Jag försöker demontera en rund låscylinder från Mul-T-Lock för att ersätta med Yale Doorman.

Fattar dock inte hur jag får bort cylindrarna. Det är nyckelcylinder både på utsidan och insidan. I de två tomma hålen i cylindern på insidan satt två genomgående skruvar som var enkla att få bort.

Men sen då?


Nyckel instucken i låscylinder från Mul-T-Lock på dörr med två tomma skruvhål synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund låscylinder med nyckel i och två tomma skruvhål på en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en Mul-T-Lock rund låscylinder på en sliten träddörr med tomma skruvhål synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Typen kallas dubbelcylinder tror jag. Googla?
 
hsd
Jsg har en annan typ av mul-t-lock och där måste nyckeln vsrs i ett speciellt läge för att få loss cylindern
 
Är det inte en kåpa på utsidan också med skruvar under?
 
Ja, jag är inne på samma spår som dig, hsd. ASSA verkar ha nån liknande teknik, men jag har inte hittat rätt läge på nyckeln hur jag än försöker.

Har försökt få bort den yttre kåpan på alla vis, men den går inte att rubba.

Får snart bli borrmaskinen på det här. Har googlat på allt jag kan komma på, men hittar inte nåt som helt stämmer överens med mitt lås.
 
hsd
Kolla med någon låsfixare eller ASSA, mul-t-lock ingår i ASSA
 
Ja, om jag kan hålla mig till imorgon ska jag kontakta dem. Annars får det bli vinkelslip och borrmaskin. :)
 
MultiMan
Kollar man på dyrkvideos så verkar de låsen ha borrskydd i form av kullagerkulor. Detta är ju ingen billig skitcylinder så borrskydd brukar vara standard på olika sätt.
 
Hopplöst att förra ägaren satsade på kvalité. Hade han köpt låscylinder på Biltema kunde jag monterat bort den med polygrip och hammare.
 
  • Haha
Åsa Lund
  • Laddar…
Mässingsskruvar med nya spår gjorda av vinkelslip ligger på en betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lösningen fick bli vinkelslip. Den åt sig lätt igenom mässingen, så att jag kunde göra nya spår i skruvarna och skruva ur dem bakåt.

Förstår fortfarande inte hur det är tänkt att man SKA göra.
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det var inte så enkelt att de där mässingsfärgade skallarna var blindpluggar då? Som kommer ut när man vrider nyckeln till ett visst läge?
 
Jag var inne på det också, men kunde inte klura ut hur man skulle få ut dem, även om nyckeln stod i rätt läge. Gick inte att få grepp om dem med tång eller knivspets och magnet funkar dåligt på mässing.
 
tommib
De små hålen bredvid då? Lagom för ett gem eller liknande, för att pluppa ut dem?

Jag inser naturligtvis att det är post festum och att problemet är löst men det är en rolig klurighet ändå.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Lite sent svar då det ligger i en delforum jag inte följer.
Jag har markerat var det ska sitta skruvar och de hål som är pluggade borrar man bort pluggarna med en lämplig borr.
Jag brukar använda en borr som är mindre en pluggarna och sedan bryta bort pluggarna om dom inte följer med borren.
Närbild på en väggarmatur med markerade skruvpositioner och pluggade hål redo för borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Aha, så man ska verkligen _borra_ ur pluggarna, för att sedan komma åt skruvarna innanför? Är pluggarna ibankade med hammare efter montering i dörren alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.