Hej,
jag håller på att installera en solcellsanläggning på taket. För bättre övervakning vill jag gärna ha dc-mätinstrument i källaren. DC 10A för ström och DC 1000V för spänning. Har ni tips på bra sådana? LED är bra, analog är också bra, ska gärna vara lite snyggt också.
Tack!
 
tommib
DCV 1000V får du nog titta på proffsgrejer. Kanske ELFA har något?
När du säger LED, menar du LCD?

Har inte leverantören av panelerna något förslag? Eller invertern?
 
Proffsgrejer, är klart. Det finns massvis med Kina-mätare för panelinbyggnad men 1000 V är det få som har. 1000 V och 8 A DC är sannerligen inte att leka med. Solcellsleverantörerna brukar inte ha det för det finns små mikrodisplayer i själva invertern som har denna information. Men jag vill ha det större på väggen.
Jag menar LED, alltså självlysande, inte LCD som kräver bakgrundsbelysning.
 
OM solcellerna faktiskt kan leverera 1000V, så ställer ju det rätt speciella krav på isolering av kablar och kopplingselement, hela vägen, inte bara på instrumenten.
 
C
Thomas_Blekinge skrev:
Solcellsleverantörerna brukar inte ha det för det finns små mikrodisplayer i själva invertern som har denna information. Men jag vill ha det större på väggen.
Det går inte att få ut mätvärdena från invertern på något sätt?
SMA verkar ju ha precis en sån mätargrej som du är ute efter som hämtar data från invertern - Sunny View.

sv_sicher_de_EN.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt upp en Solarlog. Den kopplar du med RS485 mot invertern och kan vara 100m bort.
 
Tack för tipsen. Men jag tror inte jag kan se ström och spänning på dessa displayer.
Solcellsmoduler ger typiskt 30-35 V per styck och sedan seriekopplar man dessa. Jag kommer att ha 21 st i serie så det blir några Volt.
 
Använd en strömshunt för att mäta strömmen så slipper du skicka 10 A genom ditt mätinstrument.

För spänningen kan du ju bygga en spänningsdelare så slipper du köpa ett instrument som klarar 1000 V. Du får räkna fram lämpliga motståndsvärden så att det stämmer med vad instrumentet visar. På ett digitalt instrument kanske man kan programmera in skalfaktorn, men lättast är väl värden typ 1:10 eller 1:100.
 
Redigerat:
Ordna mätomvandlare med utgång tex 0-20 mA så kan du välja bland många enkla instrument och få allt skilt och säkert. Omvandlarna fritt på säkert lämpligt ställe och mätarna med enkel dragning dit du vill ha dem.
 
har du koll på vad du skall ha för kablar och kopplingsmaterial för det? Vanliga installationskablar är ju inte godkända för så höga spänningar.
 
C
Thomas_Blekinge skrev:
Tack för tipsen. Men jag tror inte jag kan se ström och spänning på dessa displayer.
Det verkar iallafall som SMA-invertrarna lämnar ifrån sig DC-spänning och DC-effekt. Om inte annat kan man ju bygga något eget och då kan man ju uppenbarligen lätt räkna ut strömmen.

Sen är det frågan hur intressant denna information är. Om jag fattar det rätt så styr MPP-trackern strömuttaget, och därmed indirekt utspänningen, för att maximera verkningsgraden. Så när du tittar på spänning och ström tittar du ju egentligen bara på resultatet från regleralgoritmen i MPP-trackern.
 
hempularen skrev:
har du koll på vad du skall ha för kablar och kopplingsmaterial för det? Vanliga installationskablar är ju inte godkända för så höga spänningar.
Jag köper färdiginstallerat. Jag är fullt medvetet om att det krävs speciellt materiel, speciellt för dc-kopplare. Jag kommer att kolla noga efter installationen att den är OK.
Utöver den inköpta installationen vill jag gärna mäta ström och spänning på välsynliga mätare (inte en fjuttig liten LCD-display i invertern). Jag kan det där med shuntar och spänningsdelare men jag vill inte bygga själv. 10 A är hanterbart i många både digitala och analoga mätare, vissa har inbyggda shuntar. Men jag vill ha stadiga plintar.
1000V DC är det svårare att hitta mätare för, de flesta slutar vid 300 eller 500 V. Hittar jag inget får det bli en spänningsdelare.
 
cpalm skrev:
Det går inte att få ut mätvärdena från invertern på något sätt?
SMA verkar ju ha precis en sån mätargrej som du är ute efter som hämtar data från invertern - Sunny View.

[bild]
Detta är mer för frugan att titta på.
 
cpalm skrev:
Det verkar iallafall som SMA-invertrarna lämnar ifrån sig DC-spänning och DC-effekt. Om inte annat kan man ju bygga något eget och då kan man ju uppenbarligen lätt räkna ut strömmen.

Sen är det frågan hur intressant denna information är. Om jag fattar det rätt så styr MPP-trackern strömuttaget, och därmed indirekt utspänningen, för att maximera verkningsgraden. Så när du tittar på spänning och ström tittar du ju egentligen bara på resultatet från regleralgoritmen i MPP-trackern.
Det har du rätt i. Mden jag är skadad av labb-verksamhet så jag gillar att titta på ström och spänning, gärna på stadiga mätare.
 
Är det labbresultat från en solcellsanläggning du är ute efter så är det bästa att koppla upp invertern mot portal och logga in. Det är effekten du är ute efter så det är som cpalm skriver, egentligen helt ointressant med ström och spänning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.