Hej!

Jag ska byta lås och undrar hur man får den här av. Hemsidan till ASSA fungerar inte på produktinformation.

• Metallhandtag med låscylinder på en vit dörr, användare söker hjälp för att byta lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett ASSA dörrhandtag monterat på en vit dörr, med synlig skruv och låsplatta.
    Skapa konto
  • ASSA låskista och handtag på en vit dörr, användare efterfrågar demonteringshjälp.
    Skapa konto
  • ASSA låscylinder monterad i en dörr med synlig skruv för demontering.
    Skapa konto
  • Gilla
sillabörsen
  • Laddar…
Kom lite längre, men får inte dom propparna ut. Har försökt med nyckeln i positionerna kl. 9.30 och 12.30.

• Dörrhandtag med låscylinder och synliga proppar, nyckel i låset i en bostadsdörr.
    Skapa konto
  • Gilla
Anees Ahmad
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Oskar Bull-Hansen Oskar Bull-Hansen skrev:
Kom lite längre, men får inte dom propparna ut. Har försökt med nyckeln i positionerna kl. 9.30 och 12.30.
hej
Hur gick det jag håller på med samma problem (det ordet finns kvar)

Tommy Andersson

Hej!

Jag ska byta lås och undrar hur man får den här av. Hemsidan till ASSA fungerar inte på produktinformation.
vilket verktyg ska man ha för att vrida om i lilla hålet i dörrhandtaget. har försökt med det jag har. Dock ingen lösning på problemet.

sillabörsen sillabörsen skrev:
hej
Hur gick det jag håller på med samma problem (det ordet finns kvar)

Tommy Andersson
Vad har du för låscylindrar?
sillabörsen sillabörsen skrev:
vilket verktyg ska man ha för att vrida om i lilla hålet i dörrhandtaget. har försökt med det jag har. Dock ingen lösning på problemet.
En liten flat skrivmejsel är det som bör används.

optimum
Spruta in 556 vid propparna. Jag har använt en avbitartång för att få bättre grepp om propparna.
Ja jag instämmer med tidigare, ASSA = problem

Propparna ska vara relativt lätta att ta ut om nycken sitter rätt. Ta tag i den med en tång, vrid nyckeln åt motsatt håll tills du känner att den släpper. Det är längre bort än 12:30, snarare 14.

K Keqs skrev:
Propparna ska vara relativt lätta att ta ut om nycken sitter rätt. Ta tag i den med en tång, vrid nyckeln åt motsatt håll tills du känner att den släpper. Det är längre bort än 12:30, snarare 14.
Ok tack för svar. Mitt stora problem är att få av dörrhandtaget. Har försökt med skruvmejsel. Ska försöka få tag på orginalverktyg

Prova om det här funkar:

Hej, jag har ett likadant lås och jag vill byta låscylinder, vet ni vilken modell det är av assa låscylindrar?

Alexx1973 Alexx1973 skrev:
Hej, jag har ett likadant lås och jag vill byta låscylinder, vet ni vilken modell det är av assa låscylindrar?
Det är vanliga runda dubbelcylindrar, i bild ser det ut att vara ASSA d12 1212.

Det står normalt på nycklarna om inte annat!

Hej!

Får man fråga hur du fick bort dekorringen ? Har ett exakt likadant men får inte bort dekorringen. Finns inga skruvar på undersidan av låset. För vad jag förstår så ska det finnas springar som ska tryckas in på undersidan men det är helt stumt när jag försöker trycka där.

H Hamzter skrev:
Får man fråga hur du fick bort dekorringen ? Har ett exakt likadant men får inte bort dekorringen. Finns inga skruvar på undersidan av låset. För vad jag förstår så ska det finnas springar som ska tryckas in på undersidan men det är helt stumt när jag försöker trycka där.
Det beror på vad det sitter för låscylindrar men det vanligaste är att de sitter fast med en stoppskruv som måste lossas men det förekommer även andra lösningar.
Cylinderhylsan på insidan lossas genom att knappen undertill trycks in samtidigt som man drar av den men det finns även varianter som bänds loss.
Andra fabrikat har andra lösningar som en bricka som skruvas bort eller 4st brickor/pluggar som borras och bänds bort.
De vanligaste metoden för att lossa framgår i klippet jag postat tidigare i tråden.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.