1 845 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Demontera värmepump, Behöver en hjälpande hand.
Sååå jag kan ha gjort en liten miss, har en Panasonic luftvärmepump som nu inte behövs då vi bytt till bergvärme, glad i hågen tänkte jag att den lilla elkabeln kan jag göra något bättre med och vipps va den klippt och omgjord till ett eluttag på andra sidan huset. Ut med pumpen på blocket och såld på 2 röda, skulle precis till att montera ner den då en rörmokare frågade hur jag tänkt att lösa problemet med kylvätskan....Va? frågade jag, jo men då ska det tydligen monteras ner på ett speciellt sätt och kollar man runt på nätet så ska den köras på AC lägen en stund osv men problemet är ju att jag Klippt strömmen! Ja jag skäms som en hund och tackar gudarna att jag inte började skruva i något och fått den där vätskan i ansiktet..
Så till frågan, kan man demontera pumpen UTAN ström?
Så till frågan, kan man demontera pumpen UTAN ström?
Nej, det tror jag inte. Anledningen till att man ska följa proceduren är att pumpen ska suga in gasen i pumpen. Annars måste nästa ägare fylla pumpen med gas och du är en miljöbov som släppt ut den gamla gasen.
Men det är väl bara att skruva dit en kabel tillfälligt?
Men det är väl bara att skruva dit en kabel tillfälligt?
Ahh pja det går säker att dra dit en ny kabel på något tillfälligt vis, problemet är dock att den är klippt i fel ände av huset och det blir nog lite stök att koppla tillbaka den men man kan kanske gör en riktig fuling och hugga av en "vanlig" kabel" och stoppa in den i vägguttaget och ansluta pumpen så? det är ju naturligtvis regelvidrigt men det borde ju räcka för att köra pumpen de minuter man behöver? eller?
Så hade jag gjort, om inte stumpen som är kvar i pumpen räcker för att montera en stickkontakt. Då räcker det ju med en förlängningssladd.morbidhans skrev:Ahh pja det går säker att dra dit en ny kabel på något tillfälligt vis, problemet är dock att den är klippt i fel ände av huset och det blir nog lite stök att koppla tillbaka den men man kan kanske gör en riktig fuling och hugga av en "vanlig" kabel" och stoppa in den i vägguttaget och ansluta pumpen så? det är ju naturligtvis regelvidrigt men det borde ju räcka för att köra pumpen de minuter man behöver? eller?
Liknande trådar
-
Vad behöver man tänka på vid montage luftvärmepump i en bostadsrätt?
Bostadsrätt -
Behöver jag service av luftvärmepump
Värme allmänt -
Behöver man det här elementet under luftvärmepumpen
Värme allmänt -
Amatör som behöver råd Kring Luft/vatten värmepump.
Värmepumpar -
Utbyggnad - behöver jag en ny värmepump och i så fall vad?
Värmepumpar