...har aldrig lämnat in sin bil på verkstaden. Bokade service på min bil hos Mekonomen och fick höra att de tar 1200 kr per timme och grej för felsökning. Två grejer att felsöka innebar 1200 kr/tim x 2.

Ska se om jag kan hitta något billigare ställe, i såfall avbokar jag verkstaden.

//Patrik
 
Ja gissa varför man bor i hus med garage och bara skaffar bilar man kan köpa diagnosverktyg till......!
 
  • Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
Vad kostar ett diagnosverktyg?
 
ullberg
Håller med, bilverkstäder är ofta löjligt dyra, men att så är fallet påverkar väl inte åsikter om hantverkarpriser, det spelar ju ingen roll att någon är värre. ;)

(Jag kan dock tycka att många hantverkare är väl värda de pengar de tar, men det varierar från fall till fall)

/U
 
Mekonomen kanske har läst här på forumet vad elektriker kostar ..:D
Jonas... det beror på vad du har för bil..enkla diagnosverktyg kan kosta allt från några 100lappar till flera 1000 kr.
 
jonas_loof skrev:
Vad kostar ett diagnosverktyg?
Det beror på bilmodell. Bra saker, inte det som finns på biltema, brukar kosta ett par tusingar.
 
Äpplen och päron! Verkstadens omkostnader ligger skyhögt över hantverkarens även om det är ett enmansföretag.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Men det som det tjatas om är ju att hantverkarna saltar räkningen i efterhand. Här fick du ju ett pris iaf och sedan kan du ju gå vidare och leta efter alternativ.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Ja gissa varför man bor i hus med garage och bara skaffar bilar man kan köpa diagnosverktyg till......!
Jag var tänkt att trycka på "Gilla" knappen innan jag insåg att jag får leta j-vligt länge innan jag hittar ett diagnosuttag på mina bilar. :wow:

Men det är smidigt att meka själv, och billigare.
 
haha, exakt. Mycket enklare med moderna bilar. Man behöver inte smutsa ner sig för att lista ut vad som är fel. Eller vänta tills veven tittar ut genom blocket.
 
haha, nä efter en arbetsdag med styrenheter i diverse fordon så är det skönt att komma hem till bilar som inte är en dator på hjul. :)
 
MathiasS skrev:
haha, exakt. Mycket enklare med moderna bilar. Man behöver inte smutsa ner sig för att lista ut vad som är fel. Eller vänta tills veven tittar ut genom blocket.
Skojar du MathiasS? Nu håller jag ändå mest på med modernare bilar som hobby bla en del mappning mm och visst fungerar det bra med diagnostik men skulle vilken dag som helst välja en gammal 50-60 talare att meka med. Hederliga fel och felsökning går enkelt om än smutsigt. Istället för att leta elfel i jordflätor mm eller sitta och felsöka som nu xenon med kurvljus tex ;)

Men Daf:ens remdrivning slipper jag gärna justera igen ;)
 
  • Gilla
Enk Projektet och 2 till
  • Laddar…
Ja, jag överdriver lite eftersom det just var skalman jag svarade, mannen som bara har skattebefriade veteranbilar på uppfarten....

Men, faktum är att de problem jag haft med bilar de senaste 10-15 åren har jag huvudsakligen felsökt mha dator (VCDS för vw bilar är fantastiskt bra). Ser jag till felen jag haft på mina bilar så är det kopplat till trasiga sensorer snarare än mekaniska fel (bortsett från några trasiga slangar då) och då har jag antingen fått bra felkoder ELLER kunnat titta på utsignalen från sensorn och kunnat konstatera att det är knas.
 
TS - glöm inte tandläkarskrået... 29 minuter i stolen resulterade i 2985 spänn... :(
Det är ta mig tusan en rekorderlig timpeng det!
 
  • Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
1200 skämtar du ? Billigt! Audi tar 1800 timmen här. De höll på och felsöka i tre timmar utan att hitta något. Sen gav jag upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.