Tänkte demontera den här blandaren som inte fungerar längre (ger inte varmt vatten och omställaren fungerar inte heller). Har en ny blandare FMM 9000E som jag tänkte montera istället.
Efter att ha lossat röranslutningarna och den lilla skruven på ovansidan sitter blandaren fortfarande som berget.
Den nya blandarens montageanordning är ju begriplig, men hur ser det ut på baksidan av den gamla?
Finns det någon bild av baksidan på denna blandaren så jag kan se hur den är fastsatt?
Visst har väl den lilla skruven på ovansidan av den gamla blandaren med fastsättningen att göra?
Är det någon dold skruv på baksidan som gör att jag måste uppåt eller?
Är rädd att spräcka kaklet om jag vrider eller drar på måfå.
Är det silikonet som håller fast? Fattar inte att lite silikon kan sitta så hårt.
Vore tacksam för tips.
Den lilla skruven skruvar du bort helt, sedan är det "bara" att dra blandaren rakt ut från väggen.
Se följande inlägg för att se hur det ser ut http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/205892-byta-blandare-40cc.html?perpage=30#post1650715
Se följande inlägg för att se hur det ser ut http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/205892-byta-blandare-40cc.html?perpage=30#post1650715
Redigerat:
Det är riktigt som Demmpa skriver att det är bara den lilla skruven som håller blandaren men att "bara" dra rakt ut innebär stor risk att kakelplattan också kommer med. Silikonet håller den på plats så du måste nog försöka att vrida lite också.
Ja, skär bort så mycket silikon du kan, ta även en tunn spackelspade som du kör bakom godset på blandaren. Sedan får du vrida lätta fram och tillbaka på blandaren för att lossa den, silikon sitter som berget så det kan gå antingen lätt eller svårt, ganska korkat att smeta på silikon från början av den som installerade den:x
Hur ser det ut på baksidan av den gamla?
Finns det någon bild av baksidan på denna blandaren så jag kan se hur den är fastsatt?
Bara för att jag har lossat den lilla skruven på ovansidan kan det ju inte vara fritt fram att dra, rycka och vrida.
Fästet som är skruvat i väggen kommer ju att knäcka kaklet då om jag inte vet hur det ser ut!
Fler tips och kanske en bild?!
Bara för att jag har lossat den lilla skruven på ovansidan kan det ju inte vara fritt fram att dra, rycka och vrida.
Fästet som är skruvat i väggen kommer ju att knäcka kaklet då om jag inte vet hur det ser ut!
Fler tips och kanske en bild?!
Det är en svarvad konisk hylsa med en skruv i mitten. Den lilla skruv som du lossat och tagit av helt och hållet är ju spetsig och den spänner ner mot konan när du skruvar ner den och gör att blandaren trycks in mot väggen..
Så om den skruven är borta så är det bara ett hål rakt in i blandaren som går över den svarvade hylsan. Inget mekaniskt håller fast blandaren utan det måste vara silikon och möjligen lite ärg i hålet.
Så om den skruven är borta så är det bara ett hål rakt in i blandaren som går över den svarvade hylsan. Inget mekaniskt håller fast blandaren utan det måste vara silikon och möjligen lite ärg i hålet.
Se följande inlägg för att se hur det ser ut http://mobil.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/205892-byta-blandare-40cc.html?perpage=30#post1650715stuv skrev:
där har jag lagt upp två bilder på hyr det ser ut.
Problemet är om man smetat silikon på hela baksidan så kan det nog sitta djävulskt med risk för att du får plattan med dig. Kanske en japanspackel som du pressar in mellan blandare och kakel kan hjälpa till.