åtminstone 3mm helst 5mm från borrspets till topp på skiva, lite beroende på om skivan kan slipas om i framtiden. Spetsen borrar ju djupare än användbart håldjup vilket måste tas med i beräkningen. Sen kanske 1-2mm djupare rakt hål än vad gänginsatsen är lång.

Hamnar man tajt på det kan man borra med handöverfräsen om man spänner fast den, då slipper man spetsen.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
K
Håller med Ola, rampamuffen är bättre på denna applikation än islagsmuttern.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Dom ser bra ut! Om du inte vill köpa en hel hög olika kan du söka på threaded insert på Amazon eller aliexpress o bara köpa den sort du behöver.

Jag hade siktat på åtminstone 3mm helst 5mm från borrspets till topp på skiva, lite beroende på om skivan kan slipas om i framtiden. Spetsen borrar ju djupare än användbart håldjup vilket måste tas med i beräkningen. Sen kanske 1-2mm djupare rakt hål än vad gänginsatsen är lång.

Hamnar man tajt på det kan man borra med handöverfräsen om man spänner fast den, då slipper man spetsen.
Jag kanske kan såga till en bit rund träskiva och limma på bordsskivan så får jag lite mer tjocklek att borra i? I så fall, har du något tips på var man enklast letar rätt på en sån träbit?
 
C Cff skrev:
Jag kanske kan såga till en bit rund träskiva och limma på bordsskivan så får jag lite mer tjocklek att borra i? I så fall, har du något tips på var man enklast letar rätt på en sån träbit?
Hur tjock är din skiva o vilket material är den gjord av? Du skrev "trä" men det kan betyda lite olika saker.
 
Ola C Ola C skrev:
Hur tjock är din skiva o vilket material är den gjord av? Du skrev "trä" men det kan betyda lite olika saker.
Ledsen att mitt svar dröjt, det är först nu jag har haft möjlighet att mäta. Skivan är 18 mm tjock och av massivt trä som jag tror är fanerat på ovansidan.
Jag bifogar en bild tagen från undersidan (där skivan ligger löst på foten, såsom jag använder bordet idag)
Undersidan av en 18 mm tjock träskiva vilandes löst på en vit bordsfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

samt en bild där jag lyft på skivan och visar ovansidan på foten och den del av träskivan som ligger mot foten (där jag tänkt skruva in infästningsmuttrarna)
Undersidan av en träskiva liggande på ett vitt bordsunderrede med infästningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C Cff skrev:
Ledsen att mitt svar dröjt, det är först nu jag har haft möjlighet att mäta. Skivan är 18 mm tjock och av massivt trä som jag tror är fanerat på ovansidan.
Jag bifogar en bild tagen från undersidan (där skivan ligger löst på foten, såsom jag använder bordet idag)
[bild]
samt en bild där jag lyft på skivan och visar ovansidan på foten och den del av träskivan som ligger mot foten (där jag tänkt skruva in infästningsmuttrarna)
[bild]
Ok, isåfall hade jag gått på 10 eller 12mm gänginsatser. Du har lite mer marginal med 10mm. Köp ex här, hade valt m6 då det ger fler gängvarv än m8.

https://a.aliexpress.com/_EJVELhp
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ok, isåfall hade jag gått på 10 eller 12mm gänginsatser. Du har lite mer marginal med 10mm. Köp ex här, hade valt m6 då det ger fler gängvarv än m8.

[länk]
super, stort tack! Skall bli så himla kul att se om jag får till det (jag har prokrastinerat alltför länge och är så otroligt trött på den lösa bordskivan 😊 ). Jag återkommer - antingen när jag kan visa resultatet eller om det dessförinnan dyker upp fler frågor...
 
Kom på att jag har ytterligare en fråga redan nu. Om jag skall skruva in M6-gängingsatser, skall jag då borra ett 8 mm hål att skruva in dem i?
 
C Cff skrev:
Kom på att jag har ytterligare en fråga redan nu. Om jag skall skruva in M6-gängingsatser, skall jag då borra ett 8 mm hål att skruva in dem i?
Mät kärndiametern på insatsen.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.