Ett av mina batterier slutade plötsligt att fungera efter vintern. Det är tillsynes helt dött och laddaren bara klickar när jag försöker ladda det. Har försökt olika kombinationer av tryck på knappen för nollställning etc men inget har fungerat. Någon som har en teori eller känner igen problemet?

Du kan öppna upp det och kolla om någon av cellerna har lägre spänning än övriga, då är troligen de cellerna dåliga. Om alla håller samma spänning fast lite för lågt kan man tvångsladda de lite med extern strömkälla.

Men man ska vara försiktig med litiumbatterier, överladdning kan ge våldsamma bränder.

Har haft ett sådant som gick att rädda med en omlödning på ett ställe. Egentligen kan du nog nästan mäta dig till det utan att öppna det men om du ändå ska fixa ett eventuellt fel så är det nog att öppna upp direkt och se om det är något sånt uppenbart

Tack för tipsen! Får se om jag vågar mig på att öppna det. Har respekt för batterier så vet katten om jag vågar mig på att lösa problemet även om jag hittar det. Vi får se hur det går...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.