37 103 läst · 73 svar
37k läst
73 svar
Delar på en väg med grannen men bara jag som sköter om den?
Jag och grannen har en privat grusväg in till mitt och grannens hus. Vi äger halva vägen var. Sedan vi flyttade in här för 12 år sedan är det enbart jag som skött om vägen, sopat igen hål och köpt singel för att fylla igen potthål.
Jag har påtalat det för grannen men denne blev bara irriterad och skiter i vilket.
Vad kan man egentligen göra eller vart kan man vända sig? Eller inget att göra...
Vi har alltså servitut på varandras del av vägen.
Jag har påtalat det för grannen men denne blev bara irriterad och skiter i vilket.
Vad kan man egentligen göra eller vart kan man vända sig? Eller inget att göra...
Vi har alltså servitut på varandras del av vägen.
Vem är känsligast för en dålig väg? Om det är grannen så är det bästa att strunta i att underhålla den. Hade det varit jag hade jag nog medvetet kunnat köra sönder vägen i en sådan situation. Sen är det bara att vänta tills det blir någon reaktion.
Ett problem är nog att du har skött vägen i alla år. Då vänjer sig antagligen grannen vid det.
Ett problem är nog att du har skött vägen i alla år. Då vänjer sig antagligen grannen vid det.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 832 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 832 inlägg
Har ni inte avtalat om något kring skötseln i servitutet så uppstår den lite lustiga situationen att du ansvarar för underhållet av den del av vägen som ligger på din grannes mark och vice versa. Det beror på utgångspunkten i jordabalken är att tjänande fastighet inte ansvarar för underhåll för härskande fastighets servitut. Men det kan avtalas bort vad jag minns.R Rolle85 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 592 inlägg
Ingen ansvarar för att hålla en väg som man har utfartsrätt på i gott skick. TS har alltså inte ansvar för grannens sida och grannen inte för TS sida. Inte heller har någon av dem skyldighet att hålla sin egen halva i gott skick.
Vad båda däremot har, är en rätt att underhålla vägen.
Så om TS som det verkar är mer intresserad än grannen är det svårt att med tvång få grannen att vara med och finansiera/sköta vägen. Det går ju inte ens med en framtvingad gemensamhetsanläggning med samfällighetsförening, för båda kommer då ha veto mot alla beslut.
Civilisation och frivilliga överenskommelser är enda vägen framåt.
Vad båda däremot har, är en rätt att underhålla vägen.
Så om TS som det verkar är mer intresserad än grannen är det svårt att med tvång få grannen att vara med och finansiera/sköta vägen. Det går ju inte ens med en framtvingad gemensamhetsanläggning med samfällighetsförening, för båda kommer då ha veto mot alla beslut.
Civilisation och frivilliga överenskommelser är enda vägen framåt.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 832 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 832 inlägg
Bra poäng! Talspråkligt låter "underhållsansvar" lätt som någon typ av skyldighet utifrån vår skuldkultur. Men underhållsansvar är alltså ansvaret att ta beslut om underhållets nivå, att genomföra det och finansiera det. Alltså en möjlighet.
(Sen kan man ju diskutera vem som är skadeståndsskyldig om någon t ex skadar sig p g a bristande vinterunderhåll av en servitutsväg, t ex halkar. Sköts den av härskande fastighets ägare ligger skadeståndsansvaret där tänker jag. Tjänande fastighet kan ju inte ansvara för underhållet av en väg som härskande fastighet har anlagt och sköter driften av.)
(Sen kan man ju diskutera vem som är skadeståndsskyldig om någon t ex skadar sig p g a bristande vinterunderhåll av en servitutsväg, t ex halkar. Sköts den av härskande fastighets ägare ligger skadeståndsansvaret där tänker jag. Tjänande fastighet kan ju inte ansvara för underhållet av en väg som härskande fastighet har anlagt och sköter driften av.)
Har ni lika stor nytta av vägen, och använder den ungefär lika mycket?
Hur stora krav har du på vägens skick? Om du vill har en helt perfekt väg, medans grannen accepterar en väldigt dålig väg så kanske man kan förstå grannen....
Hur gör ni med snöskottningen?
Hur stora krav har du på vägens skick? Om du vill har en helt perfekt väg, medans grannen accepterar en väldigt dålig väg så kanske man kan förstå grannen....
Hur gör ni med snöskottningen?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 592 inlägg
Nwj, i och med att ni bara är två finns det inget tvång att ta till. Hade ni varit tre hade ni kunnat bilda en samfällighetsförening och fattat tvingande beslut där majoriteten kunnat kräva den tredje att betala sin andel, men nu kan ni som sagt inte nå en positiv majoritet.R Rolle85 skrev: