Skissar på lite ideer och funktioner för en ny central av större modell (typ 180 moduler) som även ska innehålla moduler för cetral styrning av starkström (läs tändtrådar).
Massor av rör kommer att komma in både på övre och undre delen av centralen.
Funderar på om det är någon vits med att inte behöva dra alla neutraltrådar samt jordtrådar genom hela centralen vertikalt upp till en nollplintar resp. jordplint.
Det hade känts lite mer rent och snyggt om man hade dubbel uppsättning av dessa plintar. Ett gäng på ovansidan samt ett gäng på undersidan så att trådar från rör underifrån resp. överifrån kan ansluta till plint i närheten av inkommande rör.
Finns det någon regel som säger att man inte får dela upp en noll/jord-plint till två istället och sedan brygga dom mha en vertikal tråd med lite större area?

Redigerat:
Det är brukligt att man delar upp lite större centraler med ett antal apparater på tex 3 rader och sedan sätter man en ny jord och nollskena för nästa 3 rader. Det upprepar man tills man har nog många grupper. Med lite mindre centraler brukar man sätta jord och nollskena både i toppen och botten av centralen och då ha den delad i två "avdelningar".

Förtydligande:
Det är ett Hager FW skåp med plats för KN-plintar uppe/nere som jag tänker mig.
Det är dessa KN-plintar som jag syftade på i min fråga.

Vill också tillägga att "problemet" är att det kommer på både översidan och undersidan skåpet in slang tillhörande samma neutralgrupp.

S Sten Rik skrev:
Finns det någon regel som säger att man inte får dela upp en noll/jord-plint till två istället och sedan brygga dom mha en vertikal tråd med lite större area?
Nej.

PE-plintarna i en elcentral är inga problem. De kan och ska anses vara likadana map PEN/PE. Man kan ta ut skyddsledare från vilken som helst.

N-plintar kan däremot tillhöra olika JFBer, eller ligga helt utanför grypperna, så de kan behöva uppmärkning. Det kan finnas upp till tre olika typer av N-plintar: Före alla grupper, grupper utanför JFBer och grupper efter en JFB där den senare alltså finns en per JFB.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.