Vad står mätaren på i bifogad bild? Den kan ju inte vara rätt?

Kolla antal streck mellan 0 och 1. Eller är det jag som ser helt korsögt? (VVS är inte min hemmaplan, är mer för det juridiska)

• Manometer visar över 0 bar på VVS-installation, kopplad till kopparledning och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den står på ca 0,5 bar. Det är tillräckligt om du inte har mer än max 5 meter upp till den högsta punkten på värmesystemet

Just nu har vi ingen värme på. Är lur på att det är trasigt kärlet. Förtrycket ska vara ställt på 1.5 bar, men är osäker på om det faller på sommaren eller om trycket ska vara konstant. Oavsett temperatur ute.

Men det stör mig att mätaren har nio streck mellan 0-1 men 10 streck mellan 1-2 och 2-3. Kan väl inte vara rätt?

Fyllde till 1.8 och skrev ner vad trycket var varje dag (från slutet av mars till slitet av april). På en dag sjönk det från 1.8 till 1.4. På ytterligare en månad hade det halverats ner till 0.7 (tror jag iom att jag läst av mätaren som om varje streck motsvara 0.1).

Om förtrycket är 1,5 bar så betyder det att du har ca 12 meter till högsta punkt i systemet. Trycket i systemet kan variera något beroende på säsong och hur väl expansionskärlet är dimensionerat.
Vad har du för öppningstryck på säkerhetsventilen?

Jag skulle inte stirra mig blind på strecken. En sådan manometer är ändå relativt oprecis, men räcker väl till ändamålet.

Förtrycket ska inte vara 1,5bar. Då får du inte in något vatten, eftersom övertrycksventilen brukar vara på 1,5bar.

Övertrycksventilen är på 2 bar. Det var teknikern på E.ON som drog upp förtrycket då vi hade problem med att det faller hela tiden.

Men vad jag förstått så ska trycket falla snabbt om det skulle vara hål inne i ”gummipåsen” (osäker på korrekta namnet).

Försöker luska ut vad som gör att det faller? Nu har det legat på ca 0.5 sen i början på maj. Så det faller ju inte och blir tomt. Smygläckage i systemet bör det inte kunna vara då. Då borde vi även haft vatten någonstans.

Har du för högt förtryck så blir det nästan samma effekt som utan expansionskärl. Dvs, det finns ingen luftkudde som tar upp rörelserna, utan en skvätt vatten pytsas ut genom säkerhersventilen och trycket faller..

H HerrOso skrev:
Övertrycksventilen är på 2 bar. Det var teknikern på E.ON som drog upp förtrycket då vi hade problem med att det faller hela tiden.

Men vad jag förstått så ska trycket falla snabbt om det skulle vara hål inne i ”gummipåsen” (osäker på korrekta namnet).

Försöker luska ut vad som gör att det faller? Nu har det legat på ca 0.5 sen i början på maj. Så det faller ju inte och blir tomt. Smygläckage i systemet bör det inte kunna vara då. Då borde vi även haft vatten någonstans.
Förtrycket ska vara ca 0,3 meter vattenpelare över högsta punkt i systemet. Om det är 5 meter upp, så ska förtrycket vara 0,8 bar. Det går att räkna på mer exakt, men detta är en tumregel som det numera rekommenderas att man följer.
Det kan vara smygläckage i kärlet, alternativt i luftnippeln (den kan du kolla med såpvatten). Kolla förtrycket igen. Kolla också så inte säkerhetsventilen står och droppar.
Gissar på gaspanna? Vilken modell?

Kan man kolla förtrycket själv på något sätt?

Säkerhetsventilen är kruttorr. Luftnippeln får jag kolla. Men EON-teknikern ska ha kollat igenom hela systemet och allt var tipptopp (i mars 2019). Han bör ju ha kollat dessa grejor iom jag sa att trycket faller?

Det är fjärrvärme vi har. Anläggningen är från 2016, då husen byggdes. Det är UCn till radhusen som är problemet alltså. Kanske jag skulle skrivit i början, om det har betydelse.

0.8 bar ska räcka då det är radhus med två våningar. Förtrycket var innan på 1.2, men ökades alltså till 1.5 vid service.

H HerrOso skrev:
Kan man kolla förtrycket själv på något sätt?

Säkerhetsventilen är kruttorr. Luftnippeln får jag kolla. Men EON-teknikern ska ha kollat igenom hela systemet och allt var tipptopp (i mars 2019). Han bör ju ha kollat dessa grejor iom jag sa att trycket faller?

Det är fjärrvärme vi har. Anläggningen är från 2016, då husen byggdes. Det är UCn till radhusen som är problemet alltså. Kanske jag skulle skrivit i början, om det har betydelse.

0.8 bar ska räcka då det är radhus med två våningar. Förtrycket var innan på 1.2, men ökades alltså till 1.5 vid service.
Med ett förtryck på 1,5 måste du fylla vatten till ett högre tryck än så (1,7-1,8 bar) för att kärlet ska släppa in vatten och fungera som tänkt.
Förtrycket kan du kolla genom att stänga kärlet från systemet (troligen den röda ventilen på bilden), sedan bör det sitta en avtappning så du kan tömma det på vatten. Annars får du lossa en koppling. Det ska vara trycklöst på vattensidan alltså.
Sen mäter du lufttrycket på luftnippeln.

Om kärlet är ok med rätt förtryck, inget släpps ur säkerhetsventilen, och trycket ändå sjunker så skulle jag börja leta läckor.
Vanliga bovar kan vara ; gammal proppad expansionsledning på vind, rörkulvert i mark, gammal golvvärme med stålrör, någon boende som tokluftar sina radiatorer mm

Tackar för all input.

Alla hus är ju nya från 2016, så inga gamla grejor som stoppar upp. Får avvakta hösten och kallare tider, fylla på igen till 1.8 och föra bok på vad som händer. Vi har ju byggaranti så om trycket bara fortsätter falla får husbyggaren ta och felsöka. Inget jag vill vara och skruva i och riskera sabba värmen för mina 4- grannar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.