Jag bor i ett hus som tidigare haft luftledning (blanktråd). Denna är sedan länge ersatt av en nedgrävd kabel som klamrats på ytterväggen och går in genom samma porslinsgenomföring där luftledningen tidigare gick in. På insidan av ytterväggen sitter en säkringslåda med tre 35 amperes säkringar. Därefter går strömmen vidare till mätarsäkringar, elmätare osv längre bort i samma rum.

I lådan på ytterväggen sitter en sådan där illa omtyckt PEN-plint med en skruv för frånskiljning.

Jag förstår vikten av att PEN är ordentligt ansluten, men vad gör just denna skruv så farlig i jämförelse med andra kopplinsställen? Är tanken bara som så att ju färre skruvar desto bättre? Eller är den här skruven extra benägen att lossna?

Se bifogad bild. Om skruv A eller C skulle lossna så blir ju verkan densamma? Dessutom finns ju skruvanslutning för PEN i centralen som också kan lossna. Schematisk bild av en PEN-plint med märkningen A, B, C och skruv för frånskiljning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är förresten poängen med att den är delbar? Finns visst fortfarande att köpa, kanske för ren neutralledare snarare än PEN?https://www.ahlsell.se/10/el-1/cent...eriel/kopplingsinsatser-och--klammor/2394614/

Den bör Du bygla bort eller ersätta i PEN-ledaren.

Det har varit ett antal tillbud där de där nollskruvarna givit dålig kontakt. Rent tekniskt är det svårt att dra så hårt i skruven att kontaktytan får riktigt bra spännkraft, utan att skruven samtidigt riskerar att gå av.

I en anläggning, vid punkten där man gör 5-ledare av 4-ledaren ("centralen") skall det finnas en möjlighet att skilja nolla från jord, för kontrollmätning av isolation. Då behöver man en sådan skruv. MEN: Det är bara nollan som får gå genom den, inte jorden.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
W Wheelabrator skrev:
Jag bor i ett hus som tidigare haft luftledning (blanktråd). Denna är sedan länge ersatt av en nedgrävd kabel som klamrats på ytterväggen och går in genom samma porslinsgenomföring där luftledningen tidigare gick in. På insidan av ytterväggen sitter en säkringslåda med tre 35 amperes säkringar. Därefter går strömmen vidare till mätarsäkringar, elmätare osv längre bort i samma rum.

I lådan på ytterväggen sitter en sådan där illa omtyckt PEN-plint med en skruv för frånskiljning.

Jag förstår vikten av att PEN är ordentligt ansluten, men vad gör just denna skruv så farlig i jämförelse med andra kopplinsställen? Är tanken bara som så att ju färre skruvar desto bättre? Eller är den här skruven extra benägen att lossna?

Se bifogad bild. Om skruv A eller C skulle lossna så blir ju verkan densamma? Dessutom finns ju skruvanslutning för PEN i centralen som också kan lossna. [bild]

Vad är förresten poängen med att den är delbar? Finns visst fortfarande att köpa, kanske för ren neutralledare snarare än PEN?[länk]
Det som först gör den olämplig är konstruktionen med skruv och mutter som ska vara isolerat från anslutningarna när den skiljs. Oftast infäst i porslin eller steatit som plintarna var gjorda av och risk som Soltorp skrev att de inte kan dras åt bra eller brister vid senare tillfälle och ger problem. De felfallen slipper man i normala anslutningsklämmor där skruv, överfall, förbindelsestycke osv kan göras i metall och där gängan är i en av delarna och mest beroende av utföraren om det ska kunna bli avbrott i den typen.

Och som andra punkt/skäl kommer huvudregeln att PEN inte får kunna skiljas (som tänkt med skruven här) eller gå via kontaktdon eller brytare etc och den är gammal ända sen huvudnollans tid och i princip även när dessa lådor användes. På den tiden även angett som att den inte får passera mätare även om den där sitter i en bra dubbel plint just pga risken för arbetsfel och den stora konsekvensen med avbrott.

Nu har jag fått detta åtgärdat, en kompis till mig hade en elektriker hemma för montering av ett fasadmätarskåp, jag "lånade" elektrikern av honom som byglade över plinten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.