Hjälp, hur demonterar man en ALFA låscylinder? Trodde det var en ASSA men det visade sig att det sitter en ALFA. Skall se om jag kan ladda upp en bild. Fungerade inte från telefonen.
Bästa svaret
Mässingskulorna ska borras ur innan du kan skruva ur skruvarna med en insexnyckel.
Sätt något som är plant i botten mot kulorna och slå till med en hammare så dom blir plana så är det lättare att borra ur dem då borren styr bättre, jag brukar använda ett större insex eller torx bits.
3-3,5mm borr blir bra, kulorna följer ofta med borren ut.
Sätt något som är plant i botten mot kulorna och slå till med en hammare så dom blir plana så är det lättare att borra ur dem då borren styr bättre, jag brukar använda ett större insex eller torx bits.
3-3,5mm borr blir bra, kulorna följer ofta med borren ut.
Jag ser ingen beskrivning av hur jag får bort metallcylindern som sitter runt/utanpå själva låscylindern. Jag måste ta bort den först innan jag kan fortsätta med låscylindern enligt beskrivningen i tråden.P Patridh77 skrev:
Då du lossat skruvarna så är täckbrickan lös med ibland sitter dom kvar ändå.G Gåochbada skrev:
Oftast räcker det att ta baksidan på en skruvmejsel och knacka lite lätt på täckbrickan.
Om det är dekorringen (rund cylinderring, trimring) så behöver den inte lossas men den bör sitta med en insexskruv men om den är av ett annat fabrikat så kan skruven skilja och det kan vara en spårskruv eller torx.
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur demonterar man ett Alfalås?
Fönster & Dörrar -
Hur demontera låscylinder från KABA LB1084 med "cylinderkula" i skruv!?
Fönster & Dörrar -
Demontera Habo Säkra, hur får jag bort låscylindern?
Fönster & Dörrar -
Demontera låscylinder?
Fönster & Dörrar -
Demontera Mul-T-Lock rund låscylinder
Villalarm & Hemautomation